Sajber Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Fordi bøker blir brukt til lære og kunnskap og ikkje bare kos. Tror ikke det, med mindre du ser på alle bøker som "lærebøker" Dessuten brukes musikk, film mm også mye til læring. Men bøker brukes til læring som skaper verdier, mens film og musikk skaper folk som regel lever på trygd. (Dei er heilt sant, snittlønna på musikere er nesten lavare enn det ein får utbetalt i studielån kvart år). ¨Joda og alle forfattere lever av å skrive ikke sant? Tror ikke det. Støtteordninger og innkjøpsordninger kan også nevnes. Forøvrig kan det vel sies at påstanden din om at dette skaper "trygdebrukere" er tull. Tror du ikke disse menneskene er like fullt istand til å ha en bijobb som alle andre med lav intekt? Musikk og film brukes også til læring som skaper verdier. Du kan jamføre med denne diskusjonen MERVERDI avgift på bl.a musikk kjøpt på nett Endret 7. oktober 2010 av Sajber Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 En konsekvens av dette blir at myndighetene naturligvis virkelig GÅR INN FOR å gjøre noe med de jævla piratsnylterne som (til tross for at de bor i et av verdens rikeste land) presterer å sutre hver gang de må betale. Man kan med rimelig stor sikkerhet si at myndighetene ikke kommer til å sitte på gjerdet og se ¨på at mva kronene flyr ut av vinduet når snylterne forsyner seg uten å betale for seg. Ikke noe som får mer fart i sakene en penger til statskassa :) Hvorfor i alle dager skulle de gjøre noe med pirater på det grunnlaget? Det er ikke akkurat som folk legger pengene sine i madrassen om de bruker mindre penger på digitalt innhold, de bruker pengene sine på noe annet, noe annet som statens også for moms av. Antakelig mer moms, da man ikke har smutthullene som man har med elektronisk salg. AtW Forøvrig kan det vel sies at påstanden din om at dette skaper "trygdebrukere" er tull. Tror du ikke disse menneskene er like fullt istand til å ha en bijobb som alle andre med lav intekt? Musikk og film brukes også til læring som skaper verdier. Du kan jamføre med denne diskusjonen MERVERDI avgift på bl.a musikk kjøpt på nett De er nok i stand til det, men det er vel allikevel såvidt meg bekjent slik at mange kulturutøvere går på trygd deler av tiden. AtW Jeg synes dette er totalt 100% tafatt. Dette er klassisk Norsk politikk. Vi skatter ting ned i dass. Jeg har ingenting i mot å betale for ting, kun fordi det er en elektronisk "ting" jeg kjøper, uansett pris så skal det slenges på en avgift? Også skal vi i tillegg forskjellsbehandle det videre med f.eks bøker og aviser? Avgiften er jo ikke "kun fordi det er elektronisk", tvert imot så likebehandles elektronsik kjøp med "vanlig" kjøp. AtW Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har de tenkt til å slutte med den? Tror den er avsluttet allerede? Står ikke noe på nettsiden i alle fall... Er daglig innom Kiwi så og si og de holder den forsatt gående de. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har de tenkt til å slutte med den? Tror den er avsluttet allerede? Står ikke noe på nettsiden i alle fall... Er daglig innom Kiwi så og si og de holder den forsatt gående de. Ja, men det er bare juks. KIWI er faktisk dyrere enn konkurrentene på frukt og grønt. Markedsrådet vurderer visst akkurat denne markedføringen pt. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Om det funker, nnnnntjaaaaa.. Bryr meg egentlig ikke, gjør ingen ting at jeg betaler litt mere til fellesskapet. Det som er det mest oppsiktsvekkende her er de som er så blå at blåbær blir blodrødt i forhold til dem! :!: Vi har det egentlig ganske godt, hvor for ikke nyte det i stede for å klage for hver minste ting? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Når du importerer fysiske varer til Norge, ha du en 200-kroners grense. Er varens verdi lavere enn dette, slipper du tollbehandlingen. Dette er derimot bare en administrativ grense, ene og alene. E-moms-forslaget vil omfatte alle elektroniske tjenester uavhengig av verdien. Hvordan blir dette nå i praksis? Hvis varen før e-moms forslaget trer i kraft koster 170,- og den etterpå vil koste 213,- så må jeg i tillegg nå også betale tollavgift ovenpå dette igjen? Hm noe som tilsvarer ca. at varen som før kostet 170,- nå vil koste meg omtrentlig 420,- etter alle avgifter og skatter til den norske stat. Det betyr i praksis at jeg vil slutte å kjøpe en del varer og tjenester fra alle hold og kanskje gå for andre fremgangsmetoder. Lykke til med sterkt avgiftsbelagt kultur. I likhet med Gisle & Co er jeg enig i at dette vil bremse både modernseringen og digitaliseringen innen spill/musikk/film/kunnskap osv. Hvor lenge skal man bremse utviklingen? Jeg satt i går med noen tv-serie episoder jeg hadde kjøpt via en digital netttjeneste i utlandet og spilte den rett av på min nye Plasma TV via minnepinne og tenkte for meg selv "endelig noe vi burde hatt etablerte løsninger for 10 år tilbake i tid". Strengt tatt kunne jeg gjort dette via nettbakelen i TVen direkte, men da møter jeg en del "hindrende" tiltak både her og i utlandet. Joda, jeg har i tonnevis av år gjort dette via PC, HTPC, XBMC, DLNA osv., men jeg synes det er på tide å eliminere disse leddene og gi oss direkte tilgang til slikt rett fra TVene. Og vi har tonnevis av andre hindringer før vi kommer dit. Alle disse hindringene er der for å bremse utviklingen, globaliseringen og moderniseringen. EDIT: Har de kanskje vært såpass konsekvente i sin politikk at de fjerner tollavgiften når man må betale moms for varen kjøpt i utlandet siden konkuranseaspektet da er ivaretatt? Nei, så logisk og konsekvent er vel neppe denne politikken. Endret 7. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Først litt kudos til artikkelforfatter - meget bra!! Og så til alle som skriker og bærer seg om at dette er håpløst. Hvor lenge trodde dere at dere skulle få leve med en unntaksordning på noe som for meg som næringsdrivende ble innført i 2001. Også noe som EU alt har innført, til og med for tjenester fra land utenfor EU. Og glem provenyeffekten (dvs de 158 mill i inntekter), det er uansett marginalt - og har sannsynligvis ikke vært viktig argument for denne endringen. Viktigere er nok følgende. - EU har vedtatt lignende regler som skal gjelde permanent fra senest 1.1.2015. - OECD gav i 1998 en anbefaling om at denne type tjenester bør avgiftslegges identisk uavhengig av hvor leverandør er etablert. Dvs en leveranse til person i land A skal avgiftsberegnes likt uansett om leverandøren er i land A, B eller C. Faktisk var det internett sin tilblivelse som forårsaket denne anbefalingen. Hensikten både med EU sine regler og OECD sin anbefaling er å etablere likeverdige konkurranseforhold, hvor ulike avgiftsatser i ulike land ikke påvirker konkurransen. Noe den faktisk gjør i dag. Som nevnt vil enkelte tjenester i dagens regime være nesten umulig å etablere i Norge. Husk at en norsk aktør som leverer til land i EU vil måtte registrer seg i EU og beregne VAT gjeldende for det EU-land det levereres til. Mens en lik aktør i EU kan enten la være å regne mva på "leveranser" til Norge og således ha et betydelig konkurransefortrinn på pris eller beregne mva og stikke pengene i egen lomme. Spørsmålet vedrørende fritak fra mva på bøker/aviser synes jeg må behandles særskilt. Personlig mener jeg det rette er å oppheve dette unntaket. Vedrørende kontrollmuligheter som noen peker på er det klart at de kan bli utfordringer, men selve "registerings" og innbetalingssystemet for f.eks Spotify, Steam, Amazon, iTunes med flere blir meget enkelt. Myndighetene vil neppe bruke særlig med tid, dagens system er mer eller mindre helautomatisert. Man har heller ingen kontroll av oppgavene direkte, det skjer eventuelt ved et bokettersyn. For leverandørene er også dette kurant, de har allerede systemene på plass pga EU. Selve den norske registeringen kan man gjøre via en norsk agent - for å få avgiftsnummer. Selve rapporteringen vil skje en gang pr år etter det som foreslås. Så for seriøse aktører er dette noe de alt er vant med, og har systemer for. De