Gå til innhold

Xbox 360 eller Playstation 3 ?


Steamed

Anbefalte innlegg

Ginecólogo Necrolamedor - Jeg orker å dra ut for å kjøpe et spill ja, men det er utelukkende fordi det er et nødvendig onde. Games on Demand er naturligvis framtiden. Se bare på Steam. De gjør stor suksess på digital distribusjon. Er det noe man har lyst til å spille så får man lastet det ned mens man lager middag, eneste man trenger er visa-kortnummeret. Spilleverandører gleder seg nok også til den dagen de kan slutte å gi ut plast-plater, det gjør det lettere å holde kontroll på piratene også.

 

Ellers, uansett hva dere måtte mene om å "ha noe i hylla" (hva med å starte en dukkesamling?) så er det heldigvis et utdøende format dere forsvarer. Hvem pokker vil ha musikken sin på CD?! 18 spor på en plastplate, så må man bytte til en ny plastplate? Jeeesus. Er man audiofil så kjøper man sporene i flac og lagrer alt på en sentral PC og streamer lossless til surround-recieveren i stua, til nettradioen på badet, osv...

 

Og når det gjelder BR og påstander om crappy kvalitet på streaming-tjenester. La meg være den første til å heve BullShit-flagget:

 

BR-Video: Maks teoretisk båndbredde for bilde: 40Mbit/s. Audio må vi også ha, med DTS-surroundlyd kan man slenge på 1,5Mbit/s. Har du en DYR hjemmereciever som dekoder TrueHD, sleng på 18Mbit istedet for 1,5. Teoretisk maksimal båndbredde for en BR Audio/Video-stream blir da 58Mbit/s. Allerede for et år siden lanserte Canal Digital 70Mbit internettaccess for mer enn en million norske hjem. I tillegg kan man tenke på at dette er teoretiske maksimaler. Man kan nok fint kjøre en A/V stream på rundt 40Mbit/s eller lavere uten synlig forskjell til BR-platen. Selv Zunes 4Mbps-streams ser veldig bra ut, og mer en nok for en aften med filmkos, og ser milevis bedre ut enn DVDen du kan leie, om du orker å kjøre til utleiesjappa...

 

 

EDIT: Er større begrensninger på bitraten til BR enn jeg først trodde. Maksimal teoretisk rådata-stream er 53,95Mbps, men maks på video/audio/subs er 48Mbps. Så om du skal ha TrueHD-lyd er det bare 30 igjen til video.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinyl var "et utdøende format" på åttitallet. Nå lever det som aldri før. Folk bryr seg mer og mer om totalpakka. Jeg koser meg mye mer med en skikkelig god plate om pakka er fet, det vil si kult cover med tekster etc som jeg kan sitte og kose meg med mens jeg hører på musikken. MEN, jeg forstår at ikke alle er så opptatt av dette som metalfolk.

 

 

OG, er man audiofil så kjøper man vinyl og en sinnsykt god platespiller. FLAC = CD-kvalitet, LPer har mye bedre kvalitet.

 

Edit: Jeg synes f.eks det er 700000 ganger fetere å ha DENNE i samlinga enn å ha noen stusslige filer på PCen.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
Lenke til kommentar

smaken er som baken Ginecologo, jeg synest det er vanvittig harry å ha haugevis med plater/spill/filmer stående på utstilling i hyllen, derfor gjemmer vi slikt inn på gjesterommet i en krok :p

 

Lurer litt på hvilket anlegg du har der du hører forskjell på FLAC og LP? Å sammenligne FLAC med CD regner jeg med var for å sette det på spissen?

Platespilleren er jo en ting, men håper du har høytalere til mer enn 5-10000 kroner når du kommer med en slik påstand :D

 

jeg vet at 24bit vinyl mot FLAC har større potensiale i seg, men selv har jeg ikke hatt sjans til å høre forskjell på anleggene jeg har testet :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Jeg skrev: "OG, er man audiofil så kjøper man vinyl og en sinnsykt god platespiller. FLAC = CD-kvalitet, LPer har mye bedre kvalitet."

 

Jeg er ikke audiofil. Det var svar på thklinge som skrev at om man er audiofil så [...].

 

 

Dessuten, hva er FLAC? Det er ukomprimert lyd (filen er kompromert, men ikke lyden) fra CDer. Dermed får man CD-lyd fra FLAC.

 

Så du forresten linken over? Det er kos å sette på plata, sette seg i sofaen og lytte til musikken mens jeg følger med på tekster og ser på bilder i bookleten (som er i størrelse 12"). Det gir en spesiell følelse, ihvertfall for meg og mange andre.

 

Når det gjelder spill, så er et annet problem at spill blir større og større. Derfor liker jeg bedre å ha spill på disk. Se for dere dette. Konsollen har en disk på ca 300GB. Spill blir som sagt større og større, og da er det en begrensning på hvor mange spill man kan ha installert. Om jeg plutselig får lyst til å spille et spill jeg ikke har spilt på en stund, kan jeg måtte sitte og velge ut et spill å slette fra disken på konsollen før jeg så må vente på at spillet skal lastes ned. Nå kan jeg bare finne frem coveret, dra ut disken, slenge den inn i konsollen og spille. Kjekt!

Lenke til kommentar

FLAC er et lossless filformat for lyd. Det er ingen diktering på kilden så det kan være alt fra CD, studio-master (dermed bedre lyd enn LP), SACD, DVD-Audio, osv. Ser at LPer og special editions av enkelte utgivelser kan være givende å ha for spesielt interesserte (og ja, det inkluderer meg. Blant annet kjøpte jeg special-deluxe-edition-utgave-greiene av No Line on the Horizon-plata til U2. Selve musikken er rippet til Flac for lenge siden og nytes både på PCen, i Stua og i bilen). Men det er et lite og smalt marked, for de store massene er det Spotify og Wimp som er musikk-vinneren. Er man mer audiofil enn som så kan man reddes med FLAC, men plastskivene er en utdøende rase, takk og pris.

 

Spillene begrenses av mediet de er levert på slik det er idag. De fleste 360-utgivelser er et stykke fra å fylle en Dual Layer DVD, det vil si vanligvis rundt 7-8 gigabyte. Det vil si at man får plass til over 30 spill på en 250gb 360. Uansett er lagringsplass grisebillig. Nå må man betale en halv arm for 360-harddiskene, men om MS vil pushe games on demand og de ser at vanlige spillere må ha mer plass for å utnytte tjenesten så kan de pushe ut disker superbillig om de vil. Og da snakker vi to terrabyte til under 700-lappen. Lagring er ikke et problem.

Lenke til kommentar

Fremtiden er digital. Nåtiden er en miks av digital og fysisk format. Jeg vil ikke si at blu-ray er ute, spesielt ikke når jeg ikke får den billedkvaliteten noe annet sted. Har testet å laste ned 1080p-rips fra TPB, og jada, det funker jo fett som faen, man får filmen, og kvaliteten er helt grei. Men langt ifra kvaliteten til blu-rayskiver.

Lenke til kommentar
men plastskivene er en utdøende rase, takk og pris.

 

Spillene begrenses av mediet de er levert på slik det er idag. De fleste 360-utgivelser er et stykke fra å fylle en Dual Layer DVD, det vil si vanligvis rundt 7-8 gigabyte. Det vil si at man får plass til over 30 spill på en 250gb 360. Uansett er lagringsplass grisebillig. Nå må man betale en halv arm for 360-harddiskene, men om MS vil pushe games on demand og de ser at vanlige spillere må ha mer plass for å utnytte tjenesten så kan de pushe ut disker superbillig om de vil. Og da snakker vi to terrabyte til under 700-lappen. Lagring er ikke et problem.

 

Når du først bruker 360 som ett eksempel, så må du ta i beregningen at det blir også satt endel begrensinger til mediet det skal bli levert til, i tillegg til mediet det blir levert på.

Det blir solgt en god del 360'er uten HDD, og derfor tillater Microsoft ikke at spill XBLA skal være på over 2GB, fordi de vil at alle skal kunne handle. :-/

 

Og derfor får vi tilfeller hvor spill som Oddworld: Stranger's Wrath ikke annonsert til 360 enda, fordi utviklerene ikke får det ned på riktig størrelse. :-/

I Oddworld sitt tilfelle er det også snakk om enn HD-remake av en populær X-Box eksklusiv, som desverre ikke virker på 360, og hvor jeg tipper hoved fanbasen sitter på 360.

 

Lagringsplass er riktignok grisebillig, men dette gjelder ikke på 360, fordi der kan du ikke velge billigeste alternativ, du er nødt til å kjøpe MS lisenserte HDD'er som koster veldig mye mere enn markeds-normalen. Men om du først har brukt alle penga på 250GB lagringsplass på 360, så kan du kjøpe minst 125 nedlastbare spill til 360 før du må begynne å slette spill, pga. 2GB maks-størrelsen. :-)

 

En annen ting er at du heller ikke trenger å laste og streame fra bare en plass om gangen. :)

Killzone 3 f.eks. kjører f.eks. 4 streaming motorer som jobber simultant hele tiden, og det bruker både HDD og Bluray-driven. :) Om optisk media forsvinner, så vil også vil en mulig data-storage plass også forsvinne. HDD-lagringsplass er bra, men dess flere muligheter du har så er det bedre. :)

 

Du kan sammenligne dette med TV, TV2 er stort sett bedre enn NRK (ihvertfall for oss som liker fotball), men om TV'n din bare viser TV2 så får du ikke se Nytt på Nytt og lignende.. :-/

Så selv om Tv2 er best så blir det for dumt å håpe at NRK skal slutte å sende TV.

 

Ja takk, begge deler.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
men plastskivene er en utdøende rase, takk og pris.

 

Spillene begrenses av mediet de er levert på slik det er idag. De fleste 360-utgivelser er et stykke fra å fylle en Dual Layer DVD, det vil si vanligvis rundt 7-8 gigabyte. Det vil si at man får plass til over 30 spill på en 250gb 360. Uansett er lagringsplass grisebillig. Nå må man betale en halv arm for 360-harddiskene, men om MS vil pushe games on demand og de ser at vanlige spillere må ha mer plass for å utnytte tjenesten så kan de pushe ut disker superbillig om de vil. Og da snakker vi to terrabyte til under 700-lappen. Lagring er ikke et problem.

 

Når du først bruker 360 som ett eksempel, så må du ta i beregningen at det blir også satt endel begrensinger til mediet det skal bli levert til, i tillegg til mediet det blir levert på.

Det blir solgt en god del 360'er uten HDD, og derfor tillater Microsoft ikke at spill XBLA skal være på over 2GB, fordi de vil at alle skal kunne handle. :-/

 

Og derfor får vi tilfeller hvor spill som Oddworld: Stranger's Wrath ikke annonsert til 360 enda, fordi utviklerene ikke får det ned på riktig størrelse. :-/

I Oddworld sitt tilfelle er det også snakk om enn HD-remake av en populær X-Box eksklusiv, som desverre ikke virker på 360, og hvor jeg tipper hoved fanbasen sitter på 360.

 

Lagringsplass er riktignok grisebillig, men dette gjelder ikke på 360, fordi der kan du ikke velge billigeste alternativ, du er nødt til å kjøpe MS lisenserte HDD'er som koster veldig mye mere enn markeds-normalen. Men om du først har brukt alle penga på 250GB lagringsplass på 360, så kan du kjøpe minst 125 nedlastbare spill til 360 før du må begynne å slette spill, pga. 2GB maks-størrelsen. :-)

 

 

Har du i det hele tatt 360? Hva har 2gb begrensing på xbla spill å gjøre med noe som helst?

De har haugevis av 360 spill på Games on demand på Live. Er vel rundt 140 stk å velge mellom nå så det er ingenting som tilsier at de ikke kan eller vil selge større spill digitalt. De gjør det jo nå og har gjort det lenge.

 

I dag er det litt eldre spill de legger ut til salg, men om ikke så lenge så kommer nok nye spill ut samme dag som i butikkene.

Lenke til kommentar

Leste du hva han skrev egentlig? Sånn skikkelig. Uten å hoppe over ting?

 

Ja, han surmulet også over at harddisker til 360 er så dyrt og at 250gb liksom er for lite.

Noe som er et ikke tema fordi hvis man er ute etter kjøpe mye digitalt så kjøper man ikke 360 uten harddisk. Dessuten blir standard harddiskene større og større hele tiden.

Lenke til kommentar

Går ikke å diskutere med trondenils.

Noen PS3-eiere mobbet vistnok lillebroren hans fordi han ikke hadde PS3, og siden dengang har han lagt alt og alle som har Playstation for hat. :-/

 

Snakker selvsagt ikke om noen år gamle titler på Games on Demand. :)

Om det var nye titler kunne vært intressant å sjekke ut, men har fremdeles til gode å se det. :)

Lenke til kommentar

 

Snakker selvsagt ikke om noen år gamle titler på Games on Demand. :)

Om det var nye titler kunne vært intressant å sjekke ut, men har fremdeles til gode å se det. :)

 

Ikke prøv å ro deg unna. Du visste ikke at MS solgte 360 spill på Live. Bare innrøm det.

 

Derfor var du så opphengt i at det er en 2gb max størrelse på xbla. Det er har jo ingenting med saken å gjøre.

 

Spillene blir også nyere og nyere der, Street Fighter 4 ble lagt ut for noe måneder siden og det er ikke så gammelt. Snart er vi der hvor spillene kommer ut samtidig på Live og i butikk.

Lenke til kommentar
men plastskivene er en utdøende rase, takk og pris.

 

Spillene begrenses av mediet de er levert på slik det er idag. De fleste 360-utgivelser er et stykke fra å fylle en Dual Layer DVD, det vil si vanligvis rundt 7-8 gigabyte. Det vil si at man får plass til over 30 spill på en 250gb 360. Uansett er lagringsplass grisebillig. Nå må man betale en halv arm for 360-harddiskene, men om MS vil pushe games on demand og de ser at vanlige spillere må ha mer plass for å utnytte tjenesten så kan de pushe ut disker superbillig om de vil. Og da snakker vi to terrabyte til under 700-lappen. Lagring er ikke et problem.

 

Når du først bruker 360 som ett eksempel, så må du ta i beregningen at det blir også satt endel begrensinger til mediet det skal bli levert til, i tillegg til mediet det blir levert på.

Det blir solgt en god del 360'er uten HDD, og derfor tillater Microsoft ikke at spill XBLA skal være på over 2GB, fordi de vil at alle skal kunne handle. :-/

 

Det er solgt 360er uten HD fordi MS liker å la folket velge selv, etter behov. Så kan man få en veldig billig 360 om man bare vil ha kjerneopplevelsen. De som er mer hardcore brukere kan velge en SKU som har med mer utstyr. Er det ikke flott å få velge selv? Når det gjelder size-limiten på XBLA så klarer jeg ikke å se hva det har med saken å gjøre? Uansett, når man beveger seg over 2GB så egner nok spillet seg mer som en fullverdig tittel på plastplate eller Games on Demand.

 

 

Og derfor får vi tilfeller hvor spill som Oddworld: Stranger's Wrath ikke annonsert til 360 enda, fordi utviklerene ikke får det ned på riktig størrelse. :-/

I Oddworld sitt tilfelle er det også snakk om enn HD-remake av en populær X-Box eksklusiv, som desverre ikke virker på 360, og hvor jeg tipper hoved fanbasen sitter på 360.

 

MS har før økt størrelsen på XBLA-spill ved behov så det kan skje i dette tilfellet også. Evt får de gjøre som jeg sa over: Kalle det en fullverdig tittel og gi det ut på Games on Demand eller på plastplate.

 

 

Lagringsplass er riktignok grisebillig, men dette gjelder ikke på 360, fordi der kan du ikke velge billigeste alternativ, du er nødt til å kjøpe MS lisenserte HDD'er som koster veldig mye mere enn markeds-normalen. Men om du først har brukt alle penga på 250GB lagringsplass på 360, så kan du kjøpe minst 125 nedlastbare spill til 360 før du må begynne å slette spill, pga. 2GB maks-størrelsen. :-)

 

En annen ting er at du heller ikke trenger å laste og streame fra bare en plass om gangen. :)

Killzone 3 f.eks. kjører f.eks. 4 streaming motorer som jobber simultant hele tiden, og det bruker både HDD og Bluray-driven. :) Om optisk media forsvinner, så vil også vil en mulig data-storage plass også forsvinne. HDD-lagringsplass er bra, men dess flere muligheter du har så er det bedre. :)

 

Ja, jeg sa også at 360 harddiskene er dyre, men sa også at når online distribusjon av spill blir større kan MS dumpe prisene fordi det i utgangspunktet er billig med lagringsplass i 2010, og prisene synker som en stein.

