Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med trådløst nettverk i ny leilighet

Anbefalte innlegg

Har flyttet inn i en ny leilighet hvor huseier har adsl. Han har ikke trådløst nettverk, og har strukket en kabel fra sitt adsl-modem og inn i min leilighet.

Jeg vil derfor sette opp et trådløst nettverk i min leilighet, men er avhengig av at hans adsl-modem deler ut ip-adresser til mine datamaskiner.

Men, jeg aner ikke hva jeg skal bruke for å få til et trådløst nettverk i dette tilfellet, router eller aksesspunkt? Noen som kan hjelpe meg med noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg et routermodem som er koblet til et router. Det funger helt greit, og jeg trenger ikke deaktivere dhcp. Du får tilgang til innstillinger i modem og router.

Du vil da få lokale ip-adresser fra din egen router, som igjen har fått ip fra modemet hans.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

IP-adresser vil huseier at skal deles ut til de enkelte maskinene fra huseiers modem. Så da må jeg vel som jeg skrev over deaktivere dhcp på min lokale router. Men jeg kunne godt sette opp portforwarding på hans modem sa huseieren.

Går det an å bare kjøpe et aksesspunkt?

Lenke til kommentar

Du kan enten kjøpe et rent aksesspunkt eller en router.

Trådløsroutere selger mye bedre enn aksesspunkt og du får dermed bedre pris.

F.eks: http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Nettverk/Router/NETGEAR-Wireless-N-Router-WNR2000---Tr%C3%A5d-WNR2000-100PES-915745.aspx

For å sette den opp som aksesspunkt, så logg inn på routeren og gi den statisk IP i samme subnett som huseier bruker.

F.eks 10.0.0.200. Slå så av DHCP (for LAN) i routeren.

Til slutt kobler du nettverkskabel fra huseier i en av lanportene på routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...