Gå til innhold

Selvforsynt med mat, vann og strøm ...

Anbefalte innlegg

Den tredje verden driver med dette tullballet, de lager maten vår, skal vi bli like de i den tredje verden å risikerer at de vil plutselig ha det slik vi har det nå? DA MÅ VI JOBBE FOR FØDEN! Ingen data, ingen ovn, ingen lys som kan stå på hele tiden. Ver glad for at vi har det slik vi har det i vesten, og ikke fjern det og gjør alt verre.

BTW hvordan skulle teknologien avansert dersom inegen betalte skatt og skaffet alt selv? da hadde det jo blitt et forbanan anarki...

Les innlegget mitt ovenfor, kanskje det hjelper på å gjøre meg tydeligere_

Hvordan ser du for deg denne blandingen? Ser selv for meg høyere skatt, eller at pengene stiger inne i landet, men valutaen for NOK synker i utlandet.

Er ikke noen økonom så svaret har jeg ikke, det er derfor jeg la inn dette innlegget, få ideer fra andre synspunkter osv, har vell ikke kommet så mange ideer på hvordan man kan gjøre dette enda, ikke spesielt overaskende men.

Hvis du tenker litt på løsninger som f.eks at begge i familien ikke trenger å jobbe fulltid, at man ikke trenger 100 forskjellige planter, urter osv som han på videoen hadde, trenger bare noen få for å klar deg. Vi kan altids bytte litt med naboen også, jakt og fiske er jo også noe som jeg vet ikke alle kan drive med i stor skala men som sagt vi kan jo bytte litt rundt på det vi trenger, fungerte utmerket før så ser ikke noen problem med at det ikke skal fungere idag...eeh det vill si, jo det er ett problem/utfordring og det er myndighetene og deres regler for sånt.

Jeg prøver bare tenke muligheter hær, skjønner at det kanskje kan bli krøll med statens økonomi men tror det vill ballansere seg etter hvert, det er jo ikke slik at alle starter en ide som dette på samme tid.

Hvordan skal noen klare å være politi i tillegg til å holde sin egen familie med mat, strøm, drivstoff etc? Det var jo tydeligvis en heltidsjobb for fyren som ikke likte å jobbe for andre (som dette egentlig bunner ut i sånn jeg ser det)..

Se innlegg ovenfor så slipper jeg å gjenta =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke noen økonom så svaret har jeg ikke, det er derfor jeg la inn dette innlegget, få ideer fra andre synspunkter osv, har vell ikke kommet så mange ideer på hvordan man kan gjøre dette enda, ikke spesielt overaskende men.

Hvis du tenker litt på løsninger som f.eks at begge i familien ikke trenger å jobbe fulltid, at man ikke trenger 100 forskjellige planter, urter osv som han på videoen hadde, trenger bare noen få for å klar deg. Vi kan altids bytte litt med naboen også, jakt og fiske er jo også noe som jeg vet ikke alle kan drive med i stor skala men som sagt vi kan jo bytte litt rundt på det vi trenger, fungerte utmerket før så ser ikke noen problem med at det ikke skal fungere idag...eeh det vill si, jo det er ett problem/utfordring og det er myndighetene og deres regler for sånt.

Jeg prøver bare tenke muligheter hær, skjønner at det kanskje kan bli krøll med statens økonomi men tror det vill ballansere seg etter hvert, det er jo ikke slik at alle starter en ide som dette på samme tid.

Eg har to foreldre som gjør dette, vi har solpanel osv. Men det er ikke nok, og vi bor på en gård.

Lenke til kommentar

Eg har to foreldre som gjør dette, vi har solpanel osv. Men det er ikke nok, og vi bor på en gård.

Vell, enten fordi det er lite sol i norge eller pga for lite anlegg..ett av to eller begge deler

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836
Vi kan altids bytte litt med naboen også, jakt og fiske er jo også noe som jeg vet ikke alle kan drive med i stor skala men som sagt vi kan jo bytte litt rundt på det vi trenger, fungerte utmerket før så ser ikke noen problem med at det ikke skal fungere idag...eeh det vill si, jo det er ett problem/utfordring og det er myndighetene og deres regler for sånt.

Vel, hvis du blir avhengig av at naboen også skal bli hippi så er du vel ikke selvforsynt.. :)

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at vi har gått borti fra dette for lenge siden. I dag bruker vi folk som er eksperter på forskjellige områder, og hvis alle skal bruke all sin tid på å pleie en hage for å lage sin egen mat, hadde ingen funnet opp, eller kunnet lage solcellepanelet som brukes for å skaffe strøm.

Lenke til kommentar
Vi kan altids bytte litt med naboen også, jakt og fiske er jo også noe som jeg vet ikke alle kan drive med i stor skala men som sagt vi kan jo bytte litt rundt på det vi trenger, fungerte utmerket før så ser ikke noen problem med at det ikke skal fungere idag...eeh det vill si, jo det er ett problem/utfordring og det er myndighetene og deres regler for sånt.

Vel, hvis du blir avhengig av at naboen også skal bli hippi så er du vel ikke selvforsynt.. :)

Ingen hær som har sagt at vi ALLE skal gjøre seg avhenging av naboen eller bli totalt selvforsynt med alt som vi trenger eller tror vi trenger, hvis naboen min hadde vert hippi og hatt f.eks ett eple tre eller to som jeg kunne byttet med ett par ryper eller hva det skulle være...så skulle vell ikke det være noe vondt i det ELLER, hvis du skal komme med slike fordomer så anbefaler jeg deg å finne ett annet sted å bruke din energi..! ikke ta av min bare fordi du ikke får ut din på noe positivt...!

Det er en grunn til at vi har gått borti fra dette for lenge siden. I dag bruker vi folk som er eksperter på forskjellige områder, og hvis alle skal bruke all sin tid på å pleie en hage for å lage sin egen mat, hadde ingen funnet opp, eller kunnet lage solcellepanelet som brukes for å skaffe strøm.

Grunnen til vi har gått bort fra dette er desverre ikke ved din bevisthet men hvis du tenker og studerer historien så vill du kanskje finne den, det er en annen diskusjon og håper vi slipper å ta den hær, start gjerne en egenen tråd om emnet!

Jeg må si jeg blir slått av forundring når folk er så negativ til å få noe gratis, jeg har ikke prøvd å presse noe på DEG eller noen andre, dette er en diskusjon og håper du skjønner at jeg vill lufte et spørsmål om hvilke muligheter for dyrking av mat på din egen jord, alternative energikilder for allmenheten og kanskje tilogmed vann for de som vill ha det gratis f.eks egenrensing av regnvann.

Jeg håper det kan komme noen ideer på hvilke muligher/metoder mann har for å skaffe oss noe gratis.

Hvis du har kastet deg over denne diskusjonen for å komme med negative innspill som ikke en gang bringer noe som kan vris om til noe vi kan få bruk for, da anbefaler jeg deg også å bruke energien andre steder for den gjennspeiler seg bare negativt med slike utspill som dette ovenfor.

Jeg håper du har forståelse for hva jeg tenker hær og håper du vill være med på reisen inn i fremtiden, den kommer altid til å må være balansert av litt nytt og litt gammelt, dette er jeg overbevist på for å konstant holde en god balanse i ett samfunn, vi må aldri glemme gamle kunster for det vill koste oss dyrt inn i fremtiden___

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

jeg hadde glemt hvordan det var i RFL delen av forumet jeg.. Phew.

Alt jeg sa var at det kan bli vanskelig alene, og da ble det svart at naboen kunne hjelpe til. Til det sa jeg at da er man ikke selvforsynt.

Hvis det er en for stor kamel å svelge så er det vel gjerne like greit at denne ideen forblir på papiret en stund til.

Lenke til kommentar

Den tredje verden driver med dette tullballet, de lager maten vår, skal vi bli like de i den tredje verden å risikerer at de vil plutselig ha det slik vi har det nå? DA MÅ VI JOBBE FOR FØDEN! Ingen data, ingen ovn, ingen lys som kan stå på hele tiden. Ver glad for at vi har det slik vi har det i vesten, og ikke fjern det og gjør alt verre.

BTW hvordan skulle teknologien avansert dersom inegen betalte skatt og skaffet alt selv? da hadde det jo blitt et forbanan anarki...

Les innlegget mitt ovenfor, kanskje det hjelper på å gjøre meg tydeligere_

Hvordan ser du for deg denne blandingen? Ser selv for meg høyere skatt, eller at pengene stiger inne i landet, men valutaen for NOK synker i utlandet.

Hvordan skal noen klare å være politi i tillegg til å holde sin egen familie med mat, strøm, drivstoff etc? Det var jo tydeligvis en heltidsjobb for fyren som ikke likte å jobbe for andre (som dette egentlig bunner ut i sånn jeg ser det)..

Se innlegg ovenfor så slipper jeg å gjenta =)

Ingen hær som har sagt at vi ALLE skal gjøre seg avhenging av naboen eller bli totalt selvforsynt med alt som vi trenger eller tror vi trenger, hvis naboen min hadde vert hippi og hatt f.eks ett eple tre eller to som jeg kunne byttet med ett par ryper eller hva det skulle være...så skulle vell ikke det være noe vondt i det ELLER, hvis du skal komme med slike fordomer så anbefaler jeg deg å finne ett annet sted å bruke din energi..! ikke ta av min bare fordi du ikke får ut din på noe positivt...!

Grunnen til vi har gått bort fra dette er desverre ikke ved din bevisthet men hvis du tenker og studerer historien så vill du kanskje finne den, det er en annen diskusjon og håper vi slipper å ta den hær, start gjerne en egenen tråd om emnet!

Jeg må si jeg blir slått av forundring når folk er så negativ til å få noe gratis, jeg har ikke prøvd å presse noe på DEG eller noen andre, dette er en diskusjon og håper du skjønner at jeg vill lufte et spørsmål om hvilke muligheter for dyrking av mat på din egen jord, alternative energikilder for allmenheten og kanskje tilogmed vann for de som vill ha det gratis f.eks egenrensing av regnvann.

Jeg håper det kan komme noen ideer på hvilke muligher/metoder mann har for å skaffe oss noe gratis.

Hvis du har kastet deg over denne diskusjonen for å komme med negative innspill som ikke en gang bringer noe som kan vris om til noe vi kan få bruk for, da anbefaler jeg deg også å bruke energien andre steder for den gjennspeiler seg bare negativt med slike utspill som dette ovenfor.

Jeg håper du har forståelse for hva jeg tenker hær og håper du vill være med på reisen inn i fremtiden, den kommer altid til å må være balansert av litt nytt og litt gammelt, dette er jeg overbevist på for å konstant holde en god balanse i ett samfunn, vi må aldri glemme gamle kunster for det vill koste oss dyrt inn i fremtiden___

jeg hadde glemt hvordan det var i RFL delen av forumet jeg.. Phew.

Alt jeg sa var at det kan bli vanskelig alene, og da ble det svart at naboen kunne hjelpe til. Til det sa jeg at da er man ikke selvforsynt.

Hvis det er en for stor kamel å svelge så er det vel gjerne like greit at denne ideen forblir på papiret en stund til.

Les gjennom på nytt, da finner du at jeg kom med ett forslag, hvis du skal leke moderator fordi du ikke klarer å gå ut fra ett ord som selvforsynt for så å dele muligheter, jeg har ikke tvunget deg inn i denne tunneltankegangen din. Takk for ditt bidrag uansett, vi har jo alle LITT rett, eller?

Lenke til kommentar

Teknologi startet i det primitive, ingen grunn til å snu nå, når vi holder på å komme ut på Mars og greier!

Helt enig, håper bare vi lærer oss å ta vare på Planeten Jorden før vi flytter oss bortover til "krigsplaneten" Mars =) gleder meg til å få bruk for tomta dær oppe, kanskje vi kan dyrke litt marsfrukt som vi kan gjøre om til fantastisk mars-vin :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Les gjennom på nytt, da finner du at jeg kom med ett forslag, hvis du skal leke moderator fordi du ikke klarer å gå ut fra ett ord som selvforsynt for så å dele muligheter, jeg har ikke tvunget deg inn i denne tunneltankegangen din. Takk for ditt bidrag uansett, vi har jo alle LITT rett, eller?

Da har jeg lest igjennom på nytt! Ser at du hadde forslaget om at en i husstanden tok seg av hjemlige ting(prøve å holde seg selvforsynt da altså), mens den andre kanskje kunne jobbe litt? Det er jo mer fornuftig, iogmed at en ikke "legger alle eggene i samme kurv". Men jeg lurer på om det lar seg gjøre, med en halvering av den Norske arbeidstyrken.

Sånn jeg leste innleggene dine var det ikke snakk om å dele på mulighetene med naboen, men å hente hjelp fra naboen. Og det er jeg veldig skeptisk til (som du sikkert har skjønt). Men hvis 50% av husstanden skal jobbe allikevel så trenger man ikke bedrive lokal byttehandel - da kan man jo handle.

Er det nok sol i Norge til at solceller vil gi passivt hus? Hva med de geografiske forskjellene for folk? Vanskelig for de som bor på skyggesiden av en dal å leve like passivt som de i "solsiden"? De uten vinnkraft og vannkraft - hva skal de gjøre?

Jeg ser en god del praktiske problemer med tanken - og tror ikke det er gjennomførbart, men tanken er jo "grei"..

Tilslutt:

Du burde slenge mindre med leppa mot folk, og heller fokusere mer på ideen din. Negative tilbakemeldinger er noe man alltid vil møte, og hvis man ikke klarer å bruke de til noe konstruktivt så kommer man sjelden videre..

Lenke til kommentar

__

For det første er dette hersketeknikk når du svarer med: "Grunnen til vi har gått bort fra dette er desverre ikke ved din bevisthet men hvis du tenker og studerer historien så vill du kanskje finne den", og den slags kan du faktisk spare deg er du snill.

