Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser henger bak

halaa

Anbefalte innlegg

Hei

hadde bilen på EU-kontroll i dag, 2-er feil''bremser henger bak''kjønner ikke helt hva det vil si egentlig(utlending) men betyr det at hjulene bak IKKE spinner/ruller helt fritt eller? kan det være at håndbremse er litt for mye strammet, for at jeg stram det sølv for en periode siden, eller kan det være flere årsaker til det? hva skal man gjøre for at de ikke henge bortsett fra håndbremse justering.

takker på forhånd

bilen er en hyundai accent

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et vanlig problem, har hatt det selv.

Jeg bruker ikke bilen så veldig mye, og da blir bremsene bak for lite brukt. Rusten får grep og sylinderen klarer ikke trekke seg tilbake. Dermed ligger bremseklossene inntil skiven hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er et vanlig problem, har hatt det selv.

Jeg bruker ikke bilen så veldig mye, og da blir bremsene bak for lite brukt. Rusten får grep og sylinderen klarer ikke trekke seg tilbake. Dermed ligger bremseklossene inntil skiven hele tiden.

ok. takker for svaret.

Jeg slakka håndbremsen litt for noen timer siden, den ene side ble bedre, hjula spinner/ruller fritt men ikke den andre side. det jeg lurer på nå er at, slakkes og strammes håndbremse bare fra et sted eller? på min er justering (mutter?)inni bilen.er andre steder også man kan justere det? der bremsetrommel og skoer er f.eks.

om jeg skal smøre det. hva er det inni der som skal smøres egentlig når jeg tar bort trommelen? om noen kan nevne de tingene som skal smøres, blir jobben mye lettere

takk

Lenke til kommentar

Er et lite tannhjul du kan skru rundt med et skrujern inne i tromlene.

Der det står "adjuster mechanism":

drum-brake4.jpg

Du skal kunne gjøre dette gjennom hjulbolt-hullene i trommelen. Hvis du ikke kommer til må du nok av med ytre del av trommelen.

Kan også være den "brake cylinder" du ser på tegningen som har rustet fast, men prøv å juster først ;)

Lenke til kommentar

Gjør jo ingenting at det henger litt bak. Eneste det vil gjøre er at han bremser litt fortere :ermm: Nå var vel dette også håndbrems, og sist jeg sjekket så er ikke det noe man bruker som nødbrems. Er verre med de som kjører rundt uten håndbrems, og tro meg, de fins det mange av.

Er dog enig i at hvis man ikke har peiling så er nok ikke bremser det først man bør begynne med. Iallefall ikke tromler bak. Man bør ha en som ser over første gang man gjør noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...