Gå til innhold

Adapter til vannkjling?!

Sjøborg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte et vannkjølingssett for en stund siden.

Vannkjølingen var av typen Thermaltake Aquarius II.

Da jeg skulle teste det, fungerte ikke vannpumpen. Viften og systemet fungerte ellers utmerket. Utveien jeg fant var å sende det tilbake til butikken.

Litt senere kom jeg til å tenke på at jeg bare har en 300w strømforsyning til pc'en(med AMD XP2400+ CPU, og en vifte som bråker så mye at jeg helst vil knekke den i fillebiter. Det er forresten også en del LED lys på noen vifter inne i kabinettet. Ganske overflødig, men viftene var gode og billige).

Jeg har nemlig et annet problem fra før.

Jeg har et Radeon 9700 Pro kort, og det bruker en god del strøm, spesielt for den pinglete strømforsyningen.

Når jeg spiller enkelte spill, slår skjermen seg rett av og inn i stand-bu modus. De jeg eventuellt spiller med, merker at jeg forsvinner fra spillet, men selve pcen min er på. Den restarter ikke, og slår seg heller ikke av. Viften til CPU'en blåser like hylende høyt som alltid, noe som tyder på at CPU'en faktisk jobber, fordi viften har termisk hastighetsstyring.

Dette drev meg til konklusjonen at grafikkortet noen ganger får litt for lite strøm, og slutter å fungere.

Når jeg slår trykker på restart knappen, fungerer alt som det skal, helt til skjermen eventuelt får "blackout".

Hva synes dere om dette problemet? Høres det ut som om det er strømforsyningen som er for liten?

Tilbake til vannkjølingen.

Folkene som reparerte den, brukte ca en og en halv måned på det.

I returrapporten skrev de at pumpen og viften fungerte helt som de skulle, og sa at de skulle sende med strømadaptere til pumpen og viften.

De mente at pumpen og viften overbelastet hovedkortets viftekontroller.

Istedet for å få fullt av ledninger slengende rundt, bestilte jeg en ny strømforsyning på 550watt. Det håper jeg kommer til å få orden på strømproblemet mitt.

Det jeg lurer på er om den nye strømforsyningen vil gjøre slik at hovedkortet kommer til å takle både pumpen og viften?

Jeg sendte mail til butikken og sa at jeg hadde bestilt en strømforsyning et annet sted, og lurte på om ikke da adapterene var overflødig. Men de sendte bare tilbake en melding om at jeg skulle bruke adapterene uansett.

Hvorfor det, da? Fordi de skal få mer penger? Adaptere med viftekoblinger må koste en del, og jeg har ingen planer om å bruke de få pengene jeg har på noe unyttig.

Hovedkortet bør takle pumpen og viften. Jeg har bare en kabinettvifte og en cpuvifte fra før. Og cpuviften forsvinner jo nå...

Hva synes dere? Skal jeg be dem glemme de adapterene de maser så stadig om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, litt enklere:

Et hovedkort skal kunne kjøre en 12v vannpumpe og en 12v vifte uten adaptere hvis det får nok strøm, ikke sant?

Dette ser det ut til at butikken ikke skjønner... Så jeg må si ifra i kveld.

Jeg spør her for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

En gyllen regel er å ikke kjøre noe fra HK. Det varierer litt hvor mye man kan trekke, men det skal ikke rare viften til før det blir for mye. Tror det er snakk om max 2-4watt. Hvor mye strøm HK får inn er ikke problemet her, men selve strømkretsen som er veldig spinkel.

Lenke til kommentar
Tåler hovedkortet to vifter, da?

Det bør den egentlig.

Kabinettviften min er nemlig koblet rett inn på strømforsyningen...

Det beste er som sagt å kjøre de rett fra PSU. Om viftene er svake så går det nok, men det kan rask forårsake ustabilitet. Spesielt ved overklokking så kan det bli ustabilt.

Lenke til kommentar
Hmm.

Hele vannkjølingssettet bruker ca 3.5 watt.(2 for pumpen, og 1.5 for viften)

Den nåværende Cpuviften min bruker 3-8 watt.

Mystisk hvorfor ikke den slutter å fungere av og til...

Det er mange som har "overlevd" å ha så kraftige vifter koblet til kortet. Men siden det ikke er noen form for sikring så kan du risikere at strømkretsen plutselig smelter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...