Gå til innhold

Koster det noe å la IKT på skolen fjerne støv fra laptop?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en to år gammel skolepc (Dell Latitude D531) som har blitt litt gåen. I ca et halvt år nå har den skrudd seg av om den ble for varm eller hadde altfor mye oppgaver å gjøre. Jeg fikk ikke engang inn sanger på iPoden min fordi den slo seg av når jeg brukte iTunes.

(Vifta er vel ikke ødelagt siden den hisser seg opp så fælt?)

Her om dagen kjøpte jeg i hvertfall en Notebook-kjøler fra Jula (http://www.jula.no/notebook-kjoler-134770) og dataen er nedkjølet nå. Vifta går ikke amok så ofte nå. Men den skrur seg ofte av allikevel... Dette er så utrolig irriterende!

Jeg må nok ta den med inn til IKT-folkene på skolen slik at de får åpnet opp og fjernet støv, for jeg tror det må være årsaken til det plutselige anfallet. Det er nok en stor mengde støv inni der, ettersom den er 2 år gammel, og jeg er ikke akkurat så veldig flink til å tørke støv/vaske på rommet...

Noen som vet om dette koster noe? Jeg har virkelig ikke råd til noen reparasjon nå...

Og litt mindre viktig: Kommer IKT-folkene til å se hva jeg har vært innpå? Altså, det er ingenting å skjule, men jeg liker bare ikke at noen ser hva jeg har vært inne på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk kompressor eller støvsuger. Kompressorluft inneholder ørsmå oljepartikler, dette vil du ikke begynne å blande med støvet som finnes inne i maskinen. Støvsugeren er en solid kilde til statisk elektrisitet som kan ødelegge elektroniske komponenter i maskina. Samtidig kan både kompressor og støvsuger blåse/suge så kraftig at deler av maskinens indre utsettes for større mekanisk stress enn den er lagd for å tåle.

Trykkluft på boks er gode greier, ellers har det funket fint for meg å skru opp maskinen, ta ut CPU-vifta og bare blåse den ren med munnen. Notebookkjøler er og blir en jallaløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...