Gå til innhold

Problemer med å logge på lokalt

Arc-Aid

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en liten bedrift hvor vi har 5 maskiner og en server.

Vi logger oss på domene på Server og av og til så får jeg en feilmelding om at "The trust relationship between the workstation and server is broken".

Dette er i og for seg ikke problemet siden det er enkelt å reparere det, men jeg må kunne logge på PC'en lokalt for å få fikset det.

Normalt sett så har dette gått bra, men jeg har nå fått problemer med en maskin da jeg ikke får logget på lokalt.

Den sier at både Administrator og Guest konto er disablet ?!.

Jeg vet ikke om noen flere lokale kontoer enn de to, så mitt spørsmål er; hva gjør jeg nå ? . Finnes det noen måte å komme forbi dette på ?

Situasjonen nå er jo at jeg ikke får logget meg på nettverket og ei heller lokalt.

Håper det finnes en løsning som ikke innebærer formatering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig kjører du med cached credentials. Det betyr at de siste X påloggede (var det 6 siste som er default tro?) har en kopi av brukernavn og passord liggende for lokal offline autentisering. Altså vil Windows sjekke sin egen cache dersom den ikke oppnår kontakt med serveren. Napp ut nettverkskabelen og forsøk å logge på som en domenebruker med lokal administratorrolle som har vært logget inn på den maskinen tidligere. Da kan du gjøre det meste, og husk å aktivere lokal admin så du slipper å være avhengig av dette igjen :)

Ellers vil jeg si at dersom du bare har fem PC-er, men likevel opplever dette så ofte at du er vant til å løse problemet så er det noe galt. Jeg har noen hundre og har stort sett bare hatt korrupte maskinkontoer når en eller annen gjøk (gjerne meg selv) ikke sjekker om maskinnavnet på en ny PC alt er i bruk i domenet...

Endret av enden
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

1. få laget en lokal administrator konto. (det er det flere måter å gjøre på)

2. meld maskinen ut av domenet.

3. Slett maskinkontoen på domenekontrolleren.

4. Slett alle lokale profiler på maskinen via mindatamaskin -> egenskaper -> avanserte egenskaper.

5. meld maskinen inn i domenet igjen..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg jobber i en liten bedrift hvor vi har 5 maskiner og en server.

Vi logger oss på domene på Server og av og til så får jeg en feilmelding om at "The trust relationship between the workstation and server is broken".

Dette er i og for seg ikke problemet siden det er enkelt å reparere det, men jeg må kunne logge på PC'en lokalt for å få fikset det.

Normalt sett så har dette gått bra, men jeg har nå fått problemer med en maskin da jeg ikke får logget på lokalt.

Den sier at både Administrator og Guest konto er disablet ?!.

Jeg vet ikke om noen flere lokale kontoer enn de to, så mitt spørsmål er; hva gjør jeg nå ? . Finnes det noen måte å komme forbi dette på ?

Situasjonen nå er jo at jeg ikke får logget meg på nettverket og ei heller lokalt.

Håper det finnes en løsning som ikke innebærer formatering.

har sett den feilmeldingen et par ganger og problemet har som regel vært at noen maskiner hadde samme maskinnavn.

Når det kommer til operativsystemet er det windows 7 dere kjører? hvis det er det så må du huske at .\administrator er den innebygde skjulte administrator kontoen i win 7 så du blir nødt til å bruke det du satte som brukernavn på maskinen når du satte den opp.

Om du ordner sånn at du får opp et cmd vindu så kan du skrive dette for å aktivere den: net user administrator /active:yes

Endret av M3X
Lenke til kommentar

Jeg har dette problemet minst 1 gang i uken på våre maskiner.

Det eneste som er skjedd er at domene-kontrolleren har funnet ut at maskinen lager krøll og har kastet den ut av domenet.

Ta den ut og inn av domenet så fungerer den igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...