Kajac Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Hei. Vinteren nærmer seg, og jeg har tenkt å sparkle igjen noen huller i kanalene på bilen min. Største hullet er drøyt 2x10 cm, mens de tre andre er et par cm. Så spørsmålet er, hvilken type sparkel bør jeg bruke? Og hva er den seigeste, tjukkeste tektylmassen biltema har? Vurderer å gjøre det slik: 1. Fjerne løs rust og pusse. 2. Bruke noe metall-lim og lime metallplate på innsiden av hullet slik at ikke sparkelen forsvinner inn. 3. Sparkle med glassfibersparkel til det er tett 4. Pusse ned og sparkle med finere sparkel for å få det plant 5. Pensle på tektysmasse/body eller hva det heter nå igjen. Men er dette en lur plan? Spesiellt hvilken type® sparkel bør brukes? Takk for alle svar PS: Alle som sier at eneste som hjelper er å sveise eller bytte kanaler: Jeg kan ikke sveise, kjenner ingen som kan, og jeg har heller ikke 10-15 000 kr liggende for å bytte kanalene. Dette blir en quick and dirty jobb for å få de tette til vinteren Endret 6. oktober 2010 av Kajac Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Seriøst? Noen MÅ ha gjort dette før. Ingen? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Aner ikke, men sparkel suger vann som bare rakker`n, så du må få tettet over sparklet godt ihvertfall. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Øøøøø.... Du sparkler ikke bare igjen de gedigne rusthullene i kanalene dine :!: Du kan jo teipe over med en bred teip og male over, det vil holde noen måneder, når du allikevel går for jallaløsninger Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Polyesterbasert sparkel trekker ikke til seg vann. Og jeg tror uansett det er bedre å tette hullene slik at kanalene ikke blir full i fukt hver gang jeg kjører over en dam. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Du må sveise! Det går mye raskere + at du fikser feilen på en skikkelig måte. Dersom du limer, går jekken rett gjennom neste gang. Dette ser de med en gang på eu. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 Du må sveise! Det går mye raskere + at du fikser feilen på en skikkelig måte. Dersom du limer, går jekken rett gjennom neste gang. Dette ser de med en gang på eu. Siterer meg selv fra førsteposten: PS: Alle som sier at eneste som hjelper er å sveise eller bytte kanaler: Jeg kan ikke sveise, kjenner ingen som kan, og jeg har heller ikke 10-15 000 kr liggende for å bytte kanalene. Dette blir en quick and dirty jobb for å få de tette til vinteren Og nei, de er ikke så rustne at jekken går igjennom. Tror jeg hadde merket det når jeg jekker opp bilen.... Men hvis du vet hvor jeg kan fikse kanalene på en skikkelig måte for et par lapper i bergensområdet, så skriv gjerne. Hvis ikke, henviser jeg til sistatet ovenfor. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg sitter i Houston og kan desverre ikke hjelpe deg med sveising. Selfølgelig kan du sparkle. Problemet er bare at det ikke vil holde lenge. Er umulig å få til skikkelig på baksiden. Så da er rusten i gang igjen etter kort tid. Dersom du klarer å bruke en limpistol, så klarer du å sveise. sveiseapparat hos moe og co(Link) har jeg Koster . 2500kr. Dette er helt fint til å sveise på bilplater med. Tror du får med en enkel maske også. Sveisetråd til 198 hos Clasn Denne trenger ikke gass og fungerer bra. vinkelsliper hos Biltema til 198Denne duger bra. (Gearet bråker litt mer enn de dyreste, ellers helt ok) I tillegg trenger du hansker, vernebriller (heldekkende), hørselvern en liter maling til 99 kr hos biltema(Denne er veldig god. Ta to strøk og la det tørke skikkelig mellom hvert strøk. Ikke slurv her) et par sånne rustbekyttelses-spraybokser til 45 kr stykke (Biltema igjen), Stålplater / kanaldeler får man gratis hos en biloppretter. De har pallevis med kanaldeler som de har kappet biter av. HMS tips: Ikke få bilen oppå deg. Ikke sveis uten maske. Det gjelder også nysgjerrige Chivavaer og katter. Beskytt kroppen når du bruker bruker vinkelsliper. Småbranner er vanlig med rustveising. Ha en fuktig fille og en slange med vann klar. Dette tålbørstesettet fra Biltema er meget farlig og anbefales ikke. Børstene spruter løse ståltråder som lett trenger gjennom arbeishansker. Dessuten er det lett å vikle seg fast i børsten. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Hei. Tror kanskje sveising ikke er så dumt likevel :/ Ene kanalen var lett å sparkle, men den andre var i litt dårligere stand. Snart ferdig med den også. På en annen side er det en gammel bil som har gått langt, så jeg tror ikke jeg legger alt for mye ut på den. Kommer sikkert ikke til å ha den mer enn et par år til. Vi får se hvor lenge det varer, så får jeg heller sette av litt penger til å fikse det hvis det skulle være nødvendig Har aldri sveiset før, så jeg tar ikke sjangsen på at jeg klarer det på første forsøk PS, Luske_Ludvig: Beklager hvis jeg virket irritert i forrige innlegg. Trodde du var en av de personene som bare må mase om at kanaler skal sveises, ikke sparkles, for ellers knekker bilen når du svinger Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Nei, oppfattet det ikke sånn. Uansett så biter det ikke på meg. Jeg har hatt mange gamle biler. Har lagt under biler i sol - snø og regn. Jeg vet at eksosbandasje ikke holder lenge. Jeg vet at sparkling under bilen holder like lenge som en renneræv. Jeg har gjort alt sammen, og prøver å overføre litt erfaring, selv om jeg sikkert snakker for døve ører. Lykke til! XX Ludvig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå