Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 skal tennene pusses før eller etter frokost? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Jeg har fått beskjed om å gjøre det før. Grunnen skulle være at det på det tidspunktet har bygget seg opp et dårlig klima i munnen (om det er syre eller bakterier eller begge deler husker jeg ikke) over hele natten, og ved å spise frokost først, gir man dette en kraftig boost. Jeg har hatt veldig lite hull etter at jeg gikk over til å pusse først, så det er nok noe i det. Dessuten er det er friskt og flott morgenrituale. Endret 7. oktober 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Formålet med å pusse tennene er å fjerne næringsstoffer som bakterier kan leve av. Da sier det seg selv at du må pusse etter frokost. Hvis du pusser etter kvelds og ikke drikker noe annet enn vann etter det skal det normalt ikke komme noe dårlig "klima" i munnen til neste morgen. Syre kommer det ikke hvis du bare drikker vann, og bakterier kommer det heller ikke hvis de ikke har noe å leve av. Noe de ikke har, siden du pusset det jo bort etter kvelds. Endret 7. oktober 2010 av tsg1zzn Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Det var da fælt så sikker du var. Tok meg en liten google. http://www.dinside.no/842254/puss-tennene-for-frokost - Det er fornuftig å legge den første tannpussen før frokost i stedet for etter. Mye av det vi spiser og drikker, er sure matbestanddeler som bløter opp tannoverflaten. Når vi pusser rett etter frokost, sliter pussen mer på tennene. Det er viktig å pusse grundig før vi legger oss om kvelden, for da dannes det mest bakteriebelegg på tennene. http://www.side2.no/helse/article1701434.ece 5. Pussing av tennene etter frokostMens du sover bygger bakterier og plakk seg opp i munnen, forteller tannlege Gary Cooper Philip Stemmer. Han sier at dette fordobles kombinert med sukker og syre fra frokosten, og sammen svekker dette emaljen på tennene. - Å pusse tenne etter frokost kan føre til at du pusser vekk emaljen, før den har rukket å hardnet, sier han. Brush Before Breakfast advises the British Dental Health Foundation http://www.dentalhealth.org.uk/pressreleases/releasedetail.php?id=59&offset=90&limit=10&type=&keyword= 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Selvfølgelig er jeg sikker. De rådene du siterer er basert på at man spiser sure ting til frokost. Min mening er man bør unngå sure ting til frokost, nettopp p.g.a tennene. Edit: Colgate er enig med meg: http://www.colgate.com/app/Colgate/US/OC/Information/OralHealthBasics/GoodOralHygiene/OralHygieneBasics/TakingCareTeeth.cvsp Also try to brush in the morning, either before or after breakfast. After breakfast is better. That way, bits of food are removed. Spyttet nøytraliserer syra etter en stund, så hvis du har spist noe surt kan du vente en halvtime før du pusser. Da får du bort matrestene uten å ødelegge emaljen. Endret 7. oktober 2010 av tsg1zzn Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Det er ikke bare ting som smaker surt som er surt. Hvordan ser din helt garantert u-sure frokost ut? Vis oss også hvor det nevnes, i alle rådene, at de ikke er generelle. Det finnes forskjellige meninger, men selv ikke tannlegene er så skråsikre som deg. Wow, Colgate er enig med deg, de med de fete animasjonene. Poenget er at det er nok av folk som er uenige. Endret 7. oktober 2010 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Etter såklart. SIer jo seg selv Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Ja, det skulle man kanskje tro. Men viser ikke det at mange tannleger gir råd om det motsatte, at det faktisk ikke sier seg selv i det hele tatt? Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har aldri hørt en tannlege si noe annet Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Men nå har du lest det. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Det kan godt hende at det beste er å pusse tennene før frokost, men jeg kommer aldri til å gjøre det. Grunnen er at alt smaker ekkelt om man spiser etter at man har pusset tennene. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Er du usikker, ta og puss tennene før og etter. Så får du sunne og hvite tenner i tillegg;) Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Vil værtfall anbefale etter, da vi hadde en i vennegjengen som alltid gjorde det før, SATAN for en dårlig ånde han hadde.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Man skal ikke pusse for mye heller. Jeg ser for meg at det ideelle kan være å pusse før og skylle munnen med fluorholdig skyllevann etter. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg bryr meg lite om hva forskjellige folk sier. Eneste jeg vet er at jeg alltid har pusset tennene etter frokost. Har hatt null hull i 21 år nå. Og pusser du tenne før må du bruke noe for å fjerne ånden du får fra frokosten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Det viktigste er nok uansett at man pusser tennene. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har hatt null hull i 21 år nå. Og jeg er en svart neger! Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Da er du nok det, jeg er 19, pusser ikke tennene daglig og jeg har hatt null hull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå