Gå til innhold

Vurderer ambulansesjåfør og trenger hjelp

HipSar

Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

Jeg har havna i en litt fortvila situasjon her. Lenge har målet mitt vært å bli lege, og jeg søkte derfor studiespesialisering uten å engang nøle. Nå går jeg Vg2 studiespesialisering med alle realfaga. Men i den siste tida har jeg begynt å bli fascinert av ambulanseyrket, og jeg spør derfor: Finnes det noen mulighet for meg å bli det uten å måtte gå Vg1 og 2 om igjen?

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg studerer medisin selv, synes ambulansjesjåføryrket ser altfor hardt og kjedelig ut. Mye kjøreturer fra punkt A til punkt B, litt morsommere enn lastebilsjåfør kanskje.

Ville absolutt fullført vgs med realfag når du er så close, med mindre du holder på å stryke i alt, i tilfelle du ombestemmer deg. Dette også fordi å begynne på nytt kan ta motet veldig fra deg generelt om du plutselig får tvil angående valget...Begynne på nytt og så plutselig tenke "hva gjorde jeg nå, vil jeg dette, må jeg gå to ekstra år på vgs fordi jeg er i tvil?" os.v.

Om du ikke ombestemmer deg, kan du sannsynligvis lett komme inn på noe etterutdanning så du kan jobbe innen ambulanse. :)

I tillegg kan du bli paramedic, som er etterutdanning, også uten fagbrevet men med generell studiekomeptanse. http://www.paramedic.hil.no/soknad.html :D

Endret av dkny
Lenke til kommentar
Begynne på nytt og så plutselig tenke "hva gjorde jeg nå, vil jeg dette, må jeg gå to ekstra år på vgs fordi jeg er i tvil?" os.v.

Ja, du sier noe der. Hadde jeg blitt i tvil igjen etter å ha bytta èn gang, ville jeg nok vært ute og kjøre. Å hoppe fram og tilbake mellom linjer til jeg blir 22 er jeg lite interessert i.

Så jeg er enig med deg. Å fullføre vgs med realfag er nok det beste for meg, både fordi jeg gjør det ganske bra i alle fag, og for å holde flest mulige alternativer åpne.

Mulig jeg har sett på ambulanseyrket som en slags "snarvei" til moroa, og det var akkurat en objektiv mening som din jeg trengte for å tenke litt fornuftig igjen. Takk for svar, nå blir det mye lettere å motivere seg til å lese til kjemiprøve i morgen! :)

Endret av HipSar
Lenke til kommentar

Du kan jo jobbe med akuttmedisin som lege. Flere år på skolen, men absolutt verdt det! Du skal tross alt gjøre dette i flere tiår fremover, så jeg ville heller stått på ekstra nå på vgs og satset på å komme inn på medisinstudiet. Det er et utrolig morsomt studie med mye praktisk jobbing. 6 år høres mye ut, men når det er morro så går tiden faktisk ganske fort :)

Lenke til kommentar

The Avatar: Ja, det går jo. Men nå som jeg har tenkt på det et par dager virker legeyrket mer interessant. Men vi får se, har fortsatt en stund å bestemme meg på :)

Ad: Akuttmedisin er et av de spesialfelta som frister meg mest dersom jeg skulle bli lege. Og du har jo rett i det du sier, 6 år er jo ikke noe problem så lenge man gjør noe som er gøy! :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel eigentleg kva det er med akuttmedesin som appelerer til deg?

Det som kanskje kan være minuset med å være lege er at du vil få eit overordna ansvar og dermed i større grad vil peike ut oppgåver som andre skal gjere og i mindre grad får gjere ting sjølv.

Eit anna alternativ er sjølvsagt akuttsjukepleier, det er eit yrke som er meir "hands-on" i forhold til å behandle skader og du vil få forholdsvis travle dager sidan du slipper dødtid der du venter på utalarmering og kjøyrer fram og tilbake mellom pasient og sjukehus slik som du gjer på ambulansen.

Eller er det meir action delen av yrket du liker? Kva då med å tenke på politi, brannmann eller militær kariere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...