Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lade bilbatteri

discostu

Anbefalte innlegg

Igår når jeg skulle starte bilen ville den ikke ved de første nøkkelvridningene.

Har opplevd dette før og da har det somregel alltid vært batteriet. Har i det siste omtrent kun kjørt korte turer på 2-3 min og da har muligens batteriet ikke fått ladet seg skikkelig så igår kjørte jeg en liten runde på 10 min.

Spørsmålet er egentlig hvordan man best lader batteriet? Starte og la gå på tomgang? Kjøre på lavgir/høygir? Eventuelt andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dynamoen lader på tomgang, men den leverer ikke optimalt. Så lenge ladesystemet fungerer slik det skal, så holder det med normal kjøring, mer enn 2-3 minutters varighet da. Har du sjekket ladespenning? Den bør ikke ligge under 14 volt med motoren på rundt 2000 rpm. Hvor gammelt er batteriet?

Lenke til kommentar

Dynamoen lader på tomgang, men den leverer ikke optimalt. Så lenge ladesystemet fungerer slik det skal, så holder det med normal kjøring, mer enn 2-3 minutters varighet da. Har du sjekket ladespenning? Den bør ikke ligge under 14 volt med motoren på rundt 2000 rpm. Hvor gammelt er batteriet?

Batteriet er ikke mer enn ett år gammelt, og er ikke så alt for lenge siden jeg sjekket at spenningen var normal.

Men altså har kanskje kun brukt bilen de 2 siste ukene på korte 2 minutters kjøreturer. Pga mye regn har jeg ikke orka å gå til butikken. :p

Endret av discostu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjøp deg en lader og frisk opp batteriet noen ganger i året, spesielt viktig i vinterhalvåret. Koster fra ca 200 og oppover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som nevnt over er det viktig at ladespenningen er riktig, ideelt bør denne være 14,4-14,7V. Batteriet blir aldri fulladet dersom ladespenningen er for lav.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har en slik lader, så er jo eneste måten å lade opp batteriet på. å kjøre en langtur, korte turer tapper batteriet for strøm. Da det ikke får muligheten til å lade seg opp.

Hva legger du i ordet lang tur? Holder 10-20 min med kjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...