Nå er grunnen tilat vi gikk vekk fra modellen der alle måtte klare seg selv HØYST relevant i spørsmålet, for hvis det var så himla bra ordning, hvorfor holdt vi ikke da på den? Hvorfor er det så og si INGEN som er selvforsynt med alt dette i dag? Og ikke minst, hvor hadde vi vært som nasjon OM vi hadde fortsatt med å være selvforsynt?

Å drive sitt eget E verk er faktisk ikke for hvermansen å gjøre, det krever både innsikt og forståelse. For hvem skal lage ledninger? Hvem skal lage transformator kjernene? Hvem skal lage generatorene? Det er ikke bare å vikle litt kobber rundt en jernkjerne hvis noen trodde det... Skal du få effekt nok må det utprøves og forskes og er det virkelig noen som tror at vi hadde hatt trefas generatorer med så høy virknings grad som vi kan gå i butikken og kjøpe om de var satt sammen og prøvd ute i stallen av Ola Hvermansen? I do not think so...

Så vi har prøvd den selvforsynt delen (riktignok uten strøm...) og vi har gått vekk fra den FOR EN GRUNN. Hvorfor? Jo, nettopp fordi det vi teknologisk sett ikke lenger er i stand til å være spesialister på så mange områder, slik det var mulig før. I dag bruker vi elektrikere nettopp fordi de KAN det elektriske. (De som ikke kan det elektriske, men som fremdeles kobler opp elektriske ting hjemme hører vi om i nyhetene når huset dere er brent ned...) Vi bruker bilverksted fordi de fleste av oss ikke lenger klarer å reparere en high tech bil, vi kjøper TV fordi ened færre av oss skjønner et kvekk av hvordan en TV virker i det hele tatt...

Faktum er så kjedelig at hvis vi hadde fortsatt med å klare oss selv hadde vi ikke sitter her på dette nettstedet og skriblet så mye tull som vi gjør... (Som dere skriver mente jeg, jeg skriver jo ikke tull... he he :p )

Så det Geir GRusom skrev er i aller høyeste grad relevant for tråden og jeg støtter det han skrev fullt ut!

Lenke til kommentar

Så det er altså ikke lov å være uenig med deg, fordi da er jeg bare negativ? Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Da har jeg lest igjennom på nytt! Ser at du hadde forslaget om at en i husstanden tok seg av hjemlige ting(prøve å holde seg selvforsynt da altså), mens den andre kanskje kunne jobbe litt? Det er jo mer fornuftig, iogmed at en ikke "legger alle eggene i samme kurv". Men jeg lurer på om det lar seg gjøre, med en halvering av den Norske arbeidstyrken.

Halvering av arbeids styrken, vell, vi har klart det før, det er slik at jeg sitter med hele løsningen, det er jo derfor jeg la ut dette temaent, håper du skjønner det, finnes altid flere løsninger enn problemer.

Sånn jeg leste innleggene dine var det ikke snakk om å dele på mulighetene med naboen, men å hente hjelp fra naboen. Og det er jeg veldig skeptisk til (som du sikkert har skjønt). Men hvis 50% av husstanden skal jobbe allikevel så trenger man ikke bedrive lokal byttehandel - da kan man jo handle.

Jeg trodde det kom frem til bytting men skjønner det kan være vanskelig å se løsninger hær_

Er det nok sol i Norge til at solceller vil gi passivt hus? Hva med de geografiske forskjellene for folk? Vanskelig for de som bor på skyggesiden av en dal å leve like passivt som de i "solsiden"? De uten vinnkraft og vannkraft - hva skal de gjøre?

Dette finnes altids ny teknologi innen solcelle panel, men er enig i det med at Norge ikke er det beste landet for den slags...enda

http://arstechnica.com/science/news/2010/08/new-solar-cell-uses-heat-to-beat-theoretical-limits.ars

http://www.treehugger.com/files/2010/02/caltech-plastic-solar-panels-nanowires-low-cost.php

går jo fremmover

Jeg ser en god del praktiske problemer med tanken - og tror ikke det er gjennomførbart, men tanken er jo "grei"..

Tilslutt:

Du burde slenge mindre med leppa mot folk, og heller fokusere mer på ideen din. Negative tilbakemeldinger er noe man alltid vil møte, og hvis man ikke klarer å bruke de til noe konstruktivt så kommer man sjelden videre..

Jadda, men blir bare så tungt når man bare får problemer på ting og ingen løsninger eller forslag på løsninger, håper du skjønner det.

Lenke til kommentar

__

For det første er dette hersketeknikk når du svarer med: "Grunnen til vi har gått bort fra dette er desverre ikke ved din bevisthet men hvis du tenker og studerer historien så vill du kanskje finne den", og den slags kan du faktisk spare deg er du snill.

Er ikke noe herskerteknikk, bare ærlighet og er kanskje ikke fult så dannet altid, beklager hvis det ble for mye.

Nå er grunnen tilat vi gikk vekk fra modellen der alle måtte klare seg selv HØYST relevant i spørsmålet, for hvis det var så himla bra ordning, hvorfor holdt vi ikke da på den? Hvorfor er det så og si INGEN som er selvforsynt med alt dette i dag? Og ikke minst, hvor hadde vi vært som nasjon OM vi hadde fortsatt med å være selvforsynt?

Det er flere og flere som finner seg tilbake til å dyrke litt mat selv, produsere den energien vi trenger selv, samle eget vann fra regnvann osv.

Jeg skal finne frem til noen resurser slik at det kan bli enkler for deg/dere å forstå min tankegang senere, ville bare først se hvilke forslag som kom frem fra folk og fe, lite enda men har troen...!

Å drive sitt eget E verk er faktisk ikke for hvermansen å gjøre, det krever både innsikt og forståelse. For hvem skal lage ledninger? Hvem skal lage transformator kjernene? Hvem skal lage generatorene? Det er ikke bare å vikle litt kobber rundt en jernkjerne hvis noen trodde det... Skal du få effekt nok må det utprøves og forskes og er det virkelig noen som tror at vi hadde hatt trefas generatorer med så høy virknings grad som vi kan gå i butikken og kjøpe om de var satt sammen og prøvd ute i stallen av Ola Hvermansen? I do not think so...

Er vell ikke noe problem hvis du bare lærer deg det som trengs for å forstå det men å drive et privat energi forsynings system, hvis ikke du har energi nok til å samle resurser for å lage ditt eget så er jo det sikkert mulig å få hjelp til det, det finnes løsninger på problem, eller som jeg liker å kalle utfordringer. Kanskje du har en god venn eller nabo som er elektriker og kan hjelpe deg.

Så vi har prøvd den selvforsynt delen (riktignok uten strøm...) og vi har gått vekk fra den FOR EN GRUNN. Hvorfor? Jo, nettopp fordi det vi teknologisk sett ikke lenger er i stand til å være spesialister på så mange områder, slik det var mulig før. I dag bruker vi elektrikere nettopp fordi de KAN det elektriske. (De som ikke kan det elektriske, men som fremdeles kobler opp elektriske ting hjemme hører vi om i nyhetene når huset dere er brent ned...) Vi bruker bilverksted fordi de fleste av oss ikke lenger klarer å reparere en high tech bil, vi kjøper TV fordi ened færre av oss skjønner et kvekk av hvordan en TV virker i det hele tatt...

Sant at det er mye rart som er gjort rundt omkring, men å sette opp ett system er som regel et engangsforetak, få hjelp til det nå, du jobber sikkert og har råd til det hvis du vill, det er jo du selv som bestemmer i hvilke tempo du vill jogge med utviklingen, altså jeg mener at det er bare et spørsmål om tid før vi alle har muligheten til å skaffe gratis energi i form av utallige kilder.

Faktum er så kjedelig at hvis vi hadde fortsatt med å klare oss selv hadde vi ikke sitter her på dette nettstedet og skriblet så mye tull som vi gjør... (Som dere skriver mente jeg, jeg skriver jo ikke tull... he he :p )

Så det Geir GRusom skrev er i aller høyeste grad relevant for tråden og jeg støtter det han skrev fullt ut!

Jeg regner jo med at du klarer deg selv som vi jo altid har gjort, men snakker hær om at hvis du kan dyrke litt selv så må jo det være bare toppers, kan jo gi tilbake det stykke mark som vi har uansett tatt fra dyreliv, naturens mangfold og andre menesker rundt om i verden.

Også hvis du kan slippe å betale strøm regning, det ville vell vert fint det eller?

Og det du skreiv og det geir skreiv, relevant, joda alt er relevant vell, bare i forskjellig betydning og retning

Lenke til kommentar

Så det er altså ikke lov å være uenig med deg, fordi da er jeg bare negativ? Skjerp deg.

Har du kommet med en løsning, iallefall ett forslag på problemstillingen så hadde det vert kjempefint, blir bare så mye problemer, som jo egentlig bare er utfordringer.

Lenke til kommentar

Er vell ikke noe problem hvis du bare lærer deg det som trengs for å forstå det men å drive et privat energi forsynings system, hvis ikke du har energi nok til å samle resurser for å lage ditt eget så er jo det sikkert mulig å få hjelp til det, det finnes løsninger på problem, eller som jeg liker å kalle utfordringer. Kanskje du har en god venn eller nabo som er elektriker og kan hjelpe deg.

