tutla Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei! Jeg har klarer ikke svelge tabletter, men har allikevel brukt p-piller (yasmin) siden jeg var 14 år. (Jeg er nå 18 år.) Fram til nå har jeg knust dem, men nå har jeg kommet til et punkt der jeg bare ikke klarer det lenger. Så mitt spørsmål er hvilke andre alternativ det er til prevansjonsmidler? P-stav og P-sprøyte er uaktuelt i og med at jeg er veldig redd for lege, sprøyter osv. Jeg har sett litt på Pearly, men hvor sikker er den egentlig? Jeg har hørt veldig lite om den, og er derfor litt skeptisk .. På forhånd, takk for svar :-) Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Vel, om kondom er uaktuellt, så finnes det jo alltids andre prevensjonsmidler som P-ring, P-plaster, pessar og spiral. Jeg har ikke noe erfaringer med noen av disse (siden jeg er mann), men madammen har prøvd det meste, og det vi sammen kom frem til at vi var mest fornøyd med var spiral, som slett ikke er så skremmendes som det høres ut. Forhør deg hos lege el. hva som kan passe for deg. Ellers er jo både ring, plaster og pessar noen metoder som virker veldig enkle hvis du ikke kan tenke deg piller eller sprøyte, i og med at det er ting som settes fast på/i kroppen din av deg selv. Forresten, hva i alle dager er Pearly? Lenke til kommentar
tutla Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har vurdert P-plaster, så det er fortsatt aktuelt. Spiral kan man vel bli steril av? - Så det tror jeg ikke jeg tårer før jeg har fått de barna jeg skal ha. http://www.pfc.no/article.php?articleID=114&categoryID=123&campaign=google&kw=pearly Her har du linken til pearly! :-) Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Dama bruker p-ring ihvertfall, og det funker strålende. Dessuten funker den lokalt, så man slipper alt mulig av hormonforstyrrelser og slikt. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Ville ikke brukt pearly, da det ikke er noe substitutt for prevensjon, og sjangsen er der for at du allikevel blir gravid. For info om spiral ville jeg sjekket disse linkene, eller kanskje snakket med lege/gynekolog. http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/spiral.php http://www.lommelegen.no/322073/sporsmaal-og-svar-om-spiral Har aldri hørt at du kan bli steril av spiral, men angående dette så quoter jeg fra "nettdoktor" linken jeg la ved. Hvis man har skiftende seksualpartnere er det en økt risiko for underlivsbetennelse i livmorhalsen eller egglederne. Det er ikke selve spiralen som fremkaller underlivsbetennelsen, men de mikrobene man blir smittet av, f.eks. klamydia. Hvis man får akutt underlivsbetennelse med en spiral skal man ha antibiotika, og spiralen skal fjernes av legen med det samme. Så med andre ord, pass på som vanlig^^ EDIT: Så med andre ord, pass på å bruk kondom som vanlig om du vil unngå kjønnssykdommer. Endret 8. oktober 2010 av Nafanua Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg ville ikke tatt noe man evt ikke kunne fjerne igjen (p-sprøyte, p-stav o.s.v) ettersom man ikke får gjort noe med evt bivirkninger. Venninen min tok p-sprøyte og hadde mensen nesten sammenhengende i tre mnd. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ellers er jo både ring, plaster og pessar noen metoder som virker veldig enkle I og med at hun er redd leger, er vel ikke pessar noe å anbefale, da det må tilpasses - Om jeg ikke husker feil. Jeg ville ikke tatt noe man evt ikke kunne fjerne igjen (p-sprøyte, p-stav o.s.v) ettersom man ikke får gjort noe med evt bivirkninger. Venninen min tok p-sprøyte og hadde mensen nesten sammenhengende i tre mnd. Jeg skal si meg enig i p-sprøyte, men p-stav kan da fjernes på dagen. Det er jo ikke sånn at de setter en stav inn i armen din, også bare blir den der for alltid. Men begge deler er uansett uaktuelt for trådstarter. Jeg ville prøvd p-plaster eller p-ring. For å være ærlig heller jeg mot p-ring, da de jeg kjenner som har prøvd plasteret har fått utslett. Kun en av de jeg vet om som bruker/har brukt p-ring har hatt problemer(blødningsforstyrrelser), men hun har problemer med det meste av hormonbasert prevansjon. Fordelen med plaster eller ring er jo at det ikke trenger tilpasning og du ikke trenger dra til legen for å få det. Jeg ville derimot holdt meg langt unna denne Pearly-greia. Jeg hadde i hvert fall ikke klart å stole på noe sånt. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg ville ikke tatt noe man evt ikke kunne fjerne igjen (p-sprøyte, p-stav o.s.v) ettersom man ikke får gjort noe med evt bivirkninger. Venninen min tok p-sprøyte og hadde mensen nesten sammenhengende i tre mnd. Jeg skal si meg enig i p-sprøyte, men p-stav kan da fjernes på dagen. Det er jo ikke sånn at de setter en stav inn i armen din, også bare blir den der for alltid. Men begge deler er uansett uaktuelt for trådstarter. Ja, da ser vi hvor mye jeg får med meg. Dog p-stav kan ikke alltid fjernes. Venninen min er nå gravid, til tross for p-stav. Derimot er de usikre på hvor i kroppen den er Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg ville nok satsa på p-ring eller hormonspiral. Kobberspiral får du neppe uansett. Men først og fremst ville jeg kanskje jobba med meg selv for å bli kvitt lege-, sprøyte- og pilleskrekken. Du sier selv at du vil bli gravid en gang, og hvis du da har tenkt til å unngå leger, piller og sprøyter hele tiden, så synes jeg litt synd i det barnet som ikke får vanlig oppfølging. Dessuten er slik skrekk ikke noe jeg ville risikert å føre videre til barna mine (alle jeg kjenner som synes det er vanskelig å ta piller har hatt foreldre som har ment at "fysj, stakkars barna trenger ikke å svelge tablettene, det er jo så kjempeubehagelig"). Derfor ville jeg heller begynt å jobbe med det nå, slik at jeg som voksen forelder kunne videreført sunne, fornuftige verdier og holdninger til barna mine. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ja, da ser vi hvor mye jeg får med meg. Dog p-stav kan ikke alltid fjernes. Venninen min er nå gravid, til tross for p-stav. Derimot er de usikre på hvor i kroppen den er Det er heldigvis ikke normalen. Selv om jeg fikk en sterk trang til å dobbeltsjekke at min fortsatt sitter på riktig plass. Lenke til kommentar
tutla Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg ville nok satsa på p-ring eller hormonspiral. Kobberspiral får du neppe uansett. Men først og fremst ville jeg kanskje jobba med meg selv for å bli kvitt lege-, sprøyte- og pilleskrekken. Du sier selv at du vil bli gravid en gang, og hvis du da har tenkt til å unngå leger, piller og sprøyter hele tiden, så synes jeg litt synd i det barnet som ikke får vanlig oppfølging. Dessuten er slik skrekk ikke noe jeg ville risikert å føre videre til barna mine (alle jeg kjenner som synes det er vanskelig å ta piller har hatt foreldre som har ment at "fysj, stakkars barna trenger ikke å svelge tablettene, det er jo så kjempeubehagelig"). Derfor ville jeg heller begynt å jobbe med det nå, slik at jeg som voksen forelder kunne videreført sunne, fornuftige verdier og holdninger til barna mine. Takk for informasjonen! Jeg har skrekk for lege, opperasjoner og sprøyter. Piller har jeg bare problemer med å svelge. Og hvordan jeg skal ta tak i problemene mine klarer jeg å finne utav uten din hjelp. Og selv om barna til de du kjenner ikke får den oppfølgingen du ser på som vanlig oppfølging, så har du ingen aning om hvordan jeg vil oppdra og følge opp mine barn. Har du ikke forslag til prevansojnsmidler og begrunnelse så har du sikkert mer glede av å diskutere og kritisere i et annet tema. Men takk for tanker og tid! Til dere andre: Tusen takk for forslag! Nå har jeg sett nermere på forskjellige prevansjoner og P-sprøyter, spiral og P-ring er mer aktuelt. P-plaster og pearly er fremdeles også aktuelt. Men jeg blir glad for mer forslag og erfaringer! Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Har du ikke forslag til prevansojnsmidler og begrunnelse så har du sikkert mer glede av å diskutere og kritisere i et annet tema. Men takk for tanker og tid! Åh, neimen beklager at jeg ga deg både tips ang prevensjon(akkurat dét så du visst ikke), og andre alternativer. At jeg ikke begrunnet prevensjonsanbefalingene mine kom av at alt stort sett var nevnt før (begge deler virker lokalt, man slipper å styre med det hver dag, og det kan fjernes på dagen i tilfelle problemer. I tillegg er det mye sikrere alternativer enn pearly). Kan også nevne at p-plaster var noe herk for min del (løsna lett, så ikke pent ut, og var generelt sett irriterende på alle måter). Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg går på p-sprøyte, har gjort det i 7 år nå, et lite stikk i rumpa hver 10. uke. Men den har en del bivirkninger (som masse annet). Har også flere venner som bruker dette, og ingen av oss har blitt gravide, så sånn sett virker det veldig sikkert Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 ...Og hvordan jeg skal ta tak i problemene mine klarer jeg å finne utav uten din hjelp. Det er vel ganske tydelig at du ikke har klart å ta tak i dine problemer, og syntes cricket har et poeng ang "skrekken". Det kan være en særdeles enkel oppgave å bli kvitt enkelte av dine problemer. En i familien hadde skrekken for piller, sprøyter etc, og levde i en unødvendig angst. Etter to konsultasjoner hos psykolog og hypnotisør så var problemene borte. Det er jo ikke sikkert det fungere like fint for deg, men du kan få veldig mye ut av lite "innsats". @ Cricket: Hvorfor mener du at hormonspiral er greit, men ikke kobber? ser ikke helt den.. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 @ Cricket: Hvorfor mener du at hormonspiral er greit, men ikke kobber? ser ikke helt den.. Jeg har alltid fått beskjed av legen om at kobberspiral bare blir gitt til kvinner som allerede har født et eller flere barn (det har sammenheng med størrelsen på livmorhulen), eller som siste utvei for folk som feks meg, som er allergisk mot østrogenet i vanlige p-piller og p-plaster. Men etter litt ekstra research nå ser jeg at dette med str på livmorhulen også gjelder i forbindelse med hormonspiral. Det er imidlertid sånn at kobberspiral er kjent for å forverre både blødninger og smerter, mens hormonspiral som regel demper begge deler, så jeg ville fremdeles valgt hormonspiral fremfor kobberspiral hvis jeg først fikk tilbud om spiral. Lenke til kommentar
tutla Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å komme med forslag til prevansjonsmidler som kan være aktuelle i min situasjon! Jeg har fått veldig mye utav det og har fått resept på både P-ring og P-plaster. Jeg tenker å teste ut begge deler for å se hva som funker best for meg :-) Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Den pearlyen virket unødvendig dyr til å ikke gi noen helst for hormonell prevansjon. Har du prøvd å ta piller i en skje med jorbær syltetøy eller noe ? p-pillen er såppas liten at den kan fint gjemmes i en spise-skje med syltetøy, og du merker ingenting til den når du svelger Var dette jeg gjorde før når jeg ikke klarte å svelge paracet og lignende, også skylte jeg ned med litt vann hehe. P-plaster hadde min ex problemer med, som utslett og stygge røde merker som nesten aldri forsvant. Tror jeg ville satset på spiral eller p-stav. Lenke til kommentar
tutla Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 åj! Det har egentlig funka så fint med P-ring til nå at kanskje jeg ikke gidder prøve P-plasteret da. Jada, jeg har prøvd å ta piller ilag med sylt eller knust de på skiven og skylt ned med vann og sånn og det funker fint. Det er bare at jeg er litt lei av å stresse så mye om det er andre alternativ som jeg slipper å tenke så mye på og gjøre så mye med! - Og det er det jo! :-) Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Man kan visstnok ta p-pillen vaginalt. Kan det være et alternativ? http://www.klikk.no/helse/samliv/article386239.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå