Gå til innhold

Selvforsynt med mat, vann og strøm ...

Anbefalte innlegg

Nei jeg er ikke montør, men tog elektriker... Noe som vil si at jeg har en stor kunnskap om alle motorer (Både DC og AC, trefas, enfas, shunt, serie og kompound motorer pluss step motorer og alt det i mellom, da tog har alt dette.), batterier, spenning og strømstyring, analog og digital styring, kraftelektronikk, fiber optikk, thyristorer, transistorer, op-amper, dioder, ja så og si ALT innen elektriske og elektroniske styringer... Men jeg jobber ikke som tog elektriker lenger, da jernbanen ikke lenger er noen god arbeids giver.... Nå jobber jeg som test ingeniør og trives veldig godt med det...

Ok, sikkert morro og skjønner overgangen din, håper du får en lang kariere i ditt nye yrke!

Neida, jeg har ingen problemer med å se at noen kan lage sin egen strøm, og stå på utsiden av samfunnet på en del andre områder også, men alle kan ikke det. Det er ikke sånn at alle bare kan slippe det de har i hendene og bli selv forsynt, for det ville faktisk ha satt oss veldig langt tilbake i teknologi.

Som tidliger nevnt ett par ganger så er jo dette ment til å være en idestarter på hvilke muligheter som finns med ny teknologi som jeg kommer inn på senere i tråden, vill bare se om dere hadde noen gode tips på dette området. Det vill jo selvfølgelig alldri bli slik at alle hopper av toget og leggers seg over på dette med 100% stålånd, men hvi vi kan diskutere alt fra de små tingene til de større ting som kan gjøres for at folk skal få det bedre med økonomien deres, for det er det det er snakk om i bunn og grunn.

Hvis du kan være selvforsynt eller delvis i form av noe som gir deg ditt behov så er jo det vell og bra, ikke sant?

Kommer det en solstorm så kommer den, vi klarer oss alltid. Lagde for en del år siden en ganske stor kjøkken hage, (en tredjedel av plena faktisk, mye fordi jeg hater å klippe plen...) der ungene lærte hvordan de skal dyrke poteter, løk, gulerøtter, purre og gressløk samt hvordan de skal hyppe poteter og grønnsaker for å slippe at sneiler spiser det og de lærte å luke med jevne mellomrom. Utrolig nyttig lærdom for dem tror jeg, for da kan de lage noe selv ved en senere anledning hvis det skulle vise seg nødvendig eller om de har moro av det. Jeg forsøker også å lære dem å utnytte naturen uten å ødelegge noe og er ofte ute i naturen der vi peller bær, sopp og lager gapahuk bare ved hjelp av en kniv og lignende prosjekter som å lære dem hvordan de bruker kart og kompass, noe som faktisk er i ferd med å dø ut totalt etter at GPS kom på banen (Og som er det første som blir borte ved en eventuell solstorm)... Nå gjør ikke vi dette for å klare oss selv og være selvberget eller noe slikt, men for å vise dem at det går an å gjøre mye selv og at vi ikke er nødt til å gå nedpå butikken for å handle...

Utrollig godt å høre det du forteller hær, dette er noe som alle kan få til i ulik grad, mener det er meget viktig å spre videre slik kunskap til barna som skal til slutt ta over denne verden. Det vill bidra til en økt forståelse på hvordan og hva sammfunnet er bydg opp av og hvilke mulighereter som fins over alt rundt oss, som f.eks vakker nautur med dens mektige innhold.

Jeg har alltid klart meg selv og har i løpet av de snart tredve årene jeg har kjørt bil ALDRI hatt bilen min på et verksted men alltid reparert dem selv der jeg har reppet alt fra plugger til ødelagte stempler og reppet og moddet automat girkasser. Jeg har heller aldri hatt en snekker, rørlegger, murer på besøk, da jeg kan gjøre dette også (Jeg har et år på snekker linja, et år på møbel snekker linja i tillegg til utdannelsen som tog elektrikker...)

:thumbup: virker ut som du er en alt mulig mann, det er sånner som deg som klarer seg gjennom harde tider, og det vet du nok også!

Men heller ikke jeg kan lage sol celle panel hvis ingen lager komponentene som trengs til å lage sol celle panel. Jeg kan ikke lage kobber til ledninger og jeg kan ikke lage deler til motorer (sjønnt det kan jeg, men ikke med så høy kvalitet). Så jeg og de aller fleste er avhengig at ekspertisen og kan ikke leve uten den.

Da er det jo fint å være litt skrotnisse, samle på diverse og kjøpe inn ett reserve/backup lager av ymse, det kan være diesel og agregat, mat, lista kan bli lang hvis bare fantasien får satt igang.

Hva tenker du i forhold til dette og tja... la oss gå til den hypotetiske solstormen?

Det jeg prøver å si er at det ikke er alle (Da mener jeg ikke bare noen, men alle i hele landet, skal være selvforsynt og ikke bare deler av samfunnet) forundt å leve selvforsynt med mat, vann og strøm. Det løser ingenting, tvert i mot vil det gjøre ting mye verre. For det er gjennom teknologi vi lever godt og lenge, det er ikke til å komme fra! Uten innlagt vann blir det automatisk så som så med hygiene, vi kan ikke dusje annenhver dag da det ikke er varmt vann nok til å dusje alle sammen i så hyppig og leve alderen vil langsomt men sikkert bli dårligere, barnedødeligheten vil stige igjen osv osv. Matvarene vi lager blir også så som så i kvalitet, alt etter hvor flinke vi er til å dyrke dette og vi kan heller ikke belage oss på å ha buffere nok slik at en del kommer til å sulte ihjel på grunn av matmangel. Strømmen like så, selv om jeg ikke helt kan se hvordan alle vil kunne ha strøm en gang med et slikt system....

Så at noen i dag kan gjøre det står og faller helt og holdent på at noen produserer komponenter som lar dem leve "på utsiden", selv drevent. Forsvinner de som lager de komponentene vil også en hel masse ting vi i dag tar klin for gitt i dag bli borte også og leve standaren vil gjøre et skikkelig stup nedover..

Så at alle skal klare seg selv er en utopi og kun det... For vi har vært der og jeg tror ingen egentlig vil tilbake dit.... Ikke engang de som står og slår seg på brystet og sier at de lever "selvhjulpent" ser helt konsekvensene av det hvis ALLE skulle gjort det samme, så jeg må bare le når de sier at flere burde gjøre det, for hvis de ble tatt på ordet ville de også forstått at alle ikke kan gjøre det...

Miljø messig sett ville det kanskje hatt en effekt på kort sikt, helt til noen i fremtiden satte igang med koks fyrt industriell revolusjon ala den vi hadde for 200 år siden for igjen å klatre opp til den teknologiske standarden vi har i dag.... Det ligger i den menneskelige natur å forsøke å gjøre ting enklere og jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor noen kan tro at en modell der alle skal klare seg selv kan virke, for den gjør ikke det....

Jeg vet hva du mener men det kan være du tenker litt for mye på hva som var, vi har som sagt ny teknologi i dag som kan hjelpe oss gratis med mange ting, alle kan ikke bryte av og bli 100% selvforsynt selvfølgelig, trenger bare å gjøre litt og litt så til slutt så utgjør det mye i det store sammenhenget.

Tror på ingen måte dette vill bidra til noe som kan ligne koks fyrt "revolusjon", da må det iallefall være andre orsaker inne i bildet for noe slikt skal skje.

Hvor mange timer bruker du forresten i året på hagen din?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig mange, men det må jo freses opp hver vår da og det bruker jeg jo noe tid på... Har jeg egentlig aldri tenkt på, men gutta bruker jo en del tid på luking og litt vanning fra tid til annen, men stort sett gjør det seg selv... Blir ihvertfall en masse deilig mat av det og helt naturlig...

Nå bor vi i en enebolig midt inne i et nabolag da og er ikke plaget av ville dyr, men det er jo også en stor faktor i "villmarken" vil jeg tro... Har sett elg på eple slang mer enn en gang hos mine foreldre og rådyr som gnafser på blomster og selv om jeg vet at harepuser ikke har gulerøtter som livrett vil de helt sikkert knabbet noen hvis de hadde kommet til...

