Gå til innhold

Jeg trenger et hus nummer 2

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et hus nummer 2 og står mellom 7D og 5D mk2, though choice. Til vanlig fotograferer jeg sport (fotball/judo), kultur, dokumentasjon og mennesker. Mennesker fascinerer meg. Jeg har 40D, så egentlig trenger jeg ikke 7D. MEN 7D har ganske god autofokus, og jeg vet ikke hvordan den er sammenlignet med 5D mk2 ang iso? 5D mk2 har jeg ikke undersøkt så veldig mye, men jeg inbiller meg at den er bedre på iso enn 7D og at det er positivt at den har større sensor.

Regner med at jeg kjøper i begynnelsen av mars (før Finnmarksløpet), så jeg har litt tid på å tenke. Men jeg vil gjerne høre hva dere syns? :)

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7D. siden det ser ut som om du tar bilder av alt mulig. for meg så blir 5D mer ett studiokamera som er tregt. (Men det betyr ikke at man ikke får bra sportbilder med det) gikk selv for 7D. og jeg angret ikke ett sekund :)

EDIT: Ang ISO så er 5D ett par stopp bedre enn 7D (hvis jeg leste riktig)

Endret av morlie
Lenke til kommentar

Jeg har både 7D og 5DII, og har da litt erfaringer og meninger angående de 2. Det er vel og nevnt tidligere i andre tråder om forskjeller og pluss og minus mellom de to kameraene.

Men enkelt sagt kan du med 7D antagelig dekke deg inn på alle de områdene du nevner. Kokt ned til kort og brutalt er 5DII's egentlige (og eneste) fordel over 7D at det er litt bedre på høyere ISO. Disse 2 husene er to forskjellige generasjoner, noe man merker tydelig når man har begge, og da at 7D er det moderne med siste av alt.

En side ved side studering vil og si noe om endel av spesifikasjonsforskjellene: https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=113259&pids%5B%5D=100850&Sammenlign=Sammenlign

Det kan og være en tanke at rent objektivmessig og ikke minst økonomisk, kan det være en fordel for deg å ha 2 crophus, dvs dersom du beholder 40D og velger et 7D kontra å ha et crop og et ff.

Begge kameraene gir gode resultater rent generelt, dog er det allikevel endel viktige forskjeller som vil avdekkes ved praktisk bruk i hverdagen. Tenker man allsidighet inklusive sport kan ikke 5DII matche 7D.

Jeg ville satt opp en prioriteringsrekkefølge over de reelle behovene, og så vurdert nøkternt ut i fra denne.

Tor

Lenke til kommentar

Grovt sett: 7D er et bedre spekket kamera, fremfor alt med bedre skuddtakt, værtetting og autofokus.

5DmkII har større og lysere søker, og større sensor med alt det innebærer - litt over et stopp mindre støy på samme ISO og mindre dybdeskarphet med samme blendertall og effektive brennvidde.

Så - vil du ha større sensor eller bedre skuddtakt og autofokus? :)

Edit: Og jo - med endret effektiv brennvidde og krav til større bildesirkel skal du også ta en kikk på nåværende og planlagt objektivpark hvis du vil gå for fullframe.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Noen ganger skulle jeg ønske man kunne få i pose og sekk, men det kunne kanskje vært det perfekte kamera? Evt. Nikon D700 m/objektiv, men jeg bytter ikke merke.

Egentlig tror jeg at jeg må prøve begge kameraene når jeg fotograferer for å finne ut hva jeg trenger, 40D'n fungerer egentlig ganske bra til sport. Men så er 7D et mer moderne kamera med en autfokus som kanskje ikke kan sammenlignes med 40D. 5D mk2 kan jeg ikke så mye om, men jeg ser at det kan være fint med en større sensor spesielt til portrett.

Objektivparken er så-som-så, per i dag er EF 70-200 f/2.8L IS det eneste L ovjektivet jeg har som nok er verdig 5D mk2, og jeg har funnet ut at mine neste objektiv blir EF 50 f/1.4, EF 35 f/1.4L og EF 24-70 f/2.8L IS(?) (når den kommer). Men alle objektivene som jeg har nevnt nå er også verdig alle andre kamera, så utstyret er ikke alt.

Utstyret skal ikke være alt, for man skal jo også fotografere. Derfor skal jeg se om jeg får prøve begge kameraene for å se hva som passer meg best. En av kameraene kjøper jeg nok uansett. Økonomi er ikke noe problem når jeg kjøper over tid.

Takk for hjelpen :)

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

5D II skal jeg ikke kommentere p.g.a. manglende erfaring. Jeg får inntrykk av at du mener at det ikke er store steget fra 40D til 7D, men der vil jeg nok være noe uenig med deg.

Jeg har gått via 30D og 50D til 7D, og personlig så mener jeg at det er en vesentlig forskjell. Det er to punkt jeg vi peke på spesiellt siden du nevner Finnmarksløpet og sport (generelt antar jeg), det første er skuddtakten som er vesentlig bedre på 7D og det andre og viktigeste er fokusen som etter min mening er både raskere og mer "nøyaktig". Og fokusen er det som har hjulpet meg mye i det man kan kalle "action-bilder", for meg er det dog ikke sport men derimot bilder av barn i "farta" som jeg merker en vestentlig mindre andel av "utavfokus"-bilder.

Lenke til kommentar

Angående sensorene på disse to kameraene, så er det i følge DxO slik at 7D faktisk har samme kontrastomfang som 5D2 på lav følsomhet (en bragd, vet ikke hvordan de har klart det, men det ser ut som om de begge når et maksimum som ligger et annet sted enn i sensoren eller noe slikt, ser rart ut). På høy følsomhet er 7D under ett trinn dårligere enn 5D2, og du vil dermed alltid klare deg bedre med for eksempel ƒ/2.8 på 7D i lite lys enn ƒ/4 på 5D2. For lengre tele er det ikke usannsynlig at en slik blendertallfordel eksisterer for 7D. Det som er synd er at det ikke finnes noe normalzoom som står i stil til 7D ennå, så det får vi håpe Canon jobber med.

Lenke til kommentar

Objektivparken er så-som-så, per i dag er EF 70-200 f/2.8L IS det eneste L ovjektivet jeg har som nok er verdig 5D mk2, og jeg har funnet ut at mine neste objektiv blir EF 50 f/1.4, EF 35 f/1.4L og EF 24-70 f/2.8L IS(?) (når den kommer). Men alle objektivene som jeg har nevnt nå er også verdig alle andre kamera, så utstyret er ikke alt.

Jeg tror det er rimelig noenlunde korrekt å hevde at 7D er minst vel så krevende på optikkens kvalitet for å dra ut potensialet til sensoren. Antagelig er 7D det mest krevende av de to etter min erfaring. RAWfilene fra begge er omtrent like store, men man må jobbe mer med filene fra 7D enn de fra 5DII for å hente ut maks, samtidig takler råfilene fra 7D en rimelig agressiv behandling, betydelig mer enn f.eks 50D som jeg har hatt tidligere.

Angående det som en annen er inne på omkring forskjeller mellom 40D og 7D tror jeg du vil merke at de er større enn du kanskje tror. Canon har vært rimelig heldige med 18mp sensoren som er i 7D og detaljomfanget man får ut er imponerende, dog betyr altså optikkens kvalitet en viktig brikke i resultatet man til slutt sitter med. Angående optikken er nok kanskje 40D mer tilgivelig.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...