Gå til innhold

dokumentforfalsk - henleggelse eller dømt på indisier.

Johnny111

Anbefalte innlegg

Jeg er anmeldt for å kjøre med falskt skilt på mopeden min. Politiet sto ved leiligheten min og ventet der da jeg rullet inn på parkeringsplassen.

De eneste bevisene de har er indisier. Min forklaring er at noen uvenner jeg skylder penger fra rusmiljøet jeg befant meg i før har forsynt seg med verktøy som har vært plassert av meg på balkongen og som har ligget der ubeskyttet i ett helt år for å skifte slitedeler og brukt det til å bytte mitt skilt med et annet som i følge politiet ble meldt mistet for 6 måneder siden. Jeg sa at jeg har vært plaget av uvenner fra det gamle rusmiljøet jeg befant meg i før og at de har drevet med psykisk terror med jevne mellomrom fordi jeg skylder de penger.

De påstår at fordi det lå en skralle og en tang på balkongen har jeg med vilje byttet til det tapte skiltet og kjørt med det. Jeg mener at det er de jeg skylder penger fra rusmiljøet tidligere som har gjort dette for å få hevn på meg, de har tidligere revet klistremerker med navnet mitt på fra postkassen for at jeg ikke skal motta regninger. Jeg er tidligere ilagt forelegg mange ganger for ulovlig rusmiddelbruk, dette er mitt bevis på at jeg har fiender i rusmiljøet.

Politijuristen sier forelegget ligger på mellom 5 og 10 tusen avhengig av inntekt og betalingsevne. Min inntekt er på det absolutt laveste og betalingsevne er også det. Konklusjonen er at forelegget vil bli veldig lavt og det vil koste mer å opprette sak og trekke det til retten i forhold til å henlegge det. Dette er ikke brudd på trafikkloven, men straffeloven i følge etterforsker. Har dette noe vesentlig verdi i saken?

Det jeg lurer på er om noen her tror de vil forfølge saken og få meg dømt på indisier eller bestemmer seg for å henlegge. Hva tror dere? Jeg må legge til at forklaringene mine ikke har spriket noe. Og jeg har oppført meg uvitende til hva som har skjedd hele tiden.

Jeg har sagt til etterforsker at jeg ikke kommer med noen stilling til saken før jeg har snakket med advokat og før jeg vet konkret hvor mye forelegget vil bli. Grunnlaget for dette er risikoen for å bli dømt på indisier og få en konkret dom på meg eller godta forelegget og legge lokk på saken.

Igjen, hva vil være det beste? Godta et lavt forelegg eller stå på sannheten og gå til rettsak? Det sto i avisen at politidistriktet henlegger de fleste saker med unntak av de over 30 000 NOK. Er sjansen stor for at de henlegger også?

Endret av Johnny111
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De påstår at fordi det lå en skralle og en tang på balkongen har jeg med vilje byttet til det tapte skiltet og kjørt med det. Sannheten er at verktøyet har ligget statisk på balkongen i over ett år. Hvem som helst kan gjøre hva som helst med det uten at jeg vet noe. De har heller ingen bevis for at jeg har tatt eller stjelt et skilt.

Jeg mener at det er de jeg skylder penger fra rusmiljøet tidligere som har gjort dette for å få hevn på meg. Noe jeg tror er sannheten. Jeg har ingen grunn for å kjøre med falske skilter, mopeden er helt lovlig og alle papirer i orden.

Jeg er aldri dømt for trafikkforseelser eller lignende kriminalitet, hvorfor skulle jeg da pluttselig kjøre rundt med et skilt som ble meldt mistet for ett halvt år siden?

Endret av Johnny111
Lenke til kommentar

Du som eier og fører av kjøretøyet har ansvar for at det er i forskriftsmessig stand. Dersom det ikke er det, f.eks. ved at du kjører med et annet skilt enn kjøretøyet er registrert på, bryter du veitrafikkloven.

Det spesielle i dette tilfellet er at Politiet sier at du har brutt straffeloven, ikke veitrafikkloven. Er du sikker på at du ikke har misforstått?

Lenke til kommentar

Han sa at det er dokumentforfalsk og at det ikke er et trafikklovbrudd osv. Selv om han sa at han ringte fra et slags trafikk kontor.

Ok, det er mitt ansvar for at den er i forskriftsmessig stand, men den gangen la jeg ikke merke til at noen hadde byttet skilt.

Hva er egentlig konklusjonen i dette? Skal jeg stå for sannheten eller godta denne boten?

Lenke til kommentar

men den gangen la jeg ikke merke til at noen hadde byttet skilt.

Hva mener du med "den gangen" ?

Har det skjedd før kanskje, der du har oppdaget at de har byttet skiltet ditt, men akkurat "den gangen" oppdaget du det ikke?

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke se at du på noen måte er dømt på indisier. Etter hva jeg skjønner har Politiet observert deg kjørende med falske skilter. Det skulle vel være rimelig greit bevis på at du har gjort det.

Såframt du ikke med overveiende sannsynlighet kan vise til at det er noen andre som har gjort det, så har du vel ikke noe annet valg enn å godta boten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man er uansett ansvarlig for at kjøretøyet er i riktig stand før man beveger seg. Om en eller annen har knust alle baklyktene dine iløpet av natten, og du ikke merker det og blir stoppet så er du fortsatt ansvarlig for å kjøre uten baklys.

Politiet har tatt deg i å kjøre med feil skilt på sykkelen, det er ikke indisier...

Lenke til kommentar

Du som eier og fører av kjøretøyet har ansvar for at det er i forskriftsmessig stand. Dersom det ikke er det, f.eks. ved at du kjører med et annet skilt enn kjøretøyet er registrert på, bryter du veitrafikkloven.

Det spesielle i dette tilfellet er at Politiet sier at du har brutt straffeloven, ikke veitrafikkloven. Er du sikker på at du ikke har misforstått?

Bruk av forfalskede skilt er dokumentfalsk, straffbart etter straffeloven § 182. Men hvis skiltet i og for seg er ekte, men brukt på feil måte, er det normalt et såkalt "dokument av uriktig innhold" - som ikke rammes av dokumentfalskreglene.

Jeg merker meg at du ikke benekter at det var feil skilt på mopeden. I så fall lurer jeg på hvordan i helsike du klarte å unngå å merke at mopeden din hadde feil skilter!?

Lenke til kommentar

Jeg merker meg at du ikke benekter at det var feil skilt på mopeden. I så fall lurer jeg på hvordan i helsike du klarte å unngå å merke at mopeden din hadde feil skilter!?

Akkurat det kan jeg forstå. Mopeden har jo kun skilt bak, tviler på de fleste legger merke til om det står VV 1234 eller VV 2345 når de hopper på sykkelen.

Men er litt skeptisk til at noen narkomane tar seg bryet med å rappe et skilt, finne verktøy, skru av ditt skilt mens ingen ser på, og så skru på et annet skilt, for så å tipse politiet. Og motivet virker også ganske uklart. Hvis du skyller de penger, hvorfor gjør de noe som fører til at politiet vil gi deg bot? Da får de jo hvertfall ikke penger av deg...

Og har politiet virkelig så mye ressurser at de står og venter på at en unge skal dukke opp på en moped etter anonymt tips om falske skilter... ?

Lenke til kommentar

Bruk av forfalskede skilt er dokumentfalsk, straffbart etter straffeloven § 182. Men hvis skiltet i og for seg er ekte, men brukt på feil måte, er det normalt et såkalt "dokument av uriktig innhold" - som ikke rammes av dokumentfalskreglene.

Jo - men er det ikke akkurat det som er tilfelle her da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...