Jeg er elektriker selv, men det er ikke problemet. For hvis alle hadde drevet på for seg selv hadde det ikke vært elektrikere fordi ingen hadde kjøpt tjenestene til elektrikere, ergo hadde alle sittet inne med minimalt med kunnskap om elektriske ting nettopp fordi det ikke hadde vært noen som hadde spiss kompetanse på elektriske området (Eller noen av de andre områdene som skal til for at vi skal klare å opprettholde den standaren vi i dag har. Hvis ingen lager ledninger, rør, sement, glass, treverk, spiker, skruer, isolasjon, takstein, vel da blir løsningen en laftet hytte med vedfyring uten vann og strøm, for støm kan du glemme om noen år, da det ikke lenger er noen som lager komponenter så vi kan lage strøm! (Bortsett fra de som engang var elektrikkere da, men de vil jo ikke gjøre dette gratis og så vips, er vi tilbake til systemet vi har i dag :)

Det er jo derfor vi i dag har det samfunns systemet vi har, for det er så og si kul umulig å bli god på ALLE områder i dag, med den teknologien vi i dag har, til det er hvert felt for avansert! Hvis vi skulle hatt hjelp av den og den og den (de færreste i dag klarer å lage et helt hus egenthendig!!!) så bortfaller jo systemet med å klare seg selv. Skjønner? Da blir det laftet hytte uten strøm og vann da, da dette blir det vi klarer å få til alene hvis ingen utvinner kobber til ledninger og vannrør, hvis ingen henter opp olje til plastikk, hvis ingen lager el motorer og generatorer, hvis ingen henter ut jern til verktøy, hvis ingen lagde klær osv....

Alt den teknologien vi i dag har BYGGER på den teknologien vi hadde i går men er forbedret og vi har fjernet oss fra den tiden der en mann kunne få til store ting, i dag er det samarbeid som gjelder!. Vi har bedre verktøy i dag enn de hadde for 50-100 år siden (Med verktøy mener jeg ikke bare hammer og tenger, men verktøy i sin helhet) og det verktøyet kan ikke EN mann drive alene, så tanken bak at alle skal klare seg selv og opprettholde den leve standaren vi har i dag er en utopi, det går rett og slett ikke! Da må vi ført være enige om at det å bo i en laftet hytte uten vann og strøm er dit vi vil alle sammen før vi kjører i gang noe slikt.

Du alene kan stå utenfor samfunnet i dag og bare kjøpe helt nødvendige tjenester av det, som olje, solcelle paneler også videre, skal du stå helt utenfor synker også leve standaren din temmelig mye, ned på et nivå som igjen vil føre med seg større slitasje på deg, mer sykdom osv osv osv....

Den standaren vi har i dag kan ikke opprettholdes meden modell der alle skal klare seg selv, det sier seg selv det...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Enda en ting i den videoen er at de kjøper sine klær veldig billig, ikke selvproduserende der altså.. Med andre ord er selv selvberging en utopi selv for de som har kommet så langt. Hvem bygde bilen de kjører rundt i etc?

Lenke til kommentar

Jeg er elektriker selv, men det er ikke problemet. For hvis alle hadde drevet på for seg selv hadde det ikke vært elektrikere fordi ingen hadde kjøpt tjenestene til elektrikere, ergo hadde alle sittet inne med minimalt med kunnskap om elektriske ting nettopp fordi det ikke hadde vært noen som hadde spiss kompetanse på elektriske området (Eller noen av de andre områdene som skal til for at vi skal klare å opprettholde den standaren vi i dag har. Hvis ingen lager ledninger, rør, sement, glass, treverk, spiker, skruer, isolasjon, takstein, vel da blir løsningen en laftet hytte med vedfyring uten vann og strøm, for støm kan du glemme om noen år, da det ikke lenger er noen som lager komponenter så vi kan lage strøm! (Bortsett fra de som engang var elektrikkere da, men de vil jo ikke gjøre dette gratis og så vips, er vi tilbake til systemet vi har i dag :)

Det er jo derfor vi i dag har det samfunns systemet vi har, for det er så og si kul umulig å bli god på ALLE områder i dag, med den teknologien vi i dag har, til det er hvert felt for avansert! Hvis vi skulle hatt hjelp av den og den og den (de færreste i dag klarer å lage et helt hus egenthendig!!!) så bortfaller jo systemet med å klare seg selv. Skjønner? Da blir det laftet hytte uten strøm og vann da, da dette blir det vi klarer å få til alene hvis ingen utvinner kobber til ledninger og vannrør, hvis ingen henter opp olje til plastikk, hvis ingen lager el motorer og generatorer, hvis ingen henter ut jern til verktøy, hvis ingen lagde klær osv....

Ok, det er nok ett utrolig kjekt yrke å kjenne, er du montør eller?

Er som du sier bare å glemme å skulle være en mester i alt men hvis man skaffer seg litt kompetanse om mye, ja da ville man jo ha tjent litt på det i forhold til å snekkre sammen ulike ting som en generator, solcelle anlegg, vindmølle osv.

Men sier du at det ikke produseres lengere komponenter for å produsere strøm lengere, har du detaljer rundt det forresten?

Det du sier til slutt hær er faktisk ikke så langt unna at det faktisk kan bli vikelighet, ta f.eks en solstorm, hvis den er kraftig nok og treffer jorden, samfunnet blir da i verste fall delvis amputert, det meste av elektronikk vill bli skadet eller ødelagt, infrastrukturen stopper opp og det kan ta måneder før man får nye deler, får reparert forsyningene fra kraftnettet osv. De eneste som vill kunne være opperativ er deler av forsvaret, siden de har allerede tenkt på denne trusselen i årevis så vill de klare seg i sine "bunkere", politikere og andre makt innhavere vill selvfølgelig også få sin plass i denne delen av samfunnet.

Alt den teknologien vi i dag har BYGGER på den teknologien vi hadde i går men er forbedret og vi har fjernet oss fra den tiden der en mann kunne få til store ting, i dag er det samarbeid som gjelder!. Vi har bedre verktøy i dag enn de hadde for 50-100 år siden (Med verktøy mener jeg ikke bare hammer og tenger, men verktøy i sin helhet) og det verktøyet kan ikke EN mann drive alene, så tanken bak at alle skal klare seg selv og opprettholde den leve standaren vi har i dag er en utopi, det går rett og slett ikke! Da må vi ført være enige om at det å bo i en laftet hytte uten vann og strøm er dit vi vil alle sammen før vi kjører i gang noe slikt.

Enig men det er jo ikke snakk om at alle trenger å slutte i jobben, dette som er vist på videoen er bare ett eksempel, du velger jo selv hvor langt du ville ga gått inn i det å være selvforsynt med strøm, vann og mat, kan jo være delvis selvforsynt med mat f.eks potet, gullerøtter osv, må bare se på hva man har plass til å produsere.

Jeg mener du ser litt for dramatisk på dette, jeg og vi alle er såppas avhengig av teknologien vi har i dag at vi må ta ting gradvis, som vi jo allerede gjør...det er flere og flere som produserer sin egen strøm.

Jeg tror faktisk vi kommer til å utvikle samfunnet i en annen retning for å kunne oppretholde planetens mangfold i dyreriket, planteriket osv, vi er nødt til å forandre oss, vi kan ikke fortsett å måtte ha, hele tiden, ha ny bil, ha ny mobil, ha ny tv, ha nytt alt.

Det er derfor jeg tar opp dette emnet, for at vi kan klare å bremse utviklingen på bruk og kast samfunnet, vi blir jo flinkere å flinkere hvær dag til å resirkulere ting men vi må gjøre alt vi kan, vi har jo bare denne jorda...kan liksom ikke bare taste seg inn på internett å bestille en ny...eller kanskje jeg har gått glipp av det bare :whistle:

Du alene kan stå utenfor samfunnet i dag og bare kjøpe helt nødvendige tjenester av det, som olje, solcelle paneler også videre, skal du stå helt utenfor synker også leve standaren din temmelig mye, ned på et nivå som igjen vil føre med seg større slitasje på deg, mer sykdom osv osv osv....

Den standaren vi har i dag kan ikke opprettholdes meden modell der alle skal klare seg selv, det sier seg selv det...

Jeg tenker det er viktig å ikke glemme gamle kunster, kan holde deg i live en dag, levestandaren vill kun forbedres med å kunne være selvforsynt, du må ikke sammenligne dette med at du skal tilbake til steinalderen, det jeg snakker om er, som sagt tidligere, blande litt gamle kunster med ny teknologi, om du vill dyrke mat selv eller hva du velger er jo opp til hvær enkelt selvfølgelig. Sikkert noe vi alle kan som vill spare oss for noen kroner og ikke minst vill spare....?

Lenke til kommentar

Nei jeg er ikke montør, men tog elektriker... Noe som vil si at jeg har en stor kunnskap om alle motorer (Både DC og AC, trefas, enfas, shunt, serie og kompound motorer pluss step motorer og alt det i mellom, da tog har alt dette.), batterier, spenning og strømstyring, analog og digital styring, kraftelektronikk, fiber optikk, thyristorer, transistorer, op-amper, dioder, ja så og si ALT innen elektriske og elektroniske styringer... Men jeg jobber ikke som tog elektriker lenger, da jernbanen ikke lenger er noen god arbeids giver.... Nå jobber jeg som test ingeniør og trives veldig godt med det...

Neida, jeg har ingen problemer med å se at noen kan lage sin egen strøm, og stå på utsiden av samfunnet på en del andre områder også, men alle kan ikke det. Det er ikke sånn at alle bare kan slippe det de har i hendene og bli selv forsynt, for det ville faktisk ha satt oss veldig langt tilbake i teknologi.

Kommer det en solstorm så kommer den, vi klarer oss alltid. Lagde for en del år siden en ganske stor kjøkken hage, (en tredjedel av plena faktisk, mye fordi jeg hater å klippe plen...) der ungene lærte hvordan de skal dyrke poteter, løk, gulerøtter, purre og gressløk samt hvordan de skal hyppe poteter og grønnsaker for å slippe at sneiler spiser det og de lærte å luke med jevne mellomrom. Utrolig nyttig lærdom for dem tror jeg, for da kan de lage noe selv ved en senere anledning hvis det skulle vise seg nødvendig eller om de har moro av det. Jeg forsøker også å lære dem å utnytte naturen uten å ødelegge noe og er ofte ute i naturen der vi peller bær, sopp og lager gapahuk bare ved hjelp av en kniv og lignende prosjekter som å lære dem hvordan de bruker kart og kompass, noe som faktisk er i ferd med å dø ut totalt etter at GPS kom på banen (Og som er det første som blir borte ved en eventuell solstorm)... Nå gjør ikke vi dette for å klare oss selv og være selvberget eller noe slikt, men for å vise dem at det går an å gjøre mye selv og at vi ikke er nødt til å gå nedpå butikken for å handle...

Jeg har alltid klart meg selv og har i løpet av de snart tredve årene jeg har kjørt bil ALDRI hatt bilen min på et verksted men alltid reparert dem selv der jeg har reppet alt fra plugger til ødelagte stempler og reppet og moddet automat girkasser. Jeg har heller aldri hatt en snekker, rørlegger, murer på besøk, da jeg kan gjøre dette også (Jeg har et år på snekker linja, et år på møbel snekker linja i tillegg til utdannelsen som tog elektrikker...)

Men heller ikke jeg kan lage sol celle panel hvis ingen lager komponentene som trengs til å lage sol celle panel. Jeg kan ikke lage kobber til ledninger og jeg kan ikke lage deler til motorer (sjønnt det kan jeg, men ikke med så høy kvalitet). Så jeg og de aller fleste er avhengig at ekspertisen og kan ikke leve uten den.

Det jeg prøver å si er at det ikke er alle (Da mener jeg ikke bare noen, men alle i hele landet, skal være selvforsynt og ikke bare deler av samfunnet) forundt å leve selvforsynt med mat, vann og strøm. Det løser ingenting, tvert i mot vil det gjøre ting mye verre. For det er gjennom teknologi vi lever godt og lenge, det er ikke til å komme fra! Uten innlagt vann blir det automatisk så som så med hygiene, vi kan ikke dusje annenhver dag da det ikke er varmt vann nok til å dusje alle sammen i så hyppig og leve alderen vil langsomt men sikkert bli dårligere, barnedødeligheten vil stige igjen osv osv. Matvarene vi lager blir også så som så i kvalitet, alt etter hvor flinke vi er til å dyrke dette og vi kan heller ikke belage oss på å ha buffere nok slik at en del kommer til å sulte ihjel på grunn av matmangel. Strømmen like så, selv om jeg ikke helt kan se hvordan alle vil kunne ha strøm en gang med et slikt system....

Så at noen i dag kan gjøre det står og faller helt og holdent på at noen produserer komponenter som lar dem leve "på utsiden", selv drevent. Forsvinner de som lager de komponentene vil også en hel masse ting vi i dag tar klin for gitt i dag bli borte også og leve standaren vil gjøre et skikkelig stup nedover..

Så at alle skal klare seg selv er en utopi og kun det... For vi har vært der og jeg tror ingen egentlig vil tilbake dit.... Ikke engang de som står og slår seg på brystet og sier at de lever "selvhjulpent" ser helt konsekvensene av det hvis ALLE skulle gjort det samme, så jeg må bare le når de sier at flere burde gjøre det, for hvis de ble tatt på ordet ville de også forstått at alle ikke kan gjøre det...

Miljø messig sett ville det kanskje hatt en effekt på kort sikt, helt til noen i fremtiden satte igang med koks fyrt industriell revolusjon ala den vi hadde for 200 år siden for igjen å klatre opp til den teknologiske standarden vi har i dag.... Det ligger i den menneskelige natur å forsøke å gjøre ting enklere og jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor noen kan tro at en modell der alle skal klare seg selv kan virke, for den gjør ikke det....

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...