vil nok ta seg bryet med å gjøre dette rett. Og det er klart vi kan unngå det med å ha adresse/proxy i USA for slike tjenester. I annet EU-land vil ikke hjelpe. Og for at flest mulig skal forstå. Moms (VAT) og også Sales Taxes er en avgift på konsum. Hensikten med slike avgifter er at uansett hvor en vare/tjeneste produseres så skal den avgiftslegges hvor varen/tjenesten brukes. Det er svært mange grunner til at man har valgt et slikt avgiftprinsipp, så jeg skal ikke gå inn på det. Ville medført en særdeles lang post. Derfor er det rett at avgifter (VAT) på varer og tjenester som brukes i Norge skal tilkomme Norge uansett hvor varen/tjenesten opprinnelig er laget/levert fra. Akkurat som når siDDIs og jeg eventuelt leverer slike tjenester til Tyskland, så skal avgiften komme Tyskland til gode. Og det OK å være uenige i det prinsippet - men da må det også gjelde andre varer og tjenester. Såkalt opprinnelsesskattlegging. Vi som kan en del om skatt og avgifter vet dog at det er et ubrukelig prinsipp. @Isbilen: Amazon har allerede innført dette for en del varer. I realiteten er det svært enkelt for Amazon eller andre å gjøre dette også for fysiske varer i dag. Og etterhvert som regler i EU, Norge og andre land harmoniseres på dette punktet vil det garantert komme. Men hvis jeg betaler moms til den norske stat og resten går til en utenlandsk aktør, kommer ikke det den nasjonale konkurrenten til gode, og prisforskjellene er for det meste så store at enklere momsing og frafall av fortollingsgebyr vil gi mer utenlandshandel, ikke mindre. Man kan oftest legge på 25% uten å nærme seg norske nivåer. Når det er vanskelig å drive butikk i Norge, er det ikke først og fremst momsen som gjør utslaget. En annen ting er at vi faktisk er ganske få mennesker i Norge, og vi kan ikke forvente at enhver nisje skal være liv laga. Problemet er ikke først og fremst momsen (selv ønsker jeg velkommen alt som bremser det vestlige overforbruket), men hvorfor og hvordan. Internett var siste spiker i kista for globaliseringsmotstand - dette virker for meg som nok et tafatt forsøk på å forholde seg til verden slik den en gang var. Fint hvis det blir likt for alle, men hvis det ikke lar seg gjennomføre bør man heller være realistisk og ikke innføre nok en kjip avgift og kontrollmekanisme. Siden sånne ting som regel ikke funker noe særlig, er jeg skeptisk til det motsatte er bevist også her. Å beskytte nasjonale interesser slik at prisforskjeller kan opprettholdes er ikke noe edelt mål. Det er ikke likeverdige konkurranseforhold EU er ute etter, men at de er ulike på deres foretrukne måte. Man bør finne seg i at prisene på sikt vil bli likere og likere og ikke motarbeide det. Hvis det innebærer at det i en overgangsperiode vil være umulig å drive enkelte former for butikk i Norge, får vi heller finne oss i det. Endret 7. oktober 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Når du importerer fysiske varer til Norge, ha du en 200-kroners grense. Er varens verdi lavere enn dette, slipper du tollbehandlingen. Dette er derimot bare en administrativ grense, ene og alene. E-moms-forslaget vil omfatte alle elektroniske tjenester uavhengig av verdien. Hvordan blir dette nå i praksis? Hvis varen før e-moms forslaget trer i kraft koster 170,- og den etterpå vil koste 213,- så må jeg i tillegg nå også betale tollavgift ovenpå dette igjen? Hm noe som tilsvarer ca. at varen som før kostet 170,- nå vil koste meg omtrentlig 420,- etter alle avgifter og skatter til den norske stat. EDIT: Har de kanskje vært såpass konsekvente i sin politikk at de fjerner tollavgiften når man må betale moms for varen kjøpt i utlandet siden konkuranseaspektet da er ivaretatt? Nei, så logisk og konsekvent er vel neppe denne politikken. Du betaler ikke tollavgidt på elektroniske produkter av denne typen. AtW Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Bare å skaffe seg en Jetcarrier postboks adresse eller lignende, bruke proxy/TOR og et utenlandsk kredittkort. Håper de utenlandske tilbyderne driter i å registere seg i MVA registeret, så lenge vi ikke er medlem av EU har de egentlig ikke noe krav for å gjøre det. Uansett har svært få utenlandske webshopper for fysiske produkter har registrert seg. Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Problemet blir jo at utenlandske leverandører må registrere seg og begynne og stresse med moms... Ser det for meg "Worldwide shipping, except Norway" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Litt småironisk er det at folk som er sure pga av innføringen av dette sannsynligvis har betalt mengder av uberettiget ilagt MVA allerede. Dette siden steder som Steam, iTunes & Spotify mfl. allerede legger på mva uten at denne handelen noensinne har vært avgiftsbelagt for nordmenn. Endret 7. oktober 2010 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) ATW: Så denne "momsingen" gjelder ikke for spill eks. kjøpt på play.com? Det vil kun gjelde spill eks. kjøpt på "ElectronicArts Game On Demand"? Tiltman: Hvorfor skal man ikke "bli sur" for nye avgifter? Det er neppe komisk eller ironisk at det reageres mot forbrukerfiendtlige tiltak av denne sorten. Jeg tviler sterkt på at folk "blir sure" ift. spotify, steam osv. hvor avgiften allerede er tilstede. Hvorfor skulle de bli det? Dvs. Steam har man vært sur på lenge av andre årsaker. Endret 7. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Problemet blir jo at utenlandske leverandører må registrere seg og begynne og stresse med moms... Ser det for meg "Worldwide shipping, except Norway" Nah.. De er nok bare de store som betaler inn. De fleste gir f... siden jeg tror det er tynt med sanksjonsmuligheter uansett. Jeg er usikker på hva staten har lov til å foreta seg mht. inndriving av mva fra utenlandske foretak. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 @Isbilen: Da har du misforstått bakgrunnen for OECD sin anbefaling og EU sin implementering. Prinsippet er like konkurransevilkår - ikke beskyttelse av bedrifter i EU. Om nå reglene var slik som de er i Norge fram til 1.7.2011 i hele EU, så vil det bety at land utenfor EU/Norge ville få en ekstra konkurransefordel når det gjelder denne type tjenester. En konkurransefordel som ikke finnes på fysiske varer. Like konkurransevilkår betyr at man fjerner slike ekstra konkurransefordeler kun betinget i f.eks konsumentavgifter. 17,5 - 25 % er ikke ubetydelig i denne sammenheng. Så kunne man si at løsningen like gjerne kunne være å fjerne denne type avgifter over alt - dog konkluderte OECD så vidt jeg husker at det var smått urealistisk, og at like konkurransevilkår ville da være at VAT/Sales Taxes (altså avgifter på salg/omsetning) alltid defineres ut fra det land kjøper befinner seg i. Prinsippet om at det enkelte land skal selv ha retten til å sette nivå/omfang av slike avgifter veier svært tungt. Bedriftene (leverandørene) vil uansett etablere seg hvor kostnadsnivået er lavest. Som sagt er dette innført i EU og fungerer helt bra. Oppfølging og kontrollmekanismer er enkle, de bygger primært på at leverandør/selger forholder seg til gjeldende regler. Noe seriøse aktører garantert vil gjøre, da de taper mer på å la være. Skattemyndighetene driver langt fra noen rigid kontroll av momsinnbetalinger i Norge, men du risikerer et bokettersyn om det er for store uoverensstemmelser. Noen bransjer, kjent for å unndra omsetning, blir sett nærmere i kortene. Og som nevnt tidligere - det var starten på e-handel og elektroniske kombinert med at dette gav grobunn for økt globalisering at OECD kom med sin anbefaling i 1998 vedrørende hvordan VAT på e-handel og elektroniske tjenester skulle håndteres. Ikke for å opprettholde status quo, men etablere en anbefaling/rammeverk som faktisk fremmet e-handel og elektroniske tjenester gjennom mer forutsigbare ordninger. Avgiftproblematikk er noe man uansett ikke kommer utenom. Det at all eksport/import håndteres omtrent likt avgiftsmessig (også elektroniske tjenester eksporteres/importeres) er faktisk ikke uvesentlig for en fungerende verdenshandel. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg tviler sterkt på at folk blir sure for spotify, steam osv. hvor avgiften allerede er tilstede. Hvorfor skulle de bli det? æh... fordi de har betalt mva når det ikke finnes mva... dvs varen skulle vært rimeligere ? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Dette er en helt bakvendt lov. Resultatet blir at flere kommer til å gå rundt loven ved å laste ned piratkopierte verisjoner av produktet. I tilleg klarer jo ikke engang norske butikker å holde styr på prisene på produktene. Senest idag skulle en kamerat av meg kjøpe Halo Reach. Han sjekket Platekompaniet, 599kr. Gikk 20m til Spaceworld, 349kr. Det er nok et strebersk forsøk fra staten å skatte det som skatte kan. Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hvorfor skal du betale mva på en CD du kjøper over disk, men ikke på musikk du kjøper over internett? Mva er en avgift på forbruk og det gir ingen mening å ha forskjellig avgiftssats på det som egentlig er samme produkt, men som blir levert gjennom forskjellige kanaler. Fordi Internett har tilført verden en ny dimensjon når det gjelder ting som lar seg digitalisere, og det er mye som skjer der som ikke lar seg kontrollere på samme måte som før. CD-er burde vært momsfritatt for lengst. Man kan jo like gjerne spørre hvorfor man skal betale moms på musikk og film og spill, men ikke på bøker. Den ene feilen rettferdiggjør ikke den andre. Fordi aviser og bøker er fritatt fra loven? Fordi undervisningstjenester er unntatt fra loven, ville det være urettferdig for folk som driver med "undervisningsvirksomhet" man måtte betale MVA ved kjøp av bøker, og samtidig ikke ha rettighet for fradrag for mva. Kanskje derfor det er slik at Bøker er fritatt for mva. Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 ATW: Så denne "momsingen" gjelder ikke for spill eks. kjøpt på play.com? Det vil kun gjelde spill eks. kjøpt på "ElectronicArts Game On Demand"? Tiltman: Hvorfor skal man ikke "bli sur" for nye avgifter? Det er neppe komisk eller ironisk at det reageres mot forbrukerfiendtlige tiltak av denne sorten. Jeg tviler sterkt på at folk "blir sure" ift. spotify, steam osv. hvor avgiften allerede er tilstede. Hvorfor skulle de bli det? Dvs. Steam har man vært sur på lenge av andre årsaker. Det er ikke noe NY avgift. Spill som man får kjøp over disken og som man laster ned fra norske butikker har alltid vært mva pliktige varer. Sett deg inn for hva denne lovendringen gjelder for, før du begynner å kritisere den. 1 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hvorfor skal du betale mva på en CD du kjøper over disk, men ikke på musikk du kjøper over internett? Mva er en avgift på forbruk og det gir ingen mening å ha forskjellig avgiftssats på det som egentlig er samme produkt, men som blir levert gjennom forskjellige kanaler. Fordi Internett har tilført verden en ny dimensjon når det gjelder ting som lar seg digitalisere, og det er mye som skjer der som ikke lar seg kontrollere på samme måte som før. CD-er burde vært momsfritatt for lengst. Man kan jo like gjerne spørre hvorfor man skal betale moms på musikk og film og spill, men ikke på bøker. Den ene feilen rettferdiggjør ikke den andre. Hvor mener du regjeringen burde hentet de 150 millionene fra, om ikke fra denne nye momsen? Økt moms på fysiske varer? Økt skatt? Økt avgift (røyk, alkohol)? Merk også at det er antatt at det blir en sterk økning i slik handel, hvor summen på 150 blir betydelig større. Samtidig som inntekt på fysiske produkter blir tilsvarende mindre. Dette er et regnestykke man må løse. Pengene trylles ikke frem, om vi ikke skal ha denne momsen må pengene hentes fra et annet sted, eller noe må kuttes. 1 Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Problemet blir jo at utenlandske leverandører må registrere seg og begynne og stresse med moms... Ser det for meg "Worldwide shipping, except Norway" Norske butikker vil fortsatt importere disse varene eller tjenestene, så lenge forbrukere vil ha dem. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå