Gå til innhold

Bør jeg satse på programering?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Først litt om meg selv. Har nettop begynt på studie IT og informasjonssystemer ved UIA.

Jeg trives godt og jeg vil som sikkert mange andre jobbe innenfor IT bransjen.

Det har vert opp og nedturer i bransjen. Noen ganger mye og lite jobber. Det gjør at jeg tviler litt på hva jeg bør satse på.

Før var det få som kunne veldig mye om IT. Nå virker det som spesielt ungdomer har en viss bredde av kompetanse.

Mange satser jo på drift, nettverksadministrasjon osv. Jeg mener at disse yrkene har det blitt og kommer til å bli mange flere akutlle kandidater for.

Derfor har jeg lurt på om det er smart og satse på programering. Der du da satser på noen språk og skaffer deg en spisskompetanse. Er det da muligheter for bedre jobber og bedre lønn? Enn å kunne vanlig server administrasjon "som alle kan".

Jeg hatet egentlig programering før, det virket stress og krevende.

Men etter jeg har startet så er det faktisk veldig gøy.

Hva tror dere?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt så er programmeringsjobber bedre betalt enn drift (selv om det selvsagt er unntak her som alle andre steder). Dyktige programmerere vil være attraktive lenge, og i Oslo nå ser jeg at etterspørselen etter programmerer har tatt seg opp igjen. Fortsatt er det fleste jobber (og nok best betalte) innen Java og .net.

Forslag: Gå på finn.no/jobb og søk litt rundt, da ser du fort hva bedrifter søker etter.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det er nok lurt å satse på utviklingsjobber etter man er nyutdannet, så går ikke det man har lært under utdannelsen i glemmeboken. Man kan av og til bruke programmeringserfaringen i driftjobber også, f.eks. for å automatisere repeterende oppgaver. :)

Jeg skal ikke påstå at det ene er bedre enn det andre, da det finnes dårlig betalte utviklingsjobber og godt betalte diftjobber (eller omvendt). Men programmeringsjobber er iallefall veldig varierte og utviklende, og døren vil alltid stå åpen for å jobbe med drift om man ønsker å gjøre noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...