bunafide Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei. Jeg har da fått i oppgave og sette opp et nettverk for et lan party, ca 500 stk. Vi har får ei linje på 400Mbit/s, og jeg har søkt litt rundt om på nett, men var dårlig med svar og få. Det jeg lurer på; * Hvordan setter jeg opp nettverket? * Hva skal jeg bruke for å dele ut ip-adresser? DNS server? Hva er kravene til pc'en? software? Hvordan setter jeg dette opp? * Trenger jeg domene? * Noen som har et eksempel på skisse for hvordan jeg skal sette opp nettverket? Har fått en budskjett på 40-50k på å kjøpe inn div. utstyr. Noen som har anbefaling til switch'er, backbone ? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Hei. Jeg har da fått i oppgave og sette opp et nettverk for et lan party, ca 500 stk. Vi har får ei linje på 400Mbit/s, og jeg har søkt litt rundt om på nett, men var dårlig med svar og få. Det jeg lurer på; * Hvordan setter jeg opp nettverket? * Hva skal jeg bruke for å dele ut ip-adresser? DNS server? Hva er kravene til pc'en? software? Hvordan setter jeg dette opp? * Trenger jeg domene? * Noen som har et eksempel på skisse for hvordan jeg skal sette opp nettverket? Har fått en budskjett på 40-50k på å kjøpe inn div. utstyr. Noen som har anbefaling til switch'er, backbone ? På forhånd, takk! DHCP er et must og husk mange svitcher Endret 7. oktober 2010 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
bunafide Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) DNS er et must og husk mange svitcher DNS er et must? tror du mener DHCP Endret 7. oktober 2010 av bunafide Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Dette er tilsvarende det vi kjøpte for 400stk, listepris ca 70k vi betalte 42k mot at vi hadde butikken som sponset sin logo på selve switchene det lanet samt nevnt på sponsorlisten baksiden av bilettene. ligger vel på ca 67k nå men dere finner sponsor for de 20k over budsjett uten særlig problem, bare kaste seg på mailene bordene - 25x DGS-1210-24, 24port gigabit ca 2 000kr stk listepris core - 2x DGS-3100-48, 48port gigabit ca 10 000kr stk listepris 20gbit stacking mellom de i core, så 2-3gbit trunk til hvert bord. Endret 7. oktober 2010 av cruzader Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 * Hvordan setter jeg opp nettverket? * Hva skal jeg bruke for å dele ut ip-adresser? DNS server? Hva er kravene til pc'en? software? Hvordan setter jeg dette opp? * Trenger jeg domene? * Noen som har et eksempel på skisse for hvordan jeg skal sette opp nettverket? Det du spør om finnes det ikke noen fasitsvar på, og det er en fordel å se mer i dybden på det. Beste hadde nok vært å ta kontakt med noen som har arrangert i nærheten før, og prate med dem. Nettverket bør settes opp med en (eller flere avhengig av hvordan lokalet ser ut) kjerneswitch/sentral switch, med kabler til alle bordswitchene. For å dele ut IP-adresser så bruker man en DHCP-server. Kravene til PC'en er avhengig av hvor mye du legger på den, og hvilket operativsystem (litt forskjeller på systemkrav avhengig av Linux/Windows, og hvilke varianter av disse). Du trenger ikke et domene. Akkurat nå pågår PolarParty i Stokke/Vestfold, og jeg holder på med nettverksdesignet der. Har ute litt overvåking og tegninger på http://stats.pp19.polarparty.no (forsvinner på lørdag når vi begynner å koble ned). Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 DNS er et must og husk mange svitcher DNS er et must? tror du mener DHCP ja Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Før du bruker penger på utstyr ville jeg sjekket opp muligheten for å låne/leie, ialfall i første omgang. KANDU og Dreamhack er naturlige instanser å spørre, jeg vet at begge ialfall tidligere lånte/leide ut ustyr. Som nevnt tidligere kreves det litt erfaring og kompetanse for å sette opp et nett for ~500 brukere til et dataparty, så var jeg deg ville jeg nok prøvd å få noen på laget. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Vet det er litt sent, men jeg ville aldri lånt utstyr så dyrt om jeg ikke hadde hatt en kyndig person til å gjøre det. Det er ikke bare "trykk og sett opp nettverk", det er mye du må(burde) tenke på, DHCP, DNS, Tagging av porter, weathermap om du skal ha det, shorewalls, osv. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Til utstyr ville jeg sterkt anbefale å leige, på grunn av priser, og fordi det etterhvert er ganske mange som har utstyr. KANDU har en haug av D-LINK DGS-3100-48 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=357553) som er de som blir brukte på bordene på TG, i tillegg til dem eier et par 3560 som er helt greie L3 svitsjer til f.eks core bruk. På et lan av den størrelsen bør du segmentere nettet med L3, og du trenger folk som kan nettverk for å sette dette opp. Er ikke lenger bra nok med de som tror de kan nettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå