Gå til innhold

Xbox 360 eller Playstation 3 ?


Steamed

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at Live koster penger. Man kan ikke bare si at siden PSN er gratis så er det bedre. Det kommer an på hva man er ute etter.

 

Det er ingen grunn til at Live skal koste penger. Ihvertfall ikke så mye som det gjør.

Stort sett peer-to-peer gaming, med host-advantage.

Eneste kostnadene Microsoft har er båndbredde på voice-chat, og matchmaking-servere.

 

De tjente vell 5 milliarder av dollar på Live-abonemang alene i fjor, om jeg husker rett, dette er å selge en tjeneste som alle andre leverer gratis på både Mac/PC/PS3/PSP/Wii/DS.

 

Til sammenligning, så satser Sony på at PSN-kostnadene skal slutte å gå i rødt til neste år.

Der har også nesten alle første-parti titler, som MAG osv. servere, og lignende. :)

 

Betaler man for Live får man også masse tilbud på spill og andre ting i løpet av året. Vil man ha tilbud på ting på PS3 så må man betale for PSN plus. Faktisk nesten dobbelt så mye som Live gold kan skaffes for.

 

Så lenge du bruker Playstation så kan du få masse gratis dilldall i PSN Rewards, uavhengig om du er PSN+ medlem eller ikke.

Vidzone, Singstar-viewer, Home, og masse annet er gratis, på sistnevnte er det over 200 gratis spill nå.

787289.jpeg

Kom endel nå i to-årsjubileet i desember, ca. 30 nye spill tror jeg.

Oppfølger til Zodium og greier kommer i Januar har jeg hørt. :)

 

Du får også massevis av tilbud og tidsbegrensede prisfall selv om du ikke er PSN+ medlem.

Er bare oftere og bedre tilbud for PSN+medlemmene, og så er vi garantert tilgang til eksklusivt og premium innhold til en verdi av minst 200 Euro årlig, dersom vi er plus medlem.

I tillegg får vi en god del beta'er og lignende innhold som vi kan skaffe oss tilgang til uten å måtte stresse med å få tak i koder o.l.

 

Hvis ikke online spilling er så viktig så er gratis Live også bedre enn PSN. Det har flere og bedre tjenester tilgjengelig. Jeg har ikke betalt for Live på årevis fordi online spilling interesserer meg ikke.

 

Så man må ikke betale for Live. Og hvis man betaler så får man en ganske mye bedre tjeneste enn PSN.

 

Men dette blir jo selvsagt litt vanskelig for den jevne bruker å forstå, allltid mye greiere hvis man ser ting sort/hvitt.

 

Hææ? Gratis Live er ihvertfall ikke i nærheten av PSN, uansett om du intresserer deg for online-spilling eller ikke. :-/

Eneste du kan gjøre er jo nesten bare å se på trailere, eller demoer på markedsplassene og høre radio. :-/

Kan ikke browse eller noenting. I det minste alltid ett par gratis eldgammle filmer på Mubi, Home, Vidzone, Singstar-viewer, web-browser, og masse annett dilldall du kan gjøre på uten å måtte finne frem kredittkortet på PSN. :-/

 

Man kan ikke bare se ting sort/hvitt så lenge dem ikke selger samme tjeneste.

Om PSN+ er bedre enn Live Gold, kommer ann på hva du vil ha; masse forskjellige spill og innhold, eller ett chat-room, og litt enklere å følge vennene dine uavhangeig av hva dere spiller.. :-/

Vil du ha sistnevnte, så er Live Gold beste kjøp, men om du vil ha førstnevnte så er PSN+ ett mye bedre kjøp. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at Live skal koste penger. Ihvertfall ikke så mye som det gjør.

Stort sett peer-to-peer gaming, med host-advantage.

Eneste kostnadene Microsoft har er båndbredde på voice-chat, og matchmaking-servere.

Dette stemmer ikke helt.

 

Generelle funksjoner

- Strømlinjeformet oppdateringsprosess. Ingen unødvendige og lange installeringer eller patcher.

- Man kan laste ned spill og demoer via Xbox.com. Det er veldig nyttig dersom man er på ferie og ikke har tilgang til xboxen.

- Achievements synkroniserer seg med XBL automatisk

 

Community

- To venner kan spille splitscreen online i alle multiplayer-spill uten at en av dem blir tvunget til å bruke en gjestekonto.

- Crossgame chat og party-systemet.

 

Digital distribusjon

- Tidseksklsiv DLC til spill som f. eks GTA, Fallout og COD.

- Obligatoriske demoer for XBLA-spill

- Games on Demand ( ca. 150 spill as we speak )

- XBLA-festivaler som Block Party, Summer of Arcade, Game Feast og Games for the Holidays

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at Live skal koste penger. Ihvertfall ikke så mye som det gjør.

Stort sett peer-to-peer gaming, med host-advantage.

Eneste kostnadene Microsoft har er båndbredde på voice-chat, og matchmaking-servere.

Dette stemmer ikke helt.

 

Generelle funksjoner

- Strømlinjeformet oppdateringsprosess. Ingen unødvendige og lange installeringer eller patcher.

- Man kan laste ned spill og demoer via Xbox.com. Det er veldig nyttig dersom man er på ferie og ikke har tilgang til xboxen.

- Achievements synkroniserer seg med XBL automatisk

 

Community

- To venner kan spille splitscreen online i alle multiplayer-spill uten at en av dem blir tvunget til å bruke en gjestekonto.

- Crossgame chat og party-systemet.

 

Digital distribusjon

- Tidseksklsiv DLC til spill som f. eks GTA, Fallout og COD.

- Obligatoriske demoer for XBLA-spill

- Games on Demand ( ca. 150 spill as we speak )

- XBLA-festivaler som Block Party, Summer of Arcade, Game Feast og Games for the Holidays

 

Overdrev nok litt når jeg sa "eneste".. :)

Men allikevell synes ikke dette utgjør noen grunn til at det skal være så dyrt.

 

Riktignok litt kortere oppdateringer på 360, men så er det jo også mye mindre å oppdatere også. Og bare fordi at Microsoft ikke trenger passe på at browseren skal støtte senere flash-format, eller bry seg med at photogalleriet skal støtte picasa og facebook uploading, eller video-editor/uploader skal støtte youtube eller facebook, eller at bluray-videoer plutselig skal støtte nyere 3D-format, så er ikke dette features som gjør at kostnadene øker.

Det er mindre oppdateringer av features, som gjør at det ikke trenger å være så store oppdateringer som vi pleier å få på PS3. :-/

 

Du trenger heller ikke gull-medlemskap for å laste ned på xbox.com eller noe sånt, dette er vell gratis skulle jeg tro? :-/

 

Også PSN har også mulighet for nedlastning direkte til PC/Mac, for senere å flytte det over til PS3/PSP.

Dette er ikke noe som koster Sony eller Microsoft masse penger å gjøre, de vil tjene mere dess enklere de gjør det for oss og handle hos dem.

Derfor Sony har laget Media-manager og for å idiotsikre flyttingen av filer fra MAC/PC/USB/Etc. over til PS3/PSP uansett hvor lite du skulle vite om data.

 

I tillegg kan vi på PS3, stille inn PS3'en til å starte nedlastning automatisk, på gitte tidspunkt, og da vil PS3 starte opp, og laste ned nedlastnings-køen, de ti siste spillene vi har spillt alltid patches, PSN+ innhold, dette kanskje mens vi sover eller er på ferie, i tillegg til at evt. firmware-oppdatering lastes ned (innstalleres ikke siden dette krever bruker-godkjenning). Før PS3 stenger seg av igjen.

Litt teit at det krever PSN+, men her går endel båndbredde som ikke nødvendigvis tjener penger, så det er forståelig. :-/

Men sybnes det burde vært mulig å hatt en gratis-versjon av denne featuren på alle konsoller, som ikke innholdt all patchingen av de siste spillene f.eks. :)

 

Det stemmer ikke at 2 player splitscreen online er på alle multiplayer-spill på 360.

Heller ikke på alle splitscreen multiplayer-spill, GRAW, Halo, og Gears hadde det, mens f.eks. Rainbow 6 Vegas og PGR3 ikke hadde det.

 

Men Microsoft er helt sikkert mye ivrigere på dette enn Sony, siden tross alt så får de dobbelt så masse penger å ha to forskjellige personer innlogget på 360 istedenfor en. :)

 

Tror allikelvell vi vil se endel flere splitscreen-spill på PS3 enn 360 fremover, pga. mye av de tekniske problemene for splitscreen er hovedsaklig allerede løst når du lager ett 3D-spill, som Sony satser mye hardere på enn MS gjør. :)

 

Tror ikke vi hadde sett såpass bra 4 spillers splitscreen i grafiske høykvalitets-spill som Killzone 3 og Motrostorm: Apocalypse, om det ikke hadde vært for 3D-satsingen til Sony, men de er nok ikke like ivrige til å få gjestespillere til å registrere sin egen konto og spille med den, siden deres online er gratis.

 

Tidsekslusive DLC-deals er greit nok, dette er reelle ekstra-kostnader for Microsoft.

Liker allikevell egentlig bedre løsningen som PSN+ kundene hadde på f.eks. Fallout DLC'et, vi fikk de 5 Fallout-pakkene gratis en måned. :) Bedre å betale for at vi får noe, enn at vi betaler for at andre må ikke har muligheten til å kjøpe innoldet samtidig som jeg kan kjøpe det om jeg vil. Men det er kanskje bare jeg. :-/

Lenke til kommentar

Overdrev nok litt når jeg sa "eneste".. :)

Men allikevell synes ikke dette utgjør noen grunn til at det skal være så dyrt.

 

299kr for et år er da ikke spesielt dyrt. Det var det jeg betalte via dashboardet til 360en tidligere i år. Diverse nettsider tilbyr også 1 års koder for 300-400kr.

 

Riktignok litt kortere oppdateringer på 360, men så er det jo også mye mindre å oppdatere også. Og bare fordi at Microsoft ikke trenger passe på at browseren skal støtte senere flash-format, eller bry seg med at photogalleriet skal støtte picasa og facebook uploading, eller video-editor/uploader skal støtte youtube eller facebook, eller at bluray-videoer plutselig skal støtte nyere 3D-format, så er ikke dette features som gjør at kostnadene øker.

 

Det er mindre oppdateringer av features, som gjør at det ikke trenger å være så store oppdateringer som vi pleier å få på PS3. :-/

 

Slik som firmware 3.41 mener du? Jeg kjøper ikke forklaringen om at Sonys patcher er større. Jeg kan gå med på at det er flere av dem. MS oppdaterer konsollen 1-2 ganger i året, og da er patchene vanligvis temmelig omfattende.

 

Jeg tenkte strengt tatt heller ikke bare på firmwaren. Det er ingen hemmelighet at folk har blitt frustrerte pga de mange oppdateringene de må laste ned. http://arstechnica.com/gaming/news/2010/08/dear-sony-there-is-a-reason-your-multiplatform-games-suffer.ars Sammenligninger viser også at nedlastinger av spill o.l. går raskere på XBL enn PSN. Det er også verdt å nevne at man ikke trenger å installere XBL-produkt. Det er bare å laste dem ned og sette i gang.

 

Du trenger heller ikke gull-medlemskap for å laste ned på xbox.com eller noe sånt, dette er vell gratis skulle jeg tro? :-/

 

Nei, men det koster fortsatt penger. Om det er rettferdig at gullmedlemmene må betale for disse funksjonene er en annen diskusjon.

 

Også PSN har også mulighet for nedlastning direkte til PC/Mac, for senere å flytte det over til PS3/PSP.

Dette er ikke noe som koster Sony eller Microsoft masse penger å gjøre, de vil tjene mere dess enklere de gjør det for oss og handle hos dem.

Derfor Sony har laget Media-manager og for å idiotsikre flyttingen av filer fra MAC/PC/USB/Etc. over til PS3/PSP uansett hvor lite du skulle vite om data.

 

Det er mulig jeg burde ha ordlagt meg bedre. Xbox.com er integrert med selve xboxen. Om jeg velger et produkt fra XBL via nettsiden vil det automatisk bli lastet ned neste gang jeg kobler xboxen på nett.

 

I tillegg kan vi på PS3, stille inn PS3'en til å starte nedlastning automatisk, på gitte tidspunkt, og da vil PS3 starte opp, og laste ned nedlastnings-køen, de ti siste spillene vi har spillt alltid patches, PSN+ innhold, dette kanskje mens vi sover eller er på ferie, i tillegg til at evt. firmware-oppdatering lastes ned (innstalleres ikke siden dette krever bruker-godkjenning). Før PS3 stenger seg av igjen.

Litt teit at det krever PSN+, men her går endel båndbredde som ikke nødvendigvis tjener penger, så det er forståelig. :-/

Men sybnes det burde vært mulig å hatt en gratis-versjon av denne featuren på alle konsoller, som ikke innholdt all patchingen av de siste spillene f.eks. :)

Alt dette, med unntak av patching i sleepmode, er mulig på X360 også.

 

Det stemmer ikke at 2 player splitscreen online er på alle multiplayer-spill på 360.

 

Jeg mente "alle multiplayer-spill med splitscreen".

 

Heller ikke på alle splitscreen multiplayer-spill, GRAW, Halo, og Gears hadde det, mens f.eks. Rainbow 6 Vegas og PGR3 ikke hadde det.

Oisann. Et spill fra 2005 og et fra 2006. Funksjonen er nok ikke så utbredt alikevel!

 

Men Microsoft er helt sikkert mye ivrigere på dette enn Sony, siden tross alt så får de dobbelt så masse penger å ha to forskjellige personer innlogget på 360 istedenfor en. :)

Jupp. Nok en positiv effekt fra XBL Gold. :)

 

Tror allikelvell vi vil se endel flere splitscreen-spill på PS3 enn 360 fremover, pga. mye av de tekniske problemene for splitscreen er hovedsaklig allerede løst når du lager ett 3D-spill, som Sony satser mye hardere på enn MS gjør. :)

 

Tror ikke vi hadde sett såpass bra 4 spillers splitscreen i grafiske høykvalitets-spill som Killzone 3 og Motrostorm: Apocalypse, om det ikke hadde vært for 3D-satsingen til Sony,

 

Godt mulig. Vi får bare vente og se.

 

men de er nok ikke like ivrige til å få gjestespillere til å registrere sin egen konto og spille med den, siden deres online er gratis.

 

Og dermed vil de ikke ha mulighet til å få tak i trophies mens de spiller splitscreen online med en kamerat.

 

Tidsekslusive DLC-deals er greit nok, dette er reelle ekstra-kostnader for Microsoft.

Liker allikevell egentlig bedre løsningen som PSN+ kundene hadde på f.eks. Fallout DLC'et, vi fikk de 5 Fallout-pakkene gratis en måned. :) Bedre å betale for at vi får noe, enn at vi betaler for at andre må ikke har muligheten til å kjøpe innoldet samtidig som jeg kan kjøpe det om jeg vil. Men det er kanskje bare jeg. :-/

 

Det er jo ikke sikkert at GTA-episodene hadde blitt utviklet om det ikke var for MS´ lån/betaling til Rockstar. Dessuten vet du ikke om det var X360 som fikk DLCene før PC/PS3 eller om DLCene ble holdt igjen med vilje

Lenke til kommentar

Alt er ikke bedre på PS3. Noe er bedre, men ikke alt.

Får inntrykk av at du (kongrudi) sitter med en PS3 konsoll og aldri har eid en 360. Det eneste grunnlaget du har for å uttale deg er det du har hørt fra venner og folk rundt på nettet.

 

Og hva gjør 3D med at det blir bra grafikk? 3D og 2D er vel to forskjellige ting som du klarer å blande sammen.

4-personer splitscreen, ja greit dere har det. Men hvor mye er det egentlig verdt å ha?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt er ikke bedre på PS3. Noe er bedre, men ikke alt.

Får inntrykk av at du (kongrudi) sitter med en PS3 konsoll og aldri har eid en 360. Det eneste grunnlaget du har for å uttale deg er det du har hørt fra venner og folk rundt på nettet.

 

 

Helt korrekt. Men så lever vi jo i det landet hvor 360 er minst utbredt i hele verden.

 

http://vgd.no/kultur-og-fritid/spill

 

Bare ta en titt på det mest kommersielle forumet vi har.

Ser du mye 360 prat?

 

Alt dreier seg om playstation her.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar

Det er helt riktig som det skrives at Playstation står ekstremt sterk i Norge, og det har de egentlig gjort siden Playstation først kom på markedet. Dermed er det ekstremt mange flere Playstation-fanboys enn fanboys av Nintendo og Microsoft, og det blir ofte ganske ensidig. Dog er det ikke så rart heller, siden Nintendo ble nesten totalt utradert fra markedet etter snes, og sega ble totalt utradert med saturn, så har Sony hatt omtrent fritt spillerom i Norge, og det er først denne generasjonen de egentlig har fått konkurranse. Sånn sett er det ikke rart at alle de som startet i perioden 95-05, som vel er mellom 10 og 25 år i dag for det meste er Playstation-fans. Og siden det vel er akkurat denne aldersgruppen som er de største gamerne også, så styrker det bare poenget. Tipper vi får se at det blir litt annerledes når det kommer nye generasjoner til som ikke har vokst opp med total PS-dominans!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt er ikke bedre på PS3. Noe er bedre, men ikke alt.

Får inntrykk av at du (kongrudi) sitter med en PS3 konsoll og aldri har eid en 360. Det eneste grunnlaget du har for å uttale deg er det du har hørt fra venner og folk rundt på nettet.

 

Og hva gjør 3D med at det blir bra grafikk? 3D og 2D er vel to forskjellige ting som du klarer å blande sammen.

4-personer splitscreen, ja greit dere har det. Men hvor mye er det egentlig verdt å ha?

 

Ja, jeg spiller hovedsaklig på PC/PS3.

Har PSP også, men får ikke tid til den så masse.

Eier ikke 360 eller Wii, spiller dem hos venner avogtil som har de konsollene. :)

 

3D gjør ikke at det blir automatisk bra grafikk.

3D grafikk har endel av de samme tekniske hinder, som splitscreen, og derfor tror jeg vi vil se mere av dette i fremtiden.

 

F.eks. hvis du lager en spill-motor som streamer inn grafikk og assets.

Med to spillere og delt skjerm, så må spill-motoren klare å streame texture-innhold o.l. til to forskjellige scener samtidig, istedenfor bare en scene, fordi spillerene ikke nødvendigvcis er på samme plass og ser i samme retning o.l.

På ett 3D-spill, så møter spillmotoren samme problemet, fordi han må streame 2 scener, ett bilde til venstre øye og ett til høyre øye. :)

 

Så hvis du har bygd ett 3D-spill, så er det ganske enkelt å konvertere 3D-motoren til 2D og splitscreen. :)

Lenke til kommentar

Oisann. Et spill fra 2005 og et fra 2006. Funksjonen er nok ikke så utbredt alikevel!

 

Sier ikke at det ikke er utbredt, vet bare at det er ikke på alle spill, og ga ett par eksempel på spill som jeg viste det var på og ikke var på, og som sagt er jeg ikke oppdatert på alt det nyeste på xbox, men vet at det ikke er på alt. :)

Vil bare si at det er en fordel å sjekke opp i det med spillene dere skal spille før du bestemmer deg om du skal evt. kjøpe flere gold-kontoer for online splitscreen coop, istedenfor å satse på at alt går bra, så slipper dere kanskje å kaste bort ett par hundre kroner. :)

Kan alltids sjekke ut på www.co-optimus.com, eller andre websiter som spesialiserer seg på co-op spilling.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Men Xbox har støtte for 3D spilling dem og. På f.eks. Call of Duty Black Ops kan man spille i 3D, ikke at jeg har tenkt eller planer om å prøve det.

3D er heller ikke så utbredt eller så god at alle ønsker å investere i TVer og utstyr for å kunne bruke det. Det er også fåtall av filmer som støtter 3D. Det vil sikkert gå noen år før 3D er et "must" og du kan utnytte det skikkelig. Ettersom en ny Xbox er planlagt i 2012, skal man ikke se bort i fra at den vil ha bedre støtte for dagens høyteknologi.

 

For å spille split-screen er man avhengig av å ha en TV som er stor nok til det også. Jeg personlig synes ikke 32" er stor nok til å dele skjermen på, da blir det for lite. Selvfølgelig sier jeg ikke alle har det inntrykket, men det gjelder ihvertfall meg. I spill som FIFA 11 f.eks. så går det greit å spille flere personer, ettersom skjermen ikke deles.

Lenke til kommentar

32" er for lite til splitscreen ja.

 

4-personer splitscreen er forresten noe av det mest fantastiske som finnes. Alle som spilte gode gamle Goldeneye vet det, og de senere årene har jeg og tre andre som har spillekvelder spilt mye Resistance på PS3. Fy fanden så skuffet jeg ble når jeg kjøpte toern og det ikke var 4-personers splitscreen der. Morsomtste som finnes sånn ca.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt er ikke bedre på PS3. Noe er bedre, men ikke alt.

Får inntrykk av at du (kongrudi) sitter med en PS3 konsoll og aldri har eid en 360. Det eneste grunnlaget du har for å uttale deg er det du har hørt fra venner og folk rundt på nettet.

 

Og hva gjør 3D med at det blir bra grafikk? 3D og 2D er vel to forskjellige ting som du klarer å blande sammen.

4-personer splitscreen, ja greit dere har det. Men hvor mye er det egentlig verdt å ha?

 

WHAAAAAAAAAT?! Har ikke xbox 4-player splitscreen? Det er jo katastrofe. Selvfølgelig du kan spille med mange over live, men å sitte 4 stykker i samme rom på splitscreen er noe av det gøyeste jeg vet. Husker tidene med n64 og Goldeneye og Mario Kart, nå går det i Black Ops, men fortsatt like gøy.

 

Edit: 4-player splitscreen på en 22" (Full hd da) er også utrolig morsomt.

Endret av Erratum
Lenke til kommentar

Men Xbox har støtte for 3D spilling dem og. På f.eks. Call of Duty Black Ops kan man spille i 3D, ikke at jeg har tenkt eller planer om å prøve det.

3D er heller ikke så utbredt eller så god at alle ønsker å investere i TVer og utstyr for å kunne bruke det. Det er også fåtall av filmer som støtter 3D. Det vil sikkert gå noen år før 3D er et "must" og du kan utnytte det skikkelig. Ettersom en ny Xbox er planlagt i 2012, skal man ikke se bort i fra at den vil ha bedre støtte for dagens høyteknologi.

 

For å spille split-screen er man avhengig av å ha en TV som er stor nok til det også. Jeg personlig synes ikke 32" er stor nok til å dele skjermen på, da blir det for lite. Selvfølgelig sier jeg ikke alle har det inntrykket, men det gjelder ihvertfall meg. I spill som FIFA 11 f.eks. så går det greit å spille flere personer, ettersom skjermen ikke deles.

 

Jepp, men ikke samme satsingen på 3D der.

3D er ikke særlig utbredt enda, men dersom en av godene blir mere splitscreen-spill, så er jo det en gode alle får ta nytte av uansett om de oppgraderer eller ikke, teknologien blir tatt i bruk allerede. :)

Når/dersom 3D blir mere utbredt, så får vi kanskje flere mulighete alternativ til splitscreen i fullskjerm-modus, med at hver person med briller mottar sitt eget bilde, i fullskjerm samtidig..

 

http://kotaku.com/5591038/sony-patents-alternative-to-split+screen-multiplayer

Da kan du spille splitscreen på 32" også, uten av at det går utover skjermstørrelsen, stilig? :)

 

 

WHAAAAAAAAAT?! Har ikke xbox 4-player splitscreen? Det er jo katastrofe. Selvfølgelig du kan spille med mange over live, men å sitte 4 stykker i samme rom på splitscreen er noe av det gøyeste jeg vet. Husker tidene med n64 og Goldeneye og Mario Kart, nå går det i Black Ops, men fortsatt like gøy.

 

Edit: 4-player splitscreen på en 22" (Full hd da) er også utrolig morsomt.

 

Selvfølgelig har 360 også spill med 4-player splitscreen..

GRAW har det om jeg husker rett.. :p

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...