Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

bytte 7-segment

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et problem er at spenningsfallet over LED er forskjellig. Blå har høyere spenning enn rød. Så du må finne ut hvordan strømbegrensingen er gjort, og bytte til en større motstandsverdi.

http://derbytimer.com/diy/multiplexing.php 

var redd for noe slikt ja, kan fort bli en avansert og tidkrevende opperasjon dette da :/

men om jeg løsner en diode og måler 1,7 volt der den sto, kan jeg da bytte denne med en annen diode jeg finner på elfa som er både fra 1,7-1,9 og 1,5-1,7

Kan du ikke bare montere et rødt filter (glass) foran?

kan selfølgelig prøve, men jeg tviler litt på at det blir bra nok for meg. har planer om å bygge temmelig hefftig, men stilren maskin. og da må alt ha samme farge :new_woot:

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare montere et rødt filter (glass) foran?

Rødfilter er nok en dårlig ide. En må huske på at en blå lysdiode i hovedsak emmiterer tilnærmet monokromatisk blått lys. Dersom en forsøker å filtrere dette bort, blir det ingen ting igjen!

Jeg er ikke sikker på om de ulike diodespenningene behøver å ha alt for stor betydning, men dette avhenger av driftspenningen. Er denne f.eks. ikke større enn 5V, må det nok testing og mulig ombygging til. Det er nytteløst å ta ut en diode og måle spenningen siden diodene er strømstyrte.

Lenke til kommentar

Jepp, den tanken om å måle spenningen er en klassisk fallgruve, det er mange som ikke har begrep om hvordan en diode fungerer.

Hovedproblemet blir nok å ta av 7-segment komponenten uten å ødelegge kretskortet. Det er en krevende operasjon. Jeg vil si at sjangsen for å lykkes er minimal når man ikke har elektronikk kompetanse.

Lenke til kommentar
noen må da ha noe kunnskap om 7-segmenter og hvordan jeg skal finne et som er korrekt...
Tullprat. Det er kunnskap om det spesifikke produktet - ikke bare generell kunskap om 7-segment LED.

Greit, om du klarer å finne krets-skjema og anvisning for demontering og montering så skal jeg hjelpe.

Alternativt så får du sende med en PM, så får du adressen min, så kan du kjøpe et identisk display og sende til meg. Så skal jeg se hva jeg får til ;)

Lenke til kommentar

Jepp, den tanken om å måle spenningen er en klassisk fallgruve, det er mange som ikke har begrep om hvordan en diode fungerer.

Hovedproblemet blir nok å ta av 7-segment komponenten uten å ødelegge kretskortet. Det er en krevende operasjon. Jeg vil si at sjangsen for å lykkes er minimal når man ikke har elektronikk kompetanse.

jeg har kunnskap innen data og elektronikk, ellenergi, automasjon og energimontørfaget. har loddet på hovedkort til PC, har vært på Viderøe sin avionikkavdeling i bodø. har bygd radio fra bunnen av.

du vet aldri hvilken kunnskap folk har, så ikke anta ting og tang

loddingen er ikke noe problem ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om de ulike diodespenningene behøver å ha alt for stor betydning, men dette avhenger av driftspenningen. Er denne f.eks. ikke større enn 5V, må det nok testing og mulig ombygging til. Det er nytteløst å ta ut en diode og måle spenningen siden diodene er strømstyrte.

vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her. er det ikke mulig å bare måle spenningen over plassen der dioden skal kobles til?

Endret av martin91
Lenke til kommentar

Det med spenning og strøm for en LED kan være litt vanskelig å forstå. Man må ikke sammenligne med en lyspære, den har et lineært forhold mellom strøm og spenning. En diode er ulineær.

Dioden bestemmer selv spenningen. Det er bestemt av materialet den er bygget av (som også bestemmer fargen).

Hvis man tilfører spenning under den angitte vil det overhodet ikke gå strøm.

Når det begynner å gå strøm vil det være svært liten spenningsforskjell mellom litt strøm og svært mye strøm. Det er derfor man sier at en LED må styres av strøm, ikke spenning.

Hvor høy spenning man har i kretsen er uvesentlig. Det tar formotstanden seg av.

Lenke til kommentar

post-47774-1286618334,2386_thumb.png

Typisk karakterstikk for LED. Som du ser uansett hvilken strøm 0,1-100mA så er spenningen over LED nærmest konstant. Et LED beregnet for 2mA vil fort kunne skades på 20mA.

Et annet problem er at noen 7-segment er snudd slik at man kobler en felles spenning på et punkt og så bare jorder hver enkelt diode for å få lys. Andre er koblet omvendt med spenning inn på diodene og felles jord. Dette må du finne ut og få samme type 7-segment. Når du først har loddet av 7-segmenet er det ikke noe problem å måle diodene, det er lettere når det er utkoble enn når det står i kretsen.

Lenke til kommentar

så i verste fall brenner jeg av det ene, og den andre lyser ikke pga underspenning vist jeg bytter disse to syv-segmentene RØD og BLÅ

tenkte ikke det var så stor forskjell på rød og blå selv om de var på vær sin ende av lysbølgeskalaen.

jeg må vell bytte forrmotstandene på kortene om det er for stor differanse på dem

PS: dette er kun eksempler, jeg SKAL bytte syvsegmentene, ikke hele modulene

Endret av martin91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...