Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sparkle kanaler, hva bør jeg gjøre?

Kajac

Anbefalte innlegg

Hei. Vinteren nærmer seg, og jeg har tenkt å sparkle igjen noen huller i kanalene på bilen min. Største hullet er drøyt 2x10 cm, mens de tre andre er et par cm. Så spørsmålet er, hvilken type sparkel bør jeg bruke? Og hva er den seigeste, tjukkeste tektylmassen biltema har?

Vurderer å gjøre det slik:

1. Fjerne løs rust og pusse.

2. Bruke noe metall-lim og lime metallplate på innsiden av hullet slik at ikke sparkelen forsvinner inn.

3. Sparkle med glassfibersparkel til det er tett

4. Pusse ned og sparkle med finere sparkel for å få det plant

5. Pensle på tektysmasse/body eller hva det heter nå igjen.

Men er dette en lur plan? Spesiellt hvilken type® sparkel bør brukes?

Takk for alle svar :)

PS: Alle som sier at eneste som hjelper er å sveise eller bytte kanaler: Jeg kan ikke sveise, kjenner ingen som kan, og jeg har heller ikke 10-15 000 kr liggende for å bytte kanalene. Dette blir en quick and dirty jobb for å få de tette til vinteren

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sveise!

Det går mye raskere + at du fikser feilen på en skikkelig måte.

Dersom du limer, går jekken rett gjennom neste gang. Dette ser de med en gang på eu.

Siterer meg selv fra førsteposten:

PS: Alle som sier at eneste som hjelper er å sveise eller bytte kanaler: Jeg kan ikke sveise, kjenner ingen som kan, og jeg har heller ikke 10-15 000 kr liggende for å bytte kanalene. Dette blir en quick and dirty jobb for å få de tette til vinteren

Og nei, de er ikke så rustne at jekken går igjennom. Tror jeg hadde merket det når jeg jekker opp bilen....

Men hvis du vet hvor jeg kan fikse kanalene på en skikkelig måte for et par lapper i bergensområdet, så skriv gjerne.

Hvis ikke, henviser jeg til sistatet ovenfor.

Lenke til kommentar

Jeg sitter i Houston og kan desverre ikke hjelpe deg med sveising.

Selfølgelig kan du sparkle.

Problemet er bare at det ikke vil holde lenge. Er umulig å få til skikkelig på baksiden. Så da er rusten i gang igjen etter kort tid.

Dersom du klarer å bruke en limpistol, så klarer du å sveise.

sveiseapparat hos moe og co(Link) har jeg Koster . 2500kr. Dette er helt fint til å sveise på bilplater med. Tror du får med en enkel maske også.

Sveisetråd til 198 hos Clasn Denne trenger ikke gass og fungerer bra.

vinkelsliper hos Biltema til 198Denne duger bra. (Gearet bråker litt mer enn de dyreste, ellers helt ok)

I tillegg trenger du hansker, vernebriller (heldekkende), hørselvern

en liter maling til 99 kr hos biltema(Denne er veldig god. Ta to strøk og la det tørke skikkelig mellom hvert strøk. Ikke slurv her)

et par sånne rustbekyttelses-spraybokser til 45 kr stykke (Biltema igjen),

Stålplater / kanaldeler får man gratis hos en biloppretter. De har pallevis med kanaldeler som de har kappet biter av.

HMS tips:

Ikke få bilen oppå deg.

Ikke sveis uten maske. Det gjelder også nysgjerrige Chivavaer og katter.

Beskytt kroppen når du bruker bruker vinkelsliper.

Småbranner er vanlig med rustveising. Ha en fuktig fille og en slange med vann klar.

Dette tålbørstesettet fra Biltema er meget farlig og anbefales ikke. Børstene spruter løse ståltråder som lett trenger gjennom arbeishansker. Dessuten er det lett å vikle seg fast i børsten.

Lenke til kommentar

Hei. Tror kanskje sveising ikke er så dumt likevel :/

Ene kanalen var lett å sparkle, men den andre var i litt dårligere stand. Snart ferdig med den også. På en annen side er det en gammel bil som har gått langt, så jeg tror ikke jeg legger alt for mye ut på den. Kommer sikkert ikke til å ha den mer enn et par år til. Vi får se hvor lenge det varer, så får jeg heller sette av litt penger til å fikse det hvis det skulle være nødvendig :)

Har aldri sveiset før, så jeg tar ikke sjangsen på at jeg klarer det på første forsøk :p

PS, Luske_Ludvig: Beklager hvis jeg virket irritert i forrige innlegg. Trodde du var en av de personene som bare mase om at kanaler skal sveises, ikke sparkles, for ellers knekker bilen når du svinger :)

Lenke til kommentar

Nei, oppfattet det ikke sånn. Uansett så biter det ikke på meg. :wallbash:

Jeg har hatt mange gamle biler. Har lagt under biler i sol - snø og regn.

Jeg vet at eksosbandasje ikke holder lenge.

Jeg vet at sparkling under bilen holder like lenge som en renneræv.

Jeg har gjort alt sammen, og prøver å overføre litt erfaring, selv om jeg sikkert snakker for døve ører. Lykke til!

XX

Ludvig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...