Gå til innhold

Foto oppgave ISO, blender og lukker

Anbefalte innlegg

Hei!

Først og fremst vil jeg påpeke at jeg er langt fra noen fotograf, men jeg sitter her og øver til skriftlig privatisteksamen i medieproduksjon. Lurer på om noen kunne komme med tilbakemelding her:

"DU har fått oppdrag av en eiendomsmegler å fotografere noen hus som er til salgs. Kunden ønsker et utvalg av bilder med og uten dybdeskarphet. Han vil også ha bilder som er tatt i solskinn, overskyet vær og skomring. Hvordan vil du bruke ISO-verdier, blender og lukker for å gi kunden det han ber om?"

- Siden det er et landskapsbilde og jeg vil ha det skarpt både i forgrunn og bakgrunn bruker jeg en liten blenderåpning (høyt tall). Jeg setter også på blender prioritet (hvorfor gjør jeg det?) Jeg bruker også stativ så det blir skarpt på tross av treg lukkertid. ISO-verdien stiller jeg inn etter lysforholdene, sli kat bilde ikke blir for mørkt eller overksponert. Ergo må jeg ha høyere ISO verdi når det er overskyet, og enda høyere når det er skumring.

På de bildene kunden ønsker uten dybdeskarphet setter jeg på lang lukkertid. Feks 1/25 sek. Slik at det tar lenger tid å ta bilde og det kommer mer lys inn i kamerat. For å kompansere for dette slik at bilde ikke blir overeksponert tar jeg en lavere ISO-verdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror både du og de som har skrevet oppgaven bør lese seg litt opp på fotografering.

Jeg er privatist. Men det er ganske morsomt hvis dette er dust skrevet for dette er eksamensoppgaven for Medieproduksjon 1 året som Oslo kommune har laget og som ble brukt for alle privatister den 30 april i åri Oslo, akershus, buskerud, vestfold, østfold, telemark, hedmark og oppland. Men uansett, skjønner dere hva de mener?

Altså jeg vil bare få topp på en skriftlig besvarelse :p

Lenke til kommentar

Jeg rettet og skrev om det du hadde skrevet, men desverre gikk nettleseren min litt i stå i og det forsvant. Kan ta kortversjonen en gang til.

Blender, brennvidde og avstand til motiv (fokus) regulerer dybdeskarpheten, ikke lukkertiden. I tillegg har avstanden fra motivet (fokusavstand) til bakgrunnen innvirkning.

ISO regulerer hvor mye lyset som treffer bildebrikken forsterkes. Om du bruker stativ bør ISO-verdien være på kameraets native verdi (typisk 100-200), dette for å få minst mulig støy og høyest mulig dynamikkomfang.

Om du vil ha mest mulig i bildet skarpt bør du derfor velge en vidvinkel, liten blenderåpning (men ikke så liten at diffraksjon reduserer skarpheten). I tillegg burde du lese deg litt opp på hyperfokal, og utnytte dette for å finne ut hvor du bør fokusere for å få mest mulig skarpt. Finnes flere kalkulatorer på nett som regner dette ut for deg.

I dette tilfellet hvor kameraet står på stativ trenger du ikke tenke så mye på lukkertiden, la den bli hva den må bli for å få et riktig eksponert bilde.

Du burde også skrive noe om at det ikke er noe som heter "med og uten dybdeskarphet". Slik jeg tolker det vil et bilde uten dybdeskarphet være uskarpt på alle avstander, og det tviler jeg på denne kunden ville ha.

Les dette og dette.

Beklager rotete formulert, men en blir ikke så motivert av at nettleseren klikker og sletter alt en har skrevet.

Endret av SKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel nemt nok at regne ud, at eksaminator MENER billeder med høj og lav dybdeskarphed.

Det eksaminator ønsker, er at se om du forstår, hvordan blænderåbning, lukkertid og lysfølsomhed (ISO) tilsammen bestemmer eksponeringen af et billede. Hvis du vil være sikker på at løse opgaven godt, skal du altså sigte efter at FORSTÅ dette samspil - ikke bare kopiere nogle smarte sætninger her fra forum.

Forhold du bør tage med i din besvarelse:

Lukkertid - bevægelsesuskarphed

ISO - billedstøj

Blænderåbning - dybdeskarphed

Korrekt eksponering = rigtig kombination af de tre ovenstående elementer, men hensyn til de forhold, jeg har skrevet ud for hver af dem.

Og for lidt ekstra bonuspoints, så skriv lidt om brændvidde i forhold til motiv. F.eks. er ejendomsmæglere jo meget glade for vidvinkel, af en bestemt årsag...

Men frem for alt: Vær sikker på, at du selv forstår det du skriver. Ikke bare kopier noget, der lyder smart. Det ender galt, hvis eksaminator er bare det mindste intelligent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...