Trondster Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Gikk for en tid tilbake over til å kun skyte i RAW, og ser meg ikke tilbake. Synes det er snadder å kunne endre hvitbalansen og hente lyse og mørke detaljer ut i ettertid. Men - jeg er ikke alltid så konsekvent når det gjelder fargene - redigerer et par bilder, er happy, surfer litt og redigerer noen til. Bruker hvitbalansepipette, synser og prøver meg fram til hva jeg liker best. Og de siste har litt for ofte en helt annen fargetone enn de første. Greit nok - det kan være at en skjerm endrer fargetoner når den etterhvert blir varm, men dette er nok (som man sier i Danmark) en feil 40 - en brukerfeil*). Tror skjermen er mye mer konsistent enn meg, og hvis den trenger kalibrering burde fargene vært mer konsekvente. Har de drevne fotografene og etterbehandlerne noen gode tips, hint og tommelfingerregler til å være litt mer konsekvent og få litt mer konsistente farger når kildematerialet er bilder tatt i vidt forskjellig lys? (Har jeg en serie i samme lys blir hvitbalansen selvfølgelig en batch-konvertering, da. ) *) Feil 40: Feilkilden sitter ca. 40cm fra tastaturet - med andre ord brukeren. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Kjenner meg helt klart igjen i problemstillingen. Ekstra stor er den f.eks om en går fra å redigere strandbilder (oransje/gul-toner) til gress/natur (grønnt) og tilbake igjen. Blar en da mellom dem så ser de veldig overdrevne ut. Et triks kan være å se på noe som er 100% hvitt eller 18% grått for å nullstille øyet. Kunne vært interessant å se hvilken løsning proffene har på dette. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) http://www.rawworkflow.com/whibal/ f.eks Men dette forutsetter at man tar den med i første bilde i den gjeldende serie. Da bør hvitbalansen bli korrekt. Litt tungvindt men dette skal vistnok fungere bra:) Vurderer å bestille den nøkkelringdingsen selv, da jeg har samme problem som Trondste. F40 Endret 6. oktober 2010 av bjornage12 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Når det er veldig spesielt lys og/eller motiv tar jeg av og til bilde av innsiden av kamerabagen - så har jeg i alle fall noe grått. Men ja - en 18% grå nøkkelring var ingen dum idé.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Når det er veldig spesielt lys og/eller motiv tar jeg av og til bilde av innsiden av kamerabagen - så har jeg i alle fall noe grått. Men ja - en 18% grå nøkkelring var ingen dum idé.. Har 18" gråkort, men helt spot on hvitbalanse ser somregel ikke bra ut. Blir for nøytralt. For D3/D3s fungerer automatisk hvitbalanse ekstremt bra. Så gråkort har ikke blitt brukt på lenge. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Har de drevne fotografene og etterbehandlerne noen gode tips, hint og tommelfingerregler til å være litt mer konsekvent og få litt mer konsistente farger når kildematerialet er bilder tatt i vidt forskjellig lys? Trodde det var dette som skulle diskuteres her. Da hjelper jo ikke nøkkelringsgråkort noen ting. Endret 6. oktober 2010 av ET! Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har de drevne fotografene og etterbehandlerne noen gode tips, hint og tommelfingerregler til å være litt mer konsekvent og få litt mer konsistente farger når kildematerialet er bilder tatt i vidt forskjellig lys? Trodde det var dette som skulle diskuteres her. Da hjelper jo ikke nøkkelringsgråkort noen ting. Ptysj, du bare photoshopper gråkortet inn i bildet da vel Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har de drevne fotografene og etterbehandlerne noen gode tips, hint og tommelfingerregler til å være litt mer konsekvent og få litt mer konsistente farger når kildematerialet er bilder tatt i vidt forskjellig lys? Trodde det var dette som skulle diskuteres her. Da hjelper jo ikke nøkkelringsgråkort noen ting. Er rimelig sikker på at proffe fotografer ikke overlater mye til tilfeldighetene, og bruker et foto med gråkort(i en eller annen form) som første bilde i hver ny serie. Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Er rimelig sikker på at proffe fotografer ikke overlater mye til tilfeldighetene, og bruker et foto med gråkort(i en eller annen form) som første bilde i hver ny serie. Det er helt korrekt, bruker du kort, colorchecker og kalibrering så er du langt på vei. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har de drevne fotografene og etterbehandlerne noen gode tips, hint og tommelfingerregler til å være litt mer konsekvent og få litt mer konsistente farger når kildematerialet er bilder tatt i vidt forskjellig lys? Trodde det var dette som skulle diskuteres her. Da hjelper jo ikke nøkkelringsgråkort noen ting. ...ehhh...det er jo akkurat da det hjelper... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Gråkort er en fin ting - et gråkort man alltid har med seg og som er lett å bruke er også lettere - å få brukt. Men - det er ikke alltid man har muligheten, og uansett kan fargene lett bli litt off. Noen erfarne som har gode tips ut over å bruke gråkort? Har tenkt litt på et par referansebilder hvor jeg er fornøyd med fargetonene - å ta en kjapp sammenligning med dem før jeg sender bildet videre fra RAW-konverteringen. Kunne det fungere, tro? Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Men ja - en 18% grå nøkkelring var ingen dum idé.. Enig! Tror nesten jeg må kjøpe den og prøve. Forresten så pleier jeg her på jobb å lokalisere feilkildene til å ligge en plass mellom tastaturet og stolen hos brukrne. Nå skal jeg begynne å kalle slike feil for Feil 40. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Men ja - en 18% grå nøkkelring var ingen dum idé.. Enig! Tror nesten jeg må kjøpe den og prøve. Forresten så pleier jeg her på jobb å lokalisere feilkildene til å ligge en plass mellom tastaturet og stolen hos brukrne. Nå skal jeg begynne å kalle slike feil for Feil 40. Stoler du på manuell kontroll? Mao, tror du at skjermen, rommet og øynene dine er i stand til å oppfatte feil, og at du kan agere ut fra dem slik at ting blir bra? Eller vil du ha dette gjort av en algoritme? Synes du at det er tidkrevende og kjedelig å justere hvitbalanse og vil ha dette gjort kjapt og enkelt? Et problem med gråkort er vel dersom man har blandet belysning (glødetråd, vinduslys og blitz). Jeg ser ikke at slike komplekse scener kan fikses i etterkant på noen annen måte enn å skru til man liker resultatet? -k Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Stoler du på manuell kontroll? Mao, tror du at skjermen, rommet og øynene dine er i stand til å oppfatte feil, og at du kan agere ut fra dem slik at ting blir bra? Eller vil du ha dette gjort av en algoritme? Synes du at det er tidkrevende og kjedelig å justere hvitbalanse og vil ha dette gjort kjapt og enkelt? Et problem med gråkort er vel dersom man har blandet belysning (glødetråd, vinduslys og blitz). Jeg ser ikke at slike komplekse scener kan fikses i etterkant på noen annen måte enn å skru til man liker resultatet? -k Et gråkort hjelper - til å ha et utgangspunkt. Og et gråkort man "alltid har med" kan gjøre det lettere å bruke det. Synes ikke det er så veldig krevende å justere hvitbalanse - pleier å justere til jeg liker resultatet - men er litt for inkonsekvent. Er kanskje fornøyd med hvert enkelt bilde, men når jeg setter sammen til en serie ser jeg at det er en del fluktueringer i hvitbalansen - ikke alle har samme hudtoner.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Bruker du LR kan du jo justere ett av bildene til du liker det og så synkronisere dette til alle de andre bildene tatt under like lysforhold. Men dette er sikkert noe du allerede vet. Og det kan godt hende det er noe du også kan gjøre i andre programmer. Det vet jeg ikke, etter LR er alt annet kastet ut... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Har du sett på ExpoDisc? Vurderte både den nøytrale og portrettversjonen av ExpoDisc for en tid tilbake, men har slått det fra meg. Har kommet til at de kameraene jeg bruker treffer såpass bra at jeg veldig sjelden har bruke for å justere hvitbalansen i ettertid uansett. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 For å utføre straffen min ifra chattetråden; jeg tar det på feelingen. det er veldig sjeldent at helt nøytral hvitbalanse er det fineste. Jeg heller nesten 99% av gangene i mot å gjøre det endel varmere. Men synes ikke varmen fra råfil behandleren er spesielt pen, så jeg bruker curves i photoshop til fargebehandlingen. Men er du veldig optatt av å få nøytrale farger på flere bilder så er sikkert gråkort den beste løsningen. Men husk at om du mixer flere typer lyskilder så kommer det fortsatt ikke til å bli - akkurat - samme hudtonene. Sitter du lenge foran skjermen blir også fargesynet ditt fucka, forresten. Det lærer man fort om man jobber noen uker på lab Lenke til kommentar
se# Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har en Colorchecker Passport som er ganske liten og grei å ha med seg. Tåler også å ligge i en bag eller ryggsekk uten å bli ødelagt. I tillegg kan den brukes for å lage en profil for spesielle lysforhold, det kan gi litt mer nøyaktighet enn å bare sette hvitbalansen på et punkt. For bilder med områder med forskjellig lys er det ikke noen enkel løsning. I noen tilfeller kan man greie å få mer enn et punkt riktig, men vanligvis må man velge en lystype eller en mellomting. Det er forøvrig viktig også ved bruk av gråkort, for eksempel i bilder med sol og skygge må man tenke på hvor i bildet det skal bli riktig. Hjelper fint lite hvis du har gråkortet i sollys og kommer hjem og finner ut at du vil ha rikitg hvitbalanse i skyggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå