Gå til innhold

Hvordan er stabilitet og latency på WiMAX?


Anbefalte innlegg

Onkelen min har skaffet seg noe radiobasert bredbånd i masfjorden hvor det ikke er mulig å få ADSL pga. for lange telefonlinjer. Jeg spurte han hva leverandøren het, men det kunne han ikke huske (han har ikke så bra peiling på datagreier). Uansett så tror jeg det må være WiMAX, eller noe lignende på det som f.eks www.monsternett.no leverer (tror det er WiMAX dem bruker). Linjen bruker en fastmontert retningsantenne som er rettet mot en sender, og jeg vet at det ikke er "mobilt bredbånd" fra f.eks netcom, telenor eller Ice.

 

Jeg har ikke vært i masfjorden for å teste nettet hannes selv. Jeg vurderer å reise inn der i høstferien, og er da fullstendig avhengig av en solid internettilkobling, ellers blir jeg hjemme.

 

Det jeg da lurer på er om det er noen som har noe erfaring med stabiliteten på denne typen bredbånd. Hvordan er det med hastighet i forhold til den oppgitte hastigheten, packet loss, ping, og hvor stabil er pingen? Kan stabiliteten sammenlignes med det man opplever på ADSL eller kabel-internett?

 

Når jeg prøver å finne info om dette blir det bare lagt vekt på hastighet, og ingenting på nettopp det andre. Etter min mening er faktisk hastighet en av de minst viktige delene av en "bra" internettlinje. Mobilt bredbånd er et eksempel på det, hvor hastigheten kan være vel og bra, men opplevelsen kan likevel ikke sammenlignes med en ADSL-linje på samme hastighet, nettopp fordi packet loss, latency og jitter er så dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har god kjenskap til WiMAX generelt, og synes selve teknologien er fasinerende.

 

Rett på sak så vil responstid, hastighet og stabilitet variere i forhold til hvor mange som er tilkoblet den samme senderen, og evt. repeateren.

Jeg har en router-server i kjelleren som er satt opp for å "levere" både WiFi og WiMAX over distanser, mellom noen leligheter, og hus. Av og til brukes dette til gaming og fildeling med noen venner. Responstiden jeg har mellom mottakere og router er på bare 5-12ms, stabiliteten er dønn stabil, uansett vær, dette er med WiMAX (fra ubiq.).

Deler også WiFi, men MAX-distansen er relativt lav, grunnet hinder (noe som ikke er problematisk med WiMax), og responstiden er NOE ustabil (men lavere), og nettet kan falle ut ved VELDIG dårlig vær (1.5 Km med hinder, 14dBi hjemmesveiset dual biquad antenne). Edit: Har nå skaffet meg en 16dBi YaGi-antenne som skal ut for testing snart.

 

Når det er en levrandør (ISP-er) som satser på WiMAX, så er gjerne økningen mellom hus og ISP på 25-50ms (varierer), detter kommer ann på antall personer som er tilkoblet samme base/AP og/eller repeater. Hastigheten er gjerne stabil uansett (du får det du betaler for), og vær har oftest lite og si, iallefall ved ~LOS (omtrent fri sikt til repeater eller AP).

Ved høy last på AP så vil du oppleve pakketap, men dette trenger slett ikke skje, kommer også ann på om det er mangen hundre som er påkoblet samtidig.

 

Selv hadde jeg en responstid på ca 42ms intill sentralen, men jeg hadde satt opp en liten mast på 14 meter, hadde en avstand på ca 3mil til en repeater, dette var for noen mnd siden, da jeg bodde på landet. Dette kom jeg meg ikke lavere enn, selv om jeg hadde vært nabo med masta utenfor sentralen.

 

Det meste kommer egentlig ann på ISP og antall klienter, og hvilken produsent ISP-en har valgt, ellers så er løsningen GOD.

 

Det er også mulig at Onkelen din benytter seg av WiFi-løsning, da jeg vet det er en noen WiFi-repeatere i din onkel sitt område. WiFi er perfekt ved fri sikt (LOS), og rekkevidde innenfor 1.5-2mil. Ved større avstand så benyttes WiMAX.

 

- SlackY

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...