bb79 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg leste denne artikkelen på yr.no: http://www.yr.no/nyheter/1.7323485 Under bildet står det at vannet kan ødelegge kjøretøyet. Hvor mye vann skal til? Hva er det som i så fall blir ødelagt? Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hei. En motor fungerer utmerket selv under vann. Problemet er når innsuget kommer under vann og den suger vann inn til det indre av motoren. Dette bør unngåes for enhver pris. Ellers så er ikke bilen vanntett som regel. Så interiør vil få gjennomgå om vann-nivået går over dørken i bilen og det får mulighet til å entre bilen. Elektriske koblinger er som regel veldig lite glad i store mengder vann. Men, jeg har sett biler sitt elektriske anlegg fungere selv under vann. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Èn ting er om den virker akkurat mens den er "under vann", en annen ting er om den virker et halvår etter. Alt av koblinger, mansjetter, tettinger til lagre, osv. er laget for å tåle vannsprut. Her er det slik at jo nyere bilen er jo bedre, av et par grunner: 1) Nyere biler er laget for å være mer pålitelig, og siden elektronikken er en vesentlig del her er mye av forbedringene laget der, og 2) Tettingene fungerer bedre før gummien og det som skal holde den på plass er blitt dårligere. Litt vann inn i en elektrisk kontakt et sted vil føre til at den korroderer over tid. Dette vannet kommer seg ikke ut av samme grunn som at det ikke skal komme seg inn. Det er lett å overbelaste denne tetningen om hele greia blir senket under vann, noe som vil slippe vann inn, men den blir ikke overbelastet av at det ligger vann inni den. Alle mansjetter som holder på plass styrekuler, bærekuler, drivledd, osv. kan slipppe inn vann. Litt vann inn der, og prosessen med rust er påstartet.. og vil fortsette helt til det blir oppdaget. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 Ok, best å ikke kjøre over store og dype vanndammer da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå