Gå til innhold

Hvilken android-telefon blir billigst for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå solgt unna alle mobiltelefonene jeg har, og trenger derfor en ny en, men jeg har ikke særlig peiling på smarttelefoner.

 

Det eneste jeg egentlig trenger er:

- Musikkavspiller med støtte for MP3

- 3.5 mm mini-jack

- Støtte for ett microSDHC-kort

 

Men så i tillegg har jeg lenge tenkt på at jeg har hatt lyst til å prøve meg på utvikling av programmer for mobiltelefoner.. Og først hadde jeg bestemt meg for å satse på Apple og dermed Objective-C (med Cocoa?), men jeg gidder ikke å bruke 600 kr i året på å ha muligheten for å legge ut programmer i App Store.., derfor snur jeg meg heller til android market, og androids (og dermed Java - som er helt greit).

 

Og etter mye leting, frem og tilbake, utallige søk o.s.v. fant jeg en HTC Tattoo (FINN, kun 1000 kr) - som så ut til å kunne være en god løsning (dårlig kamera og liten skjerm er ikke viktig). Men, så leste jeg at den ikke har støtte for Java (wtf?), og at p.g.a. av at skjermen er så liten er det ikke mulig med programmer som kjører med høy-oppløsning...

 

Jeg kunne derfor trengt litt veiledning i smarttelefon-jungelen: Hvilken android-telefon (blir billigst) og har det jeg trenger?

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android kjører en variant av Java i sin egen virtual machine, kalt dalvik. Dette er ikke det samme som Java ME som enklere telefoner støtter, derav "ingen java-støtte".

 

Du bør se på en telefon med høyere oppløsning enn 320x240, altså ikke HTC Tatto eller X10 mini. Disse telefonene har ofte problemer med å kjøre applikasjoner laget for høyere oppløsning, så hvis du skal drive med utvikling så bør du ha en telefon med "normal" oppløsning, dvs 480x320 eller bedre.

 

Skal det være en ny telefon?

Isåfall så kan Huawei sin U8230 være et greit valg til litt under 2000,-

 

Eller Samsung Galaxy Spica hvis du finner den til en billig penge.

 

Edit: Ser at Huawei'en kun har 2.5mm jack :no:

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

[...]

Eller Samsung Galaxy Spica hvis du finner den til en billig penge.

[...]

Da spørs det hva som er rimelig da for en Galaxy Spica? De begynner på tusenlappen, på FINN..

Man fikk en stund Spica for totalpris under 1000 kroner helt ny som et supertilbud fra Telenor, men ser ut som de ikke har den telefonen lengre.

Hvis telefonen er som ny så er vel ikke litt over en tusenlapp så ille, og jeg vil påstå at det er en bedre telefon enn HTC Tatto.

 

Nypris på ulåst Spica ligger på ca. 2000 i nettbutikker i dag.

 

Ellers kan du alltids se på brukte eksemplarer av HTC Hero, det er også en grei telefon i samme klasse som Galaxy Spica. Begge disse får du med Android 2.1, som er den nest nyeste versjonen av Android.

 

Edit: Jeg ville personlig ikke betalt mer enn 1500 for en av disse telefonene, da de tross alt er brukt og ikke er siste skrik.

Men du kan jo vente litt og se hva resten av folket på forumet sier, jeg er ikke så utrolig godt kjent med bruktmarkedet for tiden..

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...