Gå til innhold

Skal kjøpe min første desktop på 12 år! Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har etter lovnader om husvask, klesvask, middager og fyrverkeri i sengen (hvor la jeg nå stjerneskuddene) fått tillatelse til å kjøpe pc over husholdningsbudsjettet. Problemet er bare at det er 12 år siden sist jeg vandret ned denne stien. Da var verden så mye enklere og komponentenes ytelse var enkel å forstå: Jo høyere tall jo bedre.

Jeg er ikke helt pc-noob da jeg tross alt jobber i IT-bransjen, men det gjør noe med en å få servert laptoper bokstavelig talt i fanget av arbeidsgiver. Trenger derfor kyndig veiledning fra flinke folk her inne. Er redd for at jeg finner komponenter som ikke trives sammen.

Før vi begynner så har jeg skumlest tråden til Agentspoon, men vil gjerne diskutere PC til mitt eget behov.

*** What I need ***

Alt utenom skjerm

*** Bruksområde ***

- Programmering

- Webprogrammering

- Serving av mediefiler

- Virtualisering

- Film i HD

- Spilling. Men trenger ikke en Über l33t k1ck4ss g4m3rz PC. Greit om den kan kjøre dagens og kveldens spill i 1920x1080, men ikke nødvendigvis morgendagens.

- Digital lyd ut

*** My demands ***

- Stillegående (les: ikke sjenerende)

- SSD-disk som operativsystemdisk (god idè eller blir den fort ødelagt av slikt bruk? Hvor stor trenger jeg?)

- Stor HDD

- Responsiv PC

- Prisklasse: +- 10.000 (ikke absolutt grense)

Som dere ser så har jeg ikke funnet noen spesifikke komponenter. Det håper jeg dere kan gjøre.

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens vente på ATI sin 6000-serie, men hvis ikke så ville jeg sagt det standard allemans-gameren som består av 5870, i7 og 4GB med RAM.

Begynner på det grove så kan jeg hjelpe deg å plukke komponenter om du ser deg enig i det jeg sier.

Eg vil tru at han ikkje trenger meir enn 5850. 5850 + i7 taklar dagens og kveldens spel i 1080p veldig greitt. Eg får minst 50 FPS i alt.

Om du har nok pengar, gå for 5870.

Om du vil spare bittelitt, velg 5850. Sikkert meir enn nok.

4GB RAM er nok minimum ja. 6GB om du multitaskar mykje. VELDIG mykje. Eg brukar sjeldan meir enn 4GB RAM, men det hender no og då.

Hugs at du må ha 64 bit OS for meir enn 4GB RAM.

Lenke til kommentar

Sant det, men jeg regner 5870 som en "standard" rig. For all del anbefaler jeg også 5850 som et perfekt skjermkort.

RAM derimot synes jeg er svært oppskrytt, så vil ikke si at 4GB er minimum, mer standard. De aller fleste spill per 2010 er i 32bit, så spillet i seg selv klarer ikke å utnytte mer enn 3,5GB. Du skal være en utrolig heavy multitasker for å kunne fylle opp de siste (eventuelle) 2 gigabytene med RAM. Ergo så går alt minnet til pagefiling, og for dagens DDR3-priser så har du mer å tjene på å kjøpe 4GB + en SSD.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

I og med at jeg primært ikke skal bruke den til spilling men ønsker meg en PC som er like spenstig som setemuskulaturen til Shakira ikledd lær, bør jeg ikke da legge mest penger i CPUen? Jeg er ikke en bruker som er fornøyd med å surfe på nett og sjekke e-post. Jeg presser maskinen hardt og forventer effektivitet (fordi jeg fortjener det!). Multitasker og har mange programmer oppe. Installerer (ofte for) mye drit.

Jeg sjekker ut forslagene dere har kommet med, men vær OBS på at jeg ikke er like kjent med produktnavnene som dere. Derfor hadde det vært fint om dere opplyste om det gjaldt hovedkort, CPU, GPU osv.

Jeg har forøvrig lagt til et punkt under bruksområde: Virtualisering.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Tror dette kan være et greit oppsett for deg. Tastatur og mus får du nesten velge selv, da det er smak og behag for de fleste. Vil da komme opp i rundt 11500, men du kan også velge et GTX460 istedet for ATI 5870 og spare ca. 1200-1500. Kan også velge en 650W PSU og spare 100 kroner der og, heh. Med annen PSU og skjermkort blir prisen på rundt 8800-9200 (avhengig av hva du velger).

Da kan du eventuelt plukke ut en 6GB ram istedet for 4 og komme opp i 9000-9700 kroner (igjen avhengig av hva du velger) ekskludert tastatur og mus.

Hvis du har oppe 5 tilfeldige program blir 4GB RAM med 7-7-7-20 timings kjappere enn 6GB med 8-8-8-24 eller 9-9-9-24 timings, men 6GB blir bra å ha hvis du driver med ekstrem multitasking 6GB med CL7 timings blir igjen litt dyrt da.

Hvis du har tenkt å skaffe deg et nytt skjermkort for å kjøre SLI senere, må du bytte ut hovedkortet med et Gigabyte 890

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=844383&su=AA8E808E-0C3B-405C-BE81-EB06C98CE43E

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tror dette kan være et greit oppsett for deg. Tastatur og mus får du nesten velge selv, da det er smak og behag for de fleste. Vil da komme opp i rundt 11500, men du kan også velge et GTX460 istedet for ATI 5870 og spare ca. 1200-1500. Kan også velge en 650W PSU og spare 100 kroner der og, heh. Med annen PSU og skjermkort blir prisen på rundt 8800-9200 (avhengig av hva du velger).

Da kan du eventuelt plukke ut en 6GB ram istedet for 4 og komme opp i 9000-9700 kroner (igjen avhengig av hva du velger) ekskludert tastatur og mus.

Hvis du har oppe 5 tilfeldige program blir 4GB RAM med 7-7-7-20 timings kjappere enn 6GB med 8-8-8-24 eller 9-9-9-24 timings, men 6GB blir bra å ha hvis du driver med ekstrem multitasking 6GB med CL7 timings blir igjen litt dyrt da.

Hvis du har tenkt å skaffe deg et nytt skjermkort for å kjøre SLI senere, må du bytte ut hovedkortet med et Gigabyte 890

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=844383&su=AA8E808E-0C3B-405C-BE81-EB06C98CE43E

Syns du prioterer rart her. Bruker alt for mye penger på følgende ting:

Minne: 1349,- for 4 GB er overkill, spesielt vist du ikke er noe entusisast overklokker, 8 GB med 1333mhz og CL9 fungerer utmerket for folk flest + du får 8 GB for prisen av dine 4 GB.

Strømforsyning: 1200,- for en strømforsyning er ca. 400-500 for mye enn hva som er nødvendig. Ja corsair strømforsyningen er sinnsyk bra, men way overkill i ytelse.

Skjermkort: 5870 er latterlig og bruke penger på i et rig som ikke skal brukes til gaming, GTX 460 holder for folk flest.

Utover det har du ikke tatt hensyn til trådstarters støyallergi: kjøling på minne, et kabinett som har null støy isoslasjon, bråkete stock-kjøler til AMD og 5870 er jo en historie for seg selv. Du har også prestert og legge til et 32 bit os, så det vil være synd vist TS ikke fikk utnytte mer enn ca. 3 GB av det minne han har (32bit har minne begrensning på 4GB, inkludert minne på skjermkort osv).

Det trådstarter trenger er CPU kraft og mye minne ettersom han skal drive med virtualisering.

Holder på og sette opp et oppsett som kommer senere.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Syns du prioterer rart her. Bruker alt for mye penger på følgende ting:

Minne: 1349,- for 4 GB er overkill, spesielt vist du ikke er noe entusisast overklokker, 8 GB med 1333mhz og CL9 fungerer utmerket for folk flest + du får 8 GB for prisen av dine 4 GB.

Strømforsyning: 1200,- for en strømforsyning er ca. 400-500 for mye enn hva som er nødvendig. Ja corsair strømforsyningen er sinnsyk bra, men way overkill i ytelse.

Skjermkort: 5870 er latterlig og bruke penger på i et rig som ikke skal brukes til gaming, GTX 460 holder for folk flest.

Utover det har du ikke tatt hensyn til trådstarters støyallergi: kjøling på minne, et kabinett som har null støy isoslasjon, bråkete stock-kjøler til AMD og 5870 er jo en historie for seg selv. Du har også prestert og legge til et 32 bit os, så det vil være synd vist TS ikke fikk utnytte mer enn ca. 3 GB av det minne han har (32bit har minne begrensning på 4GB, inkludert minne på skjermkort osv).

Det trådstarter trenger er CPU kraft og mye minne ettersom han skal drive med virtualisering.

Holder på og sette opp et oppsett som kommer senere.

Er enig i at CL7 4GB minne blir litt overkill, men det er så sinnsykt raskt :p Kjøling på RAM har ikke vært så støyfylt at det har vært sjenerende for meg iallefall, og hvis det blir så mye multitasking som det blir beskrevet her blir det en del belastning, og kjøling på RAM blir nesten en nødvendighet. Men for all del, gå for en billigere 6GB CL9.

Hvis du skal ha et veldig stillegående kabinett, vil nok alle anbefale Fractal Design Define R3, men det har ikke spesielt gode termiske egenskaper og PC'n kan dermed gå varm ganske fort.

PSUen valgte jeg fordi det nettopp er en så utrolig bra PSU og er en veldig god investering. 650W versjonen vil også holde i lange baner, og en helt annen PSU til en enda billigere penge er jo selvfølgelig også et alternativ, men du vil ikke få de samme oppgraderingsmulighetene senere.

Når det gjelder CPUen valgte jeg denne p.g.a. prisbegrensingene til TS.

Var jo så klart ikke meningen å legge til et 32-bit, skifter det til 64 :)

Lenke til kommentar

Takk for engasjementet folkens.

Har ikke skills på overklokking så det viktigste er kraften out-of-the-box. Det er selvfølgelig fint om man tar hensyn til at man ønsker å oppgradere ved en senere anledning.

Er ikke direkte støyallergisk, men hvis man klarer å gjøre den mer stillegående enn de gamle Xbox 360 hadde det vært helt fantastisk.

64bits OS er da en selvfølge, vi lever da ikke i 2009 :)

Sitter på jobb og rekker ikke se over alt nå, men fryder meg over responsen.

Lenke til kommentar

Har oppdatert listen litt. Skiftet ut PSU, GPU og RAM. Synes fortsatt AMD CPUen er den beste til ditt budsjett, men om du er villig til å punge ut mellom 2-2300 kroner for et Intel oppsett (i7 950 + x58 hovedkort) så må du gjerne det, da denne CPU'en og hovedkort gjerne er litt bedre for ditt formål.

Kabinettet jeg har valgt er som sagt også veldig stillegående.

Endret av beirch
Lenke til kommentar

Beirch: Nå må du tenke på at du anbefaler trekanals RAM beregnet for core i7 til et oppsett med AMD som kjører tokanals minne!! Skjerpings

Ellers er vel komponentene i handlevogna innenfor pris/ytelse som jeg ville kunne anbefale.

Jeg mener trådstarter vil komme veldig fint ut med AMDs 2,8 eller 3,2Ghz 6-kjerne, spesielt når jeg så virtualisering nevnt. Men for hva det er verdt, firekjernen er helt innenfor hva jeg også ville kunne anbefale.

Om spilling ikke er så mye i fokus tror jeg også at grafikkløsningen kan nedtones noe til feks Radeon 5770. Forøvrig finnes det billigere gForce 460 enn foreslått utgave fra Komplett. Om trådstarter velger 460 husk å velge med 1GB minne da du gjerne har noe svakere ytelse på 768MB versjonen.

Sist og ikke minst: Kjøp SSD til systeminstallasjonen. To av de mest aktuelle kjøpene er Intels G2 80GB eller Crucial C300 på 128GB, hhv kr1500 og kr2200.

SAmsung Spinpoint F3 har vært omtalt av Tomshardware som den mest aktuelle desktopdisken for majoriteten av brukere. Dette på grunn av suveren ytelse og en lav pris.

Lenke til kommentar

Beirch: Nå må du tenke på at du anbefaler trekanals RAM beregnet for core i7 til et oppsett med AMD som kjører tokanals minne!! Skjerpings

Ellers er vel komponentene i handlevogna innenfor pris/ytelse som jeg ville kunne anbefale.

Jeg mener trådstarter vil komme veldig fint ut med AMDs 2,8 eller 3,2Ghz 6-kjerne, spesielt når jeg så virtualisering nevnt. Men for hva det er verdt, firekjernen er helt innenfor hva jeg også ville kunne anbefale.

Om spilling ikke er så mye i fokus tror jeg også at grafikkløsningen kan nedtones noe til feks Radeon 5770. Forøvrig finnes det billigere gForce 460 enn foreslått utgave fra Komplett. Om trådstarter velger 460 husk å velge med 1GB minne da du gjerne har noe svakere ytelse på 768MB versjonen.

Sist og ikke minst: Kjøp SSD til systeminstallasjonen. To av de mest aktuelle kjøpene er Intels G2 80GB eller Crucial C300 på 128GB, hhv kr1500 og kr2200.

SAmsung Spinpoint F3 har vært omtalt av Tomshardware som den mest aktuelle desktopdisken for majoriteten av brukere. Dette på grunn av suveren ytelse og en lav pris.

Anbefaler ikke 6GB varienten. Hadde http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585218 i handlelisten originalt og jeg ville fortsatt gått for denne. om 4GB er nok for han så vil jeg absolutt anbefale 4GB CL7 versjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vett ikke hvilke virtualiseringsprogram TS bruker, VM Workstation har iallefall støtte for hyperthreading, det vil si at med f.eks. i7 950 får TS 4 kjerner + 4 virtuelle, det er 2 mer kjerner enn AMD 6-kjerne.

Jeg ville sett på noe sånn som dette:

qstqmx.jpg

5770 er faktisk helt kurrant skjermkort som ikke sliter noe spesielt med de fleste spill idag og som vil være nok for TS bruk pr. definisjon.

Satser på at kabinettet straks kommer på lager :-)

Er iallefall ikke en måneds venting på de sånn som på minnebrikken mr. beirch insisterer på ^^

Lenke til kommentar

AMDs sekskjerner er bedre på virtualisering enn Intels firekjerner. Du kan kjøre flere virtuelle maskiner på en Phenom II X6 enn en i7 med fire kjerner.

Du får altså mer ytelse for mindre penger ved å gå AMD. Hvis du trenger mer enn 16 GB RAM trenger du en server, og da er vi i helt feil prisklasse.

Ved å gå AMD får du 16 GB RAM for omtrent samme pris som 12 GB med Intel, og da har du allerede bedre ytelse i virtualisering.

Gå for AMD, Intel er kun nyttig hvis du har veldig få tråder (fire eller mindre) og trenger ekstrem ytelse på disse trådene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...