Gå til innhold

Klinisk ernæringfysolog

Superwoman1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå siste året på vgs, og har planer om å søke ernæring til neste år, og videre til klinisk ernæringfysiolog.

Er det noen som studerer/er ferdig utdannet og kan fortelle meg om studiet/jobben?

Positive/negative sider. Jeg har lest så mye på nett, men det står så innmari lite.

Videre ville jeg likt å begynne å lese de bøkene.

Er det noe bøker dere vil anbefale å begynne å lese som man vet kommer til å få bruk for senere? Jeg hadde hele realfagspakken i 2, og i år har jeg kjemi,fysikk og biologi. Så jeg sitter kanskje med noe av de kunnskapene man trenger for å skjønne disse bøkene (håper jeg i hvertfall :tease: )

Veldig fint om noen her kunne ha hjulpet meg. Er det forresten noen som kan forklare meg hvordan opptaket til master skjer? Trenger jeg å oppgi nå at jeg skal fortsette med master, eller søker jeg først bachelor i ernæring, og etter 3 år videre til master?

Ble veldig rotete innlegg, men håper virkelig at noen kunne svart. Jeg ønsker virkelig å bli klinisk ernæringfysiolog, og vil forbrede meg mest mulig!

Takk på forhånd :)

Endret av Superwoman1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanning.no | Klinisk ernæringsfysiolog

Utdanning

Utdanning fra Norge som kvalifiserer for autorisasjon som klinisk ernæringsfysiolog er per dato et 5-årig masterstudium i klinisk ernæring ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo. Universitetet i Bergen har i tillegg et masterstudium i klinisk ernæring. For å søke master i klinisk ernæring må man ha en bachelor i ernæring/human ernæring.

Det ser ut i som om UiO har gått vekk fra det 5-årige masterstudiumet, så du må søke Bachelor for og så senere søke Master. Du kan ta master i Bergen med en bachelor i humanernæring eller ernæring. Jeg er ikke like sikker på om du kan ta bachelor i human ernæring for å så ta master i Oslo.

Universitet i Oslo | Ernæring - Bachelor

Universitetet i Oslo | Ernæring - Master

Universitetet I Bergen | Humanernæring - Bachelor

Universitetet i Bergen | Klinisk ernæring - Master

Når det gjelder antall forumbrukere som er kliniske ernæringsfysiologer har jeg liten peiling, men vil tro det ikke er enormt mange av dem på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...