Med hensyn til skrot så er garasjen full av det... Har til og med en 7,3 liters V8 diesel motor fra en Ford Econoline stående inni der et sted, så joda, jeg skal nok få laget meg et aggregat hvis det skulle trenges. Et svært et også faktisk, med nok strøm til hele huset.. Diesel kan jeg lage også, bio diesel altså. Fikk både tegninger og beskrivelser for dette av en Canadier jeg kjenner og som har laget det på gården sin og den eneste grunnen til at jeg ikke lager det er at jeg ikke har giddet å forminske målene på tegningene hans, for han holder en gård gående med den dieselen han lager og så mye trenger ikke jeg.... Har etterhvert samlet det meste av elektroniske komponenter også (Jeg begynte å kjøpe dette når jeg skulle bygge min egen data maskin for noen år siden, men strandet da jeg regnet ut at prisen på den datamaskinen ville komme på omlag 70 000 i enkelt deler, men har tegningen et eller annet sted fremdeles... he he. Syntes det var fryktelig gøy å lage slike ting...).. Så skulle det komme dårlige tider er nok jeg bedre skodd enn de fleste ja... Har alltid vært en alt mulig mann som repaerer alt fra V8'ere til små elektro motorer, og i de senere årene også PC'er og elektroniske duppedingser... Det gikk så langt en stund at ungene trodde at det var samme F hva de hadde i filler av leker for jeg kunne jo bare fikse det, noe jeg også gjorde, men som jeg måtte slutte med for å lære dem en lekse om at selv om vi kan fikse det som går i stykker så må vi være forsiktige med det for det... De har tatt poenget da...

Men jeg vil vel heller betale litt i strøm til det kommunale E verket enn å ha den V8'eren stående å dure i garasjen koblet til en selv laget elektromotor... he he.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ikke så veldig mange, men det må jo freses opp hver vår da og det bruker jeg jo noe tid på... Har jeg egentlig aldri tenkt på, men gutta bruker jo en del tid på luking og litt vanning fra tid til annen, men stort sett gjør det seg selv... Blir ihvertfall en masse deilig mat av det og helt naturlig...

Ok, så dere sliter dere ikke ut med andre ord, hvor mange dager vill åkeren deres forsyne dere med mat ved siden kjøtt, fisk osv?

Nå bor vi i en enebolig midt inne i et nabolag da og er ikke plaget av ville dyr, men det er jo også en stor faktor i "villmarken" vil jeg tro... Har sett elg på eple slang mer enn en gang hos mine foreldre og rådyr som gnafser på blomster og selv om jeg vet at harepuser ikke har gulerøtter som livrett vil de helt sikkert knabbet noen hvis de hadde kommet til...
Hehe, ja de det er nok en utfordring på landet, ser det er mye rådyr hær i hagen men det an jo også bli til middag så det er jo ikke bare - .

Med hensyn til skrot så er garasjen full av det... Har til og med en 7,3 liters V8 diesel motor fra en Ford Econoline stående inni der et sted, så joda, jeg skal nok få laget meg et aggregat hvis det skulle trenges. Et svært et også faktisk, med nok strøm til hele huset.. Diesel kan jeg lage også, bio diesel altså. Fikk både tegninger og beskrivelser for dette av en Canadier jeg kjenner og som har laget det på gården sin og den eneste grunnen til at jeg ikke lager det er at jeg ikke har giddet å forminske målene på tegningene hans, for han holder en gård gående med den dieselen han lager og så mye trenger ikke jeg.... Har etterhvert samlet det meste av elektroniske komponenter også (Jeg begynte å kjøpe dette når jeg skulle bygge min egen data maskin for noen år siden, men strandet da jeg regnet ut at prisen på den datamaskinen ville komme på omlag 70 000 i enkelt deler, men har tegningen et eller annet sted fremdeles... he he. Syntes det var fryktelig gøy å lage slike ting...).. Så skulle det komme dårlige tider er nok jeg bedre skodd enn de fleste ja... Har alltid vært en alt mulig mann som repaerer alt fra V8'ere til små elektro motorer, og i de senere årene også PC'er og elektroniske duppedingser... Det gikk så langt en stund at ungene trodde at det var samme F hva de hadde i filler av leker for jeg kunne jo bare fikse det, noe jeg også gjorde, men som jeg måtte slutte med for å lære dem en lekse om at selv om vi kan fikse det som går i stykker så må vi være forsiktige med det for det... De har tatt poenget da...

Men jeg vil vel heller betale litt i strøm til det kommunale E verket enn å ha den V8'eren stående å dure i garasjen koblet til en selv laget elektromotor... he he.

Ja det er morsomt med mekking, gikk bilmekaniker linja får noen år tilbake så det blir jo litt skruing på egen bil osv. Ikke dum den V8tern men den er vell ikke den billigste i drift, kan jo være den fungerer mindre drivstoff slukende i en generator funksjon, må da bygge ett eget uthus som er godt dempet og med litt lufting. blir nok ikke så stille som ett solcellepanel eller strøm fra kraftnettet da men.

Men hva har du tenkt å bruke den datamaskinen til, bare nyskjerrig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...