Gå til innhold

Er det gratis?

Anbefalte innlegg

Er det sant at alt i linux er gratis? zZzZz har sagt at alt i Linux er GNU, og at det er freeware. Det tror jeg på, men broren min påstår at det går ikke an at alt er gratis, fordi da tjener de jo ingenting. jeg må bare spørre dere, for å overbevise han...

PS: Jeg har hørt om UNIX.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av programmvaren til linux er gratis.

Det finnes noen som er betalingsvare, men det er ikke der de store inntektene ligger. Mange distrobution leverandører (mandrake, red hat osv) har egene "programmer" for bedrifter med god support som koster litt. Så om bedriften vil laste det ned gratis så går det helt greit. Men om de har lyst på "spesial-kundeservice" så må de betale for det. Der _tror_ jeg det ligger en del inntekt.

Ellers så ser jeg på linux miljøet som en svær dugnad, flesteparten av de som bidrer tjener ikke noe personlig på det. Annet enn at de får gjøre det de liker sammtidig som de hjelper å dytte utviklingen frammover.

Lenke til kommentar
Er det sant at alt i linux er gratis? zZzZz har sagt at alt i Linux er GNU, og at det er freeware. Det tror jeg på, men broren min påstår at det går ikke an at alt er gratis, fordi da tjener de jo ingenting. jeg må bare spørre dere, for å overbevise han...

PS: Jeg har hørt om UNIX.

Det er nettopp dette som er så facinerende med dette miljøet!

GNU= Gnu's Not Unix.

Det blei stifta av noen glupinger på MIT(Richard Stallmann) fordi de mente att programvare skal være fritt.

Disse folkene tjener penger på andre ting, f.eks jobba jo Linus Torvalds intil nylig i Transmeta(Prosessorfabrikant).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...