higher10 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg har plutselig fått problemer med enkelte normale nettsteder. Får denne beskjeden: Finner ikke server eller DNS-feil Jeg har internett gjennom GET. Hva gjør jeg? Er dette virus? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Det kan være noe snusk, men det kan også være feil på GETs side. Enkelte aggressive lureantivirusprogrammer gjør innstillinger i IE/Windows som tar knekken på "vanlig" internett-tilgang. Det er vanskelig å gi et definitivt svar uten mer informasjon. Sjekk driftsstatus og evt. meldte feil for ditt område. GET har ip-adresse 84.208.20.10 hvis du ikke mottar DNS-oppslag for get.no Lenke til kommentar
higher10 Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Det kan være noe snusk, men det kan også være feil på GETs side. Enkelte aggressive lureantivirusprogrammer gjør innstillinger i IE/Windows som tar knekken på "vanlig" internett-tilgang. Det er vanskelig å gi et definitivt svar uten mer informasjon. Sjekk driftsstatus og evt. meldte feil for ditt område. GET har ip-adresse 84.208.20.10 hvis du ikke mottar DNS-oppslag for get.no Sjekket get.no for feilmeldinger i området, men det var ingen. For å komme inn på nettbanken min(www.gjensidige.no) har jeg måttet kjøpe ny pc på elkjøp (åpent kjøpt i 30 dager ;p). Hvordan kan jeg skaffe mer informasjon om problemet? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Tja, du har Bleepingcomputer (208.43.87.2) som har mange guider for å takle scamware, malware og det som verre er. Men har du samme problemer på Elkjøp-maskinen som på den andre? Nett fra GET har jeg niks peiling på, men hvis problemet er utelukkende på din egen maskin og har oppstått relativt plutselig, så høres det ut som programvareproblemer. Lenke til kommentar
higher10 Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Tja, du har Bleepingcomputer (208.43.87.2) som har mange guider for å takle scamware, malware og det som verre er. Men har du samme problemer på Elkjøp-maskinen som på den andre? Nett fra GET har jeg niks peiling på, men hvis problemet er utelukkende på din egen maskin og har oppstått relativt plutselig, så høres det ut som programvareproblemer. Elkjøp-maskinen fungerer som den skal, så det er noe med pc`n min. Det er vel neppe enkelt å finne det ut gjennom et forum. Får prøve ut Bleepingcomputer ellers får jeg skaffe IRL eksperthjelp. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Uansett browser du bruker, gå in i windows sin IE explorer, verktøy -> Alternativ for internet -> Avansert -> Gjennopprett avanserte innstillinger -> Tilbakestill -> Slett personlige innstillingher -> Tilbakestill. Retstart IE. verktøy -> Alternativ for internet -> Tilkoblinger -> LAN innstillinger ; Fjern alle kryss. Avslutt / restart IE. Deretter ka du prøve de websidene på nytt. Hvis du fortsatt får feil gå til forum delen om virus for hjelp. https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=131 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Du bør opplyse om hvilke sider du ikke kommer inn på. Hvis det bare gjelder sider som benytter SSL/TLS tyder det på at dette er slått av i nettleseren din. (Gjensidige Bank vil kreve SSL/TLS for at du skal kunne komme inn). Har du problemer med sider som Symantec, Norman etc tyder det på virus/trojaner som sperrer tilgang til sider med antivirusprogrammer (og oppdatering av disse). Svært ofte vil også Windows Update siden være sperret. Men så lenge du ikke har nevnt andre sider enn Gjensidige Bank så har vi svært lite å gå på for å kunne hjelpe deg. Beklagligvis er ingen her synske. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Prøv å bytte DNS servere til OpenDNS sine og se om det hjelper: 208.67.222.222 208.67.220.220 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Eller google sine, 8.8.8.8 og 8.8.4.4 Endret 7. oktober 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Prøv å slette cookies. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Det kan være et virus som har overtatt for DNS-serveren. Alle ukjente adresser søkes opp på internett og ledes til gale steder. Iallefall det som skjedde med meg. Fikk fjernet viruset, men noe hang igjen, og det var denne DNS-greia. Skifta til openDNS og det hjalp på problemet. Når jeg fikk tatt resten av viruset (hver gang jeg starter Windows, så er det et program som kjæsjer), og skifta DNS, så har jeg ingen problemer lengre. Og ja, jeg blander uttrykk som virus, malware, adware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå