Gå til innhold

Skal kjøpe min første desktop på 12 år! Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

AMDs sekskjerner er bedre på virtualisering enn Intels firekjerner. Du kan kjøre flere virtuelle maskiner på en Phenom II X6 enn en i7 med fire kjerner.

Du får altså mer ytelse for mindre penger ved å gå AMD. Hvis du trenger mer enn 16 GB RAM trenger du en server, og da er vi i helt feil prisklasse.

Ved å gå AMD får du 16 GB RAM for omtrent samme pris som 12 GB med Intel, og da har du allerede bedre ytelse i virtualisering.

Gå for AMD, Intel er kun nyttig hvis du har veldig få tråder (fire eller mindre) og trenger ekstrem ytelse på disse trådene

Hyperthreading technology (recent versions of which are called symmetric multithreading, or SMT) allows a

single physical processor core to behave like two logical processors, essentially allowing two independent

threads to run simultaneously. Unlike having twice as many processor cores, which can roughly double

performance, hyperthreading can provide anywhere from a slight to a significant increase in system

performance by keeping the processor pipeline busier.

If the hardware and BIOS support hyperthreading, most host operating systems automatically make use of it.

For the best performance, enable hyperthreading as follows:

1 Ensure that your system supports hyperthreading technology.

It is not enough that the processors support hyperthreading — the BIOS must support it as well. Consult

your system documentation to see if the BIOS includes support for hyperthreading.

2 Enable hyperthreading in the system BIOS.

Some manufacturers label this option Logical Processor, others label it Enable Hyper-threading

Kilde: http://www.vmware.com/pdf/ws7_performance.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe slikt burde passe bra, tilpasset Netshops Intel 1366 PC-bygger:

NetShop 3 års PC garanti

OCZ Monteringsbrakett for 2,5" disk

Produksjon og testing av PC

Lancool PC-K56, Miditower, Sort

MIST, 650W, avtagbare kabler, rev.4

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1600MHz

Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II Gen2

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Sony DVD-brenner AD-7260S

Corepad EYEpad M

Microsoft Windows 7 64 bit Home Premium

Sum: 11 193,-

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Hva med noe slikt :) ?

734255.jpeg

Utrolig stille oppsett som ikke skal lage mye bråk :thumbup: . Det er litt over budsjettet men det er bare å finne varene i billigere nettbutikker ;D

Nokså likt de andres forslag her, men med litt raskere SSD og RAM.

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva med noe slikt :) ?

Utrolig stille oppsett som ikke skal lage mye bråk :thumbup: . Det er litt over budsjettet men det er bare å finne varene i billigere nettbutikker ;D

Nokså likt de andres forslag her, men med litt raskere SSD og RAM.

Feil link? "Handlelisten er tom".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Btw, skal TS ha Windows 7 ? :p Vett ikke om det går under "alt".

Ja, skal ha det. Bl. a derfor jeg skal virtualisere. Kjøre litt alternative OS.

Kunne seff piratkopiert, men er blitt for gammel for det kjøret :ph34r:

Hehe, du har ikke noe LAB OVS avtale igjennom jobb da?

Har iallefall vi her jeg jobber.

Lenke til kommentar

Nei, dessverre. Får ikke en gang Visio fordi jeg ikke trenger det nok :thumbdown:

Studerer forslagene deres. Ser ut til at dere har truffet godt både på pris og hw. Bare så synd bilen kom tilbake fra EU-kontroll i går med prisestimat på 15.000 kr. Sverger på at jeg så tusenlappene hoppe ut av lommeboken min og tok løpefart ut døren. :cry:

Lenke til kommentar

Kva med å heller prioritere bruken av penger og lage ein enkelt PC med 6 kjerner og 8GB ram for 6000kr, for så å bruke resten på ein server med iSCSI som tar backup og snapshots dine data.

Du får jo ein god PC til skrivebordsbruk for bare 6000 kr

Desktop PC

1500kr 6 kjerners CPU

8GB ram 1100kr

Hovudkort 500kr

Kabinett med PSU 500kr

Geforce 460 1300kr

Intel Server Nettverkskort med iSCSI boot 1100kr

Totalt 6000kr

Server med 6TB i raid 5 exportert som iSCSI

AMD Athlon 2 450kr

Hovudkort med VGA 400kr

Kabinett med PSU 500kr

3 stykk 2TB disker 2400 kr

4GB ram 600kr

Totalt 4350kr

Du skriver jo at du innstallerer masse drit så då er det jo kjempegreit å kunne ta rollback på heile disken om ting går galt ;)

For å ikkje snakke om å spare diskplass med realtime compression og deduplikering. Serveren kan jo også brukes til å eksportere diskplass til andre maskiner i heimen eller virtuelle maskiner. Det er bare booting over iSCSI som krever spesielt nettverkskort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tanken er god Siddis, men syns operer med litt vel optimistiske priser.

For og bevise ditt poeng bør du kanskje legge ved en plass hvor de selger de varene så billig.

Lenke til kommentar

Skal du serve mediafiler fra SSD'en? Da trenger du vel litt plass. Ville gått for Intel X-25 G2 160Gb da, eller Crucial/Sandforce-baserte disker med f.eks. 256 Gb. Eller vent litt på de nye G3 fra Intel som kommer rundt årskiftet, med størrelse opp til 600Gb

Slitasjen på SSD'er er det jo skrivingen som står for - dersom du ikke utfører jobber som medfører veldig mye skriving til disk, trenger du neppe å bekymre deg særlig om slitasje - i hvert fall ikke på de beste av dagens SSD'er.

I alle tilfeller er det vel ikke sånn at SSD'en bare slutter å virke når den er "oppbrukt" - den kan bare ikke skrives til lenger, og da har man jo fremdeles muligheten for å berge data ved å overføre til en ny frisk SSD. Og man får advarsler om at disken (ja, jeg kaller fremdeles SSD'er for disker, jeg) begynner å gå mot graven, god tid i forveien.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kva er det som er urealistisk med dei prisane?

Eksempel frå ps.no

post-5591-1286531736,8093_thumb.jpg

Nettverkskortet hos Amentio

http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Nettverk/Kort,_1000_Mbps/Intel-PRO_1000-PT-Dual-Port-Server-Adapt-EXPI9402PTBLK-905288.aspx

Då ligger ein på 6000kr. For desktop PC.

Ein server blir billegare då det er mindre komponenter.

Da mangler han harddisk, dvd-brenner + OS, det blir ca. 1400 ekstra.

Husk han må betale frakt 2 forskjellige nettbutikker skal han bestille nettverkskortet utenom. Det og blir 200-300 kroner.

Optimistiske priser.

Lenke til kommentar

Skal du serve mediafiler fra SSD'en?

Nei, ser ingen grunn til det. Det tar mye plass og er relativt strømlinjeformet og enkelt å prosessere for CPU/GPU. Dermed er det relativt lite aktivitet som foregår på disk når mediefiler blir spilt av. HDD holder i massevis her.

Det er i hovedsak OS og ofte brukte programmer jeg tenkte å legge på SSD. I tillegg tenkte jeg å legge swap-filen her, men er det lurt? Det vil jo medføre mye skriving til disk som både er en fordel og ulempe med SSD.

Forøvrig spennende forslag i fra siDDIs, men jeg legger heller penger i prosessorkraft enn lagring.

Lenke til kommentar

Skal du serve mediafiler fra SSD'en?

Nei, ser ingen grunn til det. Det tar mye plass og er relativt strømlinjeformet og enkelt å prosessere for CPU/GPU. Dermed er det relativt lite aktivitet som foregår på disk når mediefiler blir spilt av. HDD holder i massevis her.

Det er i hovedsak OS og ofte brukte programmer jeg tenkte å legge på SSD. I tillegg tenkte jeg å legge swap-filen her, men er det lurt? Det vil jo medføre mye skriving til disk som både er en fordel og ulempe med SSD.

Forøvrig spennende forslag i fra siDDIs, men jeg legger heller penger i prosessorkraft enn lagring.

Swap- eller page-filen kan med fordel kuttes helt ut, når man har SSD. (Og nok RAM!) Unntaket er hvis man har programmer som insisterer på å ha en page-fil å skrive til. Men man kan da egendefinere størrelsen på page-fila; 250-500Mb holder til det meste. Det kan også være en idé å flytte foldere for temp-filer og nettleser-cache til en annen disk. Men jeg tror likevel ikke man trenger bekymre seg - f.eks. kan Intel's G2 SSD'er skrives til med 10Gb (eller var det 100?) hver dag, og likevel ikke være "oppbrukt" etter 5 år... jeg tenker meg at før den tid har det kommet bedre, større og billigere SSD'er man vil oppgradere til uansett... eller?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

OK, da har jeg fått ro i sjelen når det gjelder SSD. Da kan de bare senke prisene for min del :dribble:

Swap- eller page-filen kan med fordel kuttes helt ut, når man har SSD. (Og nok RAM!)

Teknisk spørsmål! Hvordan kan den kuttes helt ut når man har SSD? Er det fullt i RAM går det jo rett på disk (Windows i hvertfall)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...