Gå til innhold

Selvforsynt med mat, vann og strøm ...

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om det var noen hær som kunne tenkt seg eller kanskje allerede har det denne familien har_

Dette er bare et eksempel jeg fant men finnes jo mange andre som disse, det jeg mener er viktig nå i disse dager, er å kunne være selvforsynt med mat, vann og strøm, dette vill hjelpe det totale samfunnet fremover og skape en renere og mere miljøvennlig livsstil.

Kom med tips om f.eks gode bøker ang. emnet eller andre resusjer som kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det vil bli akkurat det motsatte jeg av et renere miljø, fordi det blir umulig for enkelt personer å opprettholde kostnadene til å drive det så smått samtidig som det skal være miljøvennlig...

Dessuten er det ikke for alle. Elektrisk produksjon her i landet begynte jo med at hvermansen satte opp en generator i bekken. Deretter slo de seg sammen, fordi de kunne bygge større da, til de en dag bestemte seg for å lage kommunale e verk. Det var slik det hele begynte. I dag har kommunene klart å selge denne folkelige ideen, som faktisk tilhørte FOLKET og ikke griske aksje selskap, slik at vi i dag må betale blodpenger for å få strøm vi egentlig burde hatt nesten gratis.... Det er fornybar energi og den selger kraft selskapene her til spottpris til utlandet og tar igjen tapet når de selger den til oss på vinteren...

Så tanken er nok god, og hadde sikkert virket på små steder, men i Oslo og andre av landets store byer sier det seg selv at vi ikke alle kan demme opp bekken, ha eget vannverk og dyrke vår egen mat...

Det er heller ikke lov å lage sin egen strøm her i landet! Det er faktisk lovbestemt at vi må kjøpe detet av kraft selskapene...

Tipper at det ikke er lenge før politi, brannvesen og sykehus blir privatisert også, for det skal jo gjøre alt så utrolig billig, slik vi ble lovet når det private overtok strøm... Så skal vi få se at brannvesnet kommer når det begynner å brenne i huset ditt, men kun får å påse at det ikke begynner å brenne i nabo husene fordi du har glemt å betale en regning... Politiet kommer til å stå å se på masse voldtekter fordi dama som blir voldtatt er for fattig til å betle for pågripelsene av gjerningsmennene... Og syke blir liggende igjen på gata fordi de ikke har råd til å betale ambulansen det de krever.... Bare vent skal du se at dette vil bli fremmet....:no:

• Liker 3
Lenke til kommentar

De gir jo veldig lite tilbake til samfundet da.

Handler du betaler du moms, jobber du betaler du skatt osv.

Hadde alle gjort som dem hadde verden gått under, er det da en bra ting?

Ja det ville nok ikke fungert med den grunnmurn vi har på verdens samfunnset i dag, det vill si i dette omfanget som denne familien drev på, men for dem som har plass og har muligheten til å dyrke selv, burte jo absolutt gjøre det, det vill gi dem organisk mat som ikke er sprøytet med all slags giftmidler, genmanipulert osv. De vill ikke bare spare penger men forbedre helsa til dem og andre i matproduksjons industrien, de ville spart dyreliv, planteliv og annet som har fått frarøvet demmers levegrunnlag.

De kan tilogmed selge litt videre til naboer som ikke har muligheten til å dyrke, kan ikke tro det vill ha noen negativ påvirkning på samfunnet, folk blir friskere, spiseer sunnere og helsesektoren sparer penger, legemiddel industrien er tapern hær =)

Jeg mener samfunnet ville tjent på det i det store sammenhenget.

Lenke til kommentar

Tror det vil bli akkurat det motsatte jeg av et renere miljø, fordi det blir umulig for enkelt personer å opprettholde kostnadene til å drive det så smått samtidig som det skal være miljøvennlig...

Dessuten er det ikke for alle. Elektrisk produksjon her i landet begynte jo med at hvermansen satte opp en generator i bekken. Deretter slo de seg sammen, fordi de kunne bygge større da, til de en dag bestemte seg for å lage kommunale e verk. Det var slik det hele begynte. I dag har kommunene klart å selge denne folkelige ideen, som faktisk tilhørte FOLKET og ikke griske aksje selskap, slik at vi i dag må betale blodpenger for å få strøm vi egentlig burde hatt nesten gratis.... Det er fornybar energi og den selger kraft selskapene her til spottpris til utlandet og tar igjen tapet når de selger den til oss på vinteren...

Så tanken er nok god, og hadde sikkert virket på små steder, men i Oslo og andre av landets store byer sier det seg selv at vi ikke alle kan demme opp bekken, ha eget vannverk og dyrke vår egen mat...

Det er heller ikke lov å lage sin egen strøm her i landet! Det er faktisk lovbestemt at vi må kjøpe detet av kraft selskapene...

Tipper at det ikke er lenge før politi, brannvesen og sykehus blir privatisert også, for det skal jo gjøre alt så utrolig billig, slik vi ble lovet når det private overtok strøm... Så skal vi få se at brannvesnet kommer når det begynner å brenne i huset ditt, men kun får å påse at det ikke begynner å brenne i nabo husene fordi du har glemt å betale en regning... Politiet kommer til å stå å se på masse voldtekter fordi dama som blir voldtatt er for fattig til å betle for pågripelsene av gjerningsmennene... Og syke blir liggende igjen på gata fordi de ikke har råd til å betale ambulansen det de krever.... Bare vent skal du se at dette vil bli fremmet....:no:

Du må huske vi har en helt annen teknologi nå i dag enn det vi hadde før, det er allerede mange alternativer for å skape fri energi (bare let), at det kan være vanskelig for de som bor i blokker og i deler av oslo, er jeg ikke i tvil om men kan ikke se helt hvordan å dyrke egen mat kan bli miljøskadelig, kan være jeg har oversett noe.

Er helt enig med deg at vi burte hatt gratis energi, men det som er problemet for staten da, er dens bortfall av makt, det vill si, hvis alle hadde gratis energi så kunne vi alle startet produksjon av utallige varer/produkter som da til slutt staten mister intekt og makt av hvis du skjønner.

Det ville vert fint hvis vi kunne fått til en blanding av det det gamle samfunnet som dyrket og produserte alt selv, med det nye som produserer ingen ting selv, med vår teknologi ville det ha blitt en så mye penere og renere verden å levet i, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Hvis alle skal skille seg mer fra samfunnet, gi mindre penger inn, hva med forsvaret o.l.? Skal hvert hjem være selvforsynt med militære også? Og som RWS nevner, politi, brannvesen, ambulansevesen, veinett, post, rettsvesen, lover, osv.? Det er grunner til at vi lever i et samfunn, at vi tolerer at vi må dele med andre, og det er ikke fordi vi liker å gi bort ressurser. Det er fordi et samfunn kan håndtere store oppgaver langt bedre enn enkeltpersoner (og fordi felles lover og regler fungerer bedre enn blodhevn).

Det ville vert fint hvis vi kunne fått til en blanding av det det gamle samfunnet som dyrket og produserte alt selv, med det nye som produserer ingen ting selv, med vår teknologi ville det ha blitt en så mye penere og renere verden å levet i, eller tar jeg feil?

Norge bør være selvforsynt med mat, vann og strøm, men jeg ser ikke poenget i at hver husstand skal være det. Spesialisering har gjort langt mer for menneskeheten enn at hver og en skal kunne litt av alt. Teknologien som du nevner hadde ikke kommet til hvis ikke samfunnet hadde tatt seg råd til å la mange borgere slippe å måtte bruke mye tid på å gro maten selv og holde i stand egen strømforsyning.

Vi trenger ikke lenger at mer enn et mindretall produserer ting som mat selv, nettopp pga. teknologi. At noen kan bruke hele sin tid på å lære om universet mens de ikke trenger å bruke mer enn litt penger på å skaffe seg mat er bare positivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Totalt blir dette 199 927 650 m2 eller 199 928 km2.

Norge er 385 252 km2 stort.

1 km2 = 1000 m * 1000 m = 1 000 000 m2

199 927 650 m2= 199,9 km2

...men, 163 m2 til eget jrdbruk blir stusselige greier da. Ikke mye variert kost du kan unne deg da. Blir vel poteter, poteter, poteter og kanske noe kål gjennom hele vinteren.....

Lenke til kommentar

Den tredje verden driver med dette tullballet, de lager maten vår, skal vi bli like de i den tredje verden å risikerer at de vil plutselig ha det slik vi har det nå? DA MÅ VI JOBBE FOR FØDEN! Ingen data, ingen ovn, ingen lys som kan stå på hele tiden. Ver glad for at vi har det slik vi har det i vesten, og ikke fjern det og gjør alt verre.

BTW hvordan skulle teknologien avansert dersom inegen betalte skatt og skaffet alt selv? da hadde det jo blitt et forbanan anarki...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle skal skille seg mer fra samfunnet, gi mindre penger inn, hva med forsvaret o.l.? Skal hvert hjem være selvforsynt med militære også? Og som RWS nevner, politi, brannvesen, ambulansevesen, veinett, post, rettsvesen, lover, osv.? Det er grunner til at vi lever i et samfunn, at vi tolerer at vi må dele med andre, og det er ikke fordi vi liker å gi bort ressurser. Det er fordi et samfunn kan håndtere store oppgaver langt bedre enn enkeltpersoner (og fordi felles lover og regler fungerer bedre enn blodhevn).

Skjønner problemstillingen men at du gjør deg helt eller delvis selvforsynt med mat, vann, strøm betyr ikke at ingen vill arbeide for samfunnet, som å være politi osv, eller tar jeg feil?

Norge bør være selvforsynt med mat, vann og strøm, men jeg ser ikke poenget i at hver husstand skal være det. Spesialisering har gjort langt mer for menneskeheten enn at hver og en skal kunne litt av alt. Teknologien som du nevner hadde ikke kommet til hvis ikke samfunnet hadde tatt seg råd til å la mange borgere slippe å måtte bruke mye tid på å gro maten selv og holde i stand egen strømforsyning.

Vi trenger ikke lenger at mer enn et mindretall produserer ting som mat selv, nettopp pga. teknologi. At noen kan bruke hele sin tid på å lære om universet mens de ikke trenger å bruke mer enn litt penger på å skaffe seg mat er bare positivt.

Norge importerer ca 2/3 deler av maten fra utlandet, strøm selges til spotpris til utlandet og selges til overpris til meg og deg, dette er du jo enig med meg at ikke er sunt for samfunnet totalt.

Det at "spesialisering" som du kaller det har gjort mye er det ingen tvil om men så er det også mange enkeltpersoner som har utviklet f.eks gratis energi osv som har blitt kjøpt opp av olje og energi "baroner", det "systemet" vi har idag er på mange måtter med på å stagnere utviklingen innenfor fornybar energi og mange andre verdier for samfunnet, dette kan man gå nermere inn på i detalj men blir litt meget å ta hær. Jeg mener helt bestemt at det er mengder av teknologi som har blitt skjøvet vekk til fordel av industriens og politikkens makt organ, det handler om penger, eller gjør det ikke det?

Når du f.eks på teknologien/vitenskapen som brukes i mat industrien, der det settes opp oppdrett over alt som igjen ødelegger for de originale stammene innenfor fisk, hær kunne de ha satt oppdrettene på land eller totalt lukket slik at fisk ikke rømmer. Har sikkert hørt om GMO (gen manipulert organisme) som de forsøker å få legalisert på f.eks laks, studer dette litt så skjønner du hva jeg tenker.

Har sikkert også hørt om Monsanto som er blant annet produserer gen manipulerte frø og ødelegger det originale og naturlige fordi vi MÅ HA mere mere, eller var det de? Monsanto produserer også sprøytemiddel (Roundup) som er svært giftig og har gjør flere og flere syke, det kan være at du er uheldig med å være nabo til gårdsbruk som bruker disse sprøytemidlene, du får det på huden og blir alvorlig syk.

Hva tenker du da i forhold til at flere enn i dag produserer litt mat selv istedenfor at disse multi biliard industriene skal få herje med vår helse men viktigst, vår planet, tenker på dine etterkommere, de vill takke deg hvis du bidrar ti en renere planet, det betyr mere enn at vi må ha tid til å jobbe så mye for å få råd til ny flatskjem, ny BMW, ny PC, ny mobiltelefon, ny, ny og bedre ferie osv, eller tar jeg feil hær også, det er viktig at du er erlig og arresterer meg hvis det er tillfelle_

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den tredje verden driver med dette tullballet, de lager maten vår, skal vi bli like de i den tredje verden å risikerer at de vil plutselig ha det slik vi har det nå? DA MÅ VI JOBBE FOR FØDEN! Ingen data, ingen ovn, ingen lys som kan stå på hele tiden. Ver glad for at vi har det slik vi har det i vesten, og ikke fjern det og gjør alt verre.

BTW hvordan skulle teknologien avansert dersom inegen betalte skatt og skaffet alt selv? da hadde det jo blitt et forbanan anarki...

Les innlegget mitt ovenfor, kanskje det hjelper på å gjøre meg tydeligere_

Lenke til kommentar

Les innlegget mitt ovenfor, kanskje det hjelper på å gjøre meg tydeligere_

Hvordan ser du for deg denne blandingen? Ser selv for meg høyere skatt, eller at pengene stiger inne i landet, men valutaen for NOK synker i utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Hvordan skal noen klare å være politi i tillegg til å holde sin egen familie med mat, strøm, drivstoff etc? Det var jo tydeligvis en heltidsjobb for fyren som ikke likte å jobbe for andre (som dette egentlig bunner ut i sånn jeg ser det)..

Lenke til kommentar

[...]Totalt blir dette 199 927 650 m2 eller 199 928 km2.

Norge er 385 252 km2 stort.

1 km2 = 1000 m * 1000 m = 1 000 000 m2

199 927 650 m2= 199,9 km2

...men, 163 m2 til eget jrdbruk blir stusselige greier da. Ikke mye variert kost du kan unne deg da. Blir vel poteter, poteter, poteter og kanske noe kål gjennom hele vinteren.....

Kan alltids bytte med naboen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...