 

Beklager å ødelegge det du sikkert trodde var et godt poeng, men Killzone 3 streamer fra HD og BR samtidig fordi de må, ikke fordi det er kult på noe vis. Årsaken er at BluRay-spilleren i PS3en har fantastisk dårlige lesehastigheter. Til tider kan den være mer enn dobbelt så treig som DVD-drevet i 360en. Hvis du har lurt på hvorfor du vanligvis må installere spill på PS3en før du får spille, mens du på 360en alltid kan spille med en gang så vet du grunnen nå: BR-leseren i PS3en er fantastisk treig.

 

Flere muligheter for lagring er alltid bra, men på plastplate? Nei. Det er upraktisk og tungvint og det dør ut snart. Framtiden er digital distribusjon, ikke fysisk. :w00t:

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Uncharted 2, det mest imponerende spillet på noen konsoll krever ikke installasjon. Så da er det vel igjen til hvordan produsentene lager spillet.

 

På boxen min installerer jeg alltid spillene uansett, rett og slett fordi drevet bråker som en gris med aids. Ikke at det plager meg noe, tar bare noen få minutter å installere kontra det å laste ned hele spillet. Samme som på PS3, installasjonen er gjort på et blunk.

Lenke til kommentar

Fremtiden er digital. Nåtiden er en miks av digital og fysisk format. Jeg vil ikke si at blu-ray er ute, spesielt ikke når jeg ikke får den billedkvaliteten noe annet sted. Har testet å laste ned 1080p-rips fra TPB, og jada, det funker jo fett som faen, man får filmen, og kvaliteten er helt grei. Men langt ifra kvaliteten til blu-rayskiver.

TBP er for småunger da ;) mangen sider hoster fulle blu-ray kopier, da er kvaliteten identisk med den du får på plate.. tar meg under 2 timer og laste ned en 20-25gb blu-ray, ypperlig kvalitet :)

Lenke til kommentar

Og der viser du hvorfor blu-ray ikke er ut. Hvor mange laster ned 20-25 GB på under to timer? Ikke jeg ihvertfall.

 

Og du viser at du fortsatt ikke skjønner så mye. De alle fleste driter i om filmen de skal se ikke er ukomprimert superduper HD skjønner du. De aller fleste aner ikke hva som er forskjellen på 720p og 1080p og ikke har de interesse av å vite det heller.

 

Eller er du av typen som tror folk ville ha HDTV pga høyere oppløsning og ikke fordi de var flate?

 

Det massene bryr seg om er tilgjengelighet, brukervennlighet og pris. Der taper bluray på nesten alle fronter fordi det har konkurranse fra alle kanter.

Lenke til kommentar

OG, er man audiofil så kjøper man vinyl og en sinnsykt god platespiller. FLAC = CD-kvalitet, LPer har mye bedre kvalitet.

Nå går jeg egentlig veldig langt off-topic.

 

LP har ikke nødvendigvis bedre kvalitet enn en CD. Den har kanskje en litt annen lyd pga at det er et analogt vs digitalt format, med nok samples per sekund vil en CD ha "like" bra kvalitet på cden som på LP. Ikke glem at LPen også slites over tid. Noe som gjør at en god CD vil holde seg bedre over lenger tid.

 

Men On-Topic:

Personlig har jeg en PS3 som jeg er meget fornøyd med.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Jeg har selv xbox 360, aldri eid PS3 eller prøvd det no særlig egentlig. Så kan ikke uttale meg om hva som er "best".

 

Men det jeg kan si er at de har veldig god support.

Da xboxen min sitt CD-rom gikk istykker, ringte jeg supporten, 3 dager senere kom det noen og hentet xboxen. 2 uker senere fikk jeg en helt ny xbox, i og med, at de ikke greide å reparere den forrige. De sendte også med spillet som lå i xboxen da cd-rommet sluttet å fungere.

100% gratis også btw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...