Gjest medlem-82119 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Har en router som jeg lurer på om henger seg opp innimellom. Netthastigheten går innimellom ned mot null, og det blir bra når jeg kutter stømmen til routeren noen sekunder (Restarter routeren). Har hatt slike opplevelser innimellom, men ting har blitt bra igjen etterpå så jeg vet ikke om noe egentlig er galt. ISP sjekket linja idag uten å finne noe galt. Uansett, det jeg lurer på er hva som er en bra/den beste routeren idag. Ren router uten modem og dill, men stabil og med god dekning og hastighet. Gode krypteringsmuligheter, og generelt grei bruk. Vanlig oppsett via tilkobling til pc og taste inn ip-adresse i nettleser. Har til nå brukt linksys router og mottakere, men også vært borti dlink. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Selv har jeg en ASUS RT-N16 som tåler 300.000 forbindelser. Vil du ha dual band trådløs, så kan Netgear WDNR3700 være et bra tips. Begge disse støtter DD-WRT firmware om man skulle ønske utvidet funksjonalitet, eller ikke er fornøyd med orginal firmware. Ellers er Belkin WZR-HP-G300NH en router med lang rekkevidde. Det disse routerne har felles er at de har relativt mye RAM og rask CPU. De tåler dermed mere trafikk enn gjennomsnittsrouteren. Jeg kan legge til et rimelig alternativ jeg fikk på epost i dag: http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Nettverk/Router/NETGEAR-Wireless-N-Router-WNR2000---Tr%C3%A5d-WNR2000-100PES-915745.aspx Endret 7. oktober 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Leste noen reviewer på dem. Asus RT-N16: http://www.digitaltrends.com/router-access-point-reviews/asus-rt-n16-review/ http://reviews.cnet.com/routers/asus-rt-n16/4505-3319_7-33855398.html Netgear WDNR3700: http://reviews.cnet.com/routers/netgear-wndr3700-rangemax-dual/4505-3319_7-33485574.html Netgearen så ikke dum ut.... Fant også denne samletesten: "http://www.tomshardware.com/reviews/802.11n-wireless-router-access-point,2605.html" Endret 7. oktober 2010 av medlem-82119 Lenke til kommentar
stigzy Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Vet ikke om det er aktuelt, men kan anbefale Apple airport express. Har hatt en nå i 1 1/2 år uten et eneste problem. Hastighet er bra, enkel brukervennlighet og enkel tilkobling :-) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Det jeg ser i ulike tester er at gjevnheten i hastighet og signalstyrke ser ut til å variere enormt på enkelte modeller. "http://www.tomshardware.com/reviews/802.11n-wireless-router-access-point,2605-20.html" Gjevn høy ytelse er bedre en høy peak ytelse. Ser fortsatt ut som om Linksys / Cisco leverer gjevnest resultat. Endret 9. oktober 2010 av medlem-82119 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Selv har jeg en ASUS RT-N16 som tåler 300.000 forbindelser. Vil du ha dual band trådløs, så kan Netgear WDNR3700 være et bra tips. Begge disse støtter DD-WRT firmware om man skulle ønske utvidet funksjonalitet, eller ikke er fornøyd med orginal firmware. Ellers er Belkin WZR-HP-G300NH en router med lang rekkevidde. Det disse routerne har felles er at de har relativt mye RAM og rask CPU. De tåler dermed mere trafikk enn gjennomsnittsrouteren. Jeg kan legge til et rimelig alternativ jeg fikk på epost i dag: http://www.amentio.n...PES-915745.aspx Du har alltid sett ut til å ha relativt god peiling på dette her, hvordan rangerer du din Asus RT-N16 opp mot f.eks Netgear WNDR3700 som vell på papiret er kanskje å regne som den kraftigste consumer routeren på markedet per idag? Asus ser jo ut til å være veldig populær blant brukere av DD-WRT da disse ser ut til å fungere optimalt med DD-WRT? Selv har jeg nettopp WNDR3700 og stock firmware er ikke stort å skryte av, den bruker veldig lang tid på å starte seg opp og tiden det går fra du forsøker å connecte trådløst til ting faktisk fungerer går langsommere enn på noen annen router jeg har hatt, dog er rekkevidden relativt god (opplevde WRT320N med DD-WRT som bedre) og peak ytelse og rå kraft er det vell ingen som matcher per dags dato? Selv om DIR-825 har samme innmat, men av en eller annen merkelig grunn har mye dårligere ytelse i tester og i praksis, sikkert grunnet dårlig Ubicom firmware? Testet DD-WRT på WNDR3700 for ca 2mnd siden og det fungerte heller dårlig, det trådløse ble utrolig ustabilt, ytelsen dårligere og rekkevidden merkbart forverret. Så har litt splittet følelse rundt WNDR3700, maskinvaren og spesifikasjonene er vell bedre enn nesten alt av consumer produkter på markedet, men utrolig begrenset firmware og merkelig dårlig community, support og oppfølging rundt produktet fra Netgear sin side gjør at jeg blir litt "meh" til hele greia. Drømmen er jo en kraftpakke av en router, men god rekkevidde, med god gigabit og trådløs ytelse (trenger ikke 5GHz da det er så begrenset på rekkevidde at i mine strøk med få trådløse nettverk så er 2.4GHz mer stabilt og bedre) og som kan takle en god del belastning uten å gå i oppløsning SAMTIDIG som det er en god firmware alle DD-WRT som fungerer optimalt. Men det virker som en utrolig vanskelig kombinasjon å komme over Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Ellers er Belkin WZR-HP-G300NH en router med lang rekkevidde. Modellen du nevner er laga av Buffalo, ikkje Belkin. Reknar med det var det du meinte, eg har ikkje oppdaga noko power user-produkt frå Belkin endå. Bare ei presisering til dei som måtte leite etter denne. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Det stemmer at det er Buffalo. De har relativt høy effekt og god følsomhet på sine "HP" routere. Lenke til kommentar
oholles Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Trenger som trådstarter en ny router. Krav: Brukervennlig, lett å sette opp med passord osv. Grei rekkevidde innenfor et helt vanlig hus/tomt. Stabilitet!! Og at det er mulig å laste ned med uTorrent(har ikke veldig mye peiling på åpning av porter osv ) Alle PCer skal koples til trådløst. Ellers så hadde det kanskje vært fint med en det er greit å kople printer til? Noen forslag? Sett litt på Apple sin, men har jo ingenting Apple-produkter, så jeg vet ikke helt? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Men det virker som en utrolig vanskelig kombinasjon å komme over Foreslår du leser litt omtaler på http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/ Kjenner ikke så godt til den netgearrouteren, men den har brukbare specs. Ram er bare halvparten av RT-N16's 128MB, så det trekker litt ned. Dekning på 5GHz er også litt begrenset, men det er ikke unormalt. Minuset med RT-N16 er at den har begrenset hastighet mellom WAN og LAN. Husker ikke tallet i farten, men det er i nærheten av 150Mbit. Ved dårlig trådløsdekning, så er vel egentlig det enkleste å sette opp flere aksesspunkt. Da vil man få bedre signalstyrker lokalt og slipper å kjempe så mye mot nabene... Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Er ikke sikkert trådstarter er så interressert i å oppgradere firmware osv selv. Selv har jeg en D-Link DIR-635 og er godt fornøyd. Har aldri giddet å sjekke specs på den, men den har helt grei dekning og usb-tilkobling for eventuell harddisk eller printer man vil dele på nettverket sitt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Er ikke sikkert trådstarter er så interressert i å oppgradere firmware osv selv. Selv har jeg en D-Link DIR-635 og er godt fornøyd. Har aldri giddet å sjekke specs på den, men den har helt grei dekning og usb-tilkobling for eventuell harddisk eller printer man vil dele på nettverket sitt. Jeg har også hatt DIR-635 en periode og den fungerte strålende. Ulempen med å skaffe seg en router som ikke kan benytte tredjeparts firmware, er at man er låst til nykkene og manglene. Med DD-WRT kan man f.eks bruke routeren som en trådløs klient, eller repeater om man skulle ha bruk for det. Litt for svakt signal fra routeren? Skru opp effekten i DD-WRT. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Tutorials Lenke til kommentar
kevral Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Støtter forslag om Asus RT-N16 med tredjeparts programvare (selv om jeg foretrekker Tomato fremfor DD-WRT). Om man trenger tredjeparts firmware? Vel, de fleste jeg kjenner gjør ikke det. Men de fleste jeg kjenner er også godt fornøyde så lenge de kan sitte i sofaen ett rom unna ruteren og nettbanken laster på mindre enn ett minutt på den fem år gamle bærbare. Selv kunne jeg ikke leve med en DIR-655 som gav meg dobling av ping i spill dersom torrents tok innpå halve linja. QoSen til D-Link er svært begrenset og fungerer altså utilfredsstillende for meg. QoSen i Tomato er svært avansert og trenger noe googling for å sette opp skikkelig. Men: QoSen i Tomato + maskinvaren i RT-N16 = torrents på nær maksing av en 40/20 VDSL2+ linje uten noen som helst innvirkning på ping i spill. Nøyaktig hva jeg var ute etter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte en Linksys WRT54GL som i likhet med noen av de overnevnte støtter firmware oppgradering. Jeg har lagt inn Tomato som er et meget brukervennlig og lekkert grensesnitt, om trådstarter er ute etter noe enkelt ? (Det mangler ikke på avansert funksjonalitet heller) Ruteren er billig! og har ikke problemer med stort trafikk. Jeg bruker den på en 25Mbit fiberlinje uten problemer. Den hadde heller ingen problemer med å sluke unna 80Mbit/s den gangen Telenor drev å testet linjene Edit: Kom på en morsom ting. Jeg ringte til kundeservice for IP telefonen (som er en annen enn ISP leverandør) da den ikke virker helt som den skulle. Jeg ble spurt hva slags ruter jeg hadde, jeg sa WRT54GL, hvor kundebehandleren da bare svarte: "Ja, da er nok ikke ruteren problemet" Endret 12. oktober 2010 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Setter opp min egen linksys router, og har vært borti alt fra dlink til jensen. Prinsippet er noenlunde det samme. Med enkelt mener jeg bl.a at når jeg satte opp en jensen router måtte man selv manuelt skrive inn et passord med tall og bokstaver og man måtte telle antall tegn for å få akurat riktig antall og det tok noen forsøk før jeg fant ut at xp ikke støttet alle antall bits passord som jensen tilbød. Liker løsninger hvor man eventuelt enten skriver en passphrase som genererer nettverkspassordet, eller at man kan klikke på en generate knapp. Liker heller ikke hvis det er krav om å innstallere et program for å få tilgang til routermenyen (foretrekker å koble til via nettleserens adressefelt). Enkelt er heller ikke mye fancy grafikk som bl.a linksys drev på med en stund med grafisk visning av tilkoblede nettverkskomponenter. Enkelt er kort sagt en vanlig "standard" oppsettsmeny hvor ting er hvor man forventer at de er uten mer dill. Hvis man samtidig får en stabil og gjevn ytelse, med god dekning er jeg fornøyd. Har en linksys wrt54gx idag (versjonen med tre separate antenner). http://www.dinside.no/213069/linksys-srx-%28wrt54gx%29 Har fungert utmerket med linksys sin fw og den har vært totalt stabil. Var toppmodellen i sin tid. Mangler n-nettverk, så det var vel mest noe tilsvarende med n-støtte jeg så etter. Lenke til kommentar
Rakkaren Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Støtter forslag om Asus RT-N16 med tredjeparts programvare (selv om jeg foretrekker Tomato fremfor DD-WRT). Om man trenger tredjeparts firmware? Vel, de fleste jeg kjenner gjør ikke det. Men de fleste jeg kjenner er også godt fornøyde så lenge de kan sitte i sofaen ett rom unna ruteren og nettbanken laster på mindre enn ett minutt på den fem år gamle bærbare. Selv kunne jeg ikke leve med en DIR-655 som gav meg dobling av ping i spill dersom torrents tok innpå halve linja. QoSen til D-Link er svært begrenset og fungerer altså utilfredsstillende for meg. QoSen i Tomato er svært avansert og trenger noe googling for å sette opp skikkelig. Men: QoSen i Tomato + maskinvaren i RT-N16 = torrents på nær maksing av en 40/20 VDSL2+ linje uten noen som helst innvirkning på ping i spill. Nøyaktig hva jeg var ute etter. Bruker du Victec sin tomato versjon for din rt-n16? Jeg er sugen på å bytte ut min wrt54gl@250mhz som kjører Tomato helt problemfritt på en 30/30 fiber linje. Observerer at cpu bruk på wrt'en er i nærheten av maks nå det er full pupp ut og inn via torrent bruk. Så utifra det du sier er rt-n16 + Tomato bare fryd og gammen? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Bruker du Victec sin tomato versjon for din rt-n16? Hvis du tenker på Victek sin stabilitet pga oppsett av P2P. så er dette ikke nødvendig på RT-N16. Den tåler 300.000 tilkoblinger med stock firmware. Min med DD-WRT idler på 1-2 prosent ved torrentbruk. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Bruker du Victec sin tomato versjon for din rt-n16? Jeg er sugen på å bytte ut min wrt54gl@250mhz som kjører Tomato helt problemfritt på en 30/30 fiber linje. Observerer at cpu bruk på wrt'en er i nærheten av maks nå det er full pupp ut og inn via torrent bruk. Så utifra det du sier er rt-n16 + Tomato bare fryd og gammen? Bruker TeddyBear v1.27, har ikke sett noe behov for å oppdatere til v1.28. Maks samtidige forbindelser i v1.27 Tomato er "bare" 8192, så det er firmware- og ikke hardwarebegrensninger på RT-N16. Kjenner ikke til Victek, hva er fordelene? Custom conntrack? Jeg husker vagt å ha tweaket conntracks på min. Lenke til kommentar
Rakkaren Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Det der med 300.000 samtidige tilkoblinger er vel mest pr vrøvl (http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=2540) Har bare gode erfaringer med victec sine tomato builds på min wrt54gl, så lurte bare på om jeg skulle gå for den også på rt-n16 som jeg nå har bestilt ser victec sin versjon har VPN, men tror ikke den har USB støtte (http://victek.is-a-geek.com/tomato.html) Legger ved en link med fler victec build erfaringer: http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=65043 Endret 14. oktober 2010 av Rakkaren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå