plex- Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Det ultimate tipset må være å finne seg en jobb en trives med.. noe som fasinerer en og som gir en noe. Å gå ut fra statistikk eller lønn er bare tull.. statistikken endrer seg hele tiden (som mange har nevnt allerede) og hvor flink blir du i noe du ikke liker? X antall timer med lesing på ting du ikke bryr deg om har ikke en tendens til å bli så veldig bra. Liker du IT (og faktisk får til ting innen det) så sats i vei.. men IT-Akadamiet er nok en kjapp vei til arbeidsledighet.. sats på noe høyere enn det. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 var denne måneden ferdig med 3 år ved høyskolen i molde, og er ferdig utdannet som Bachelor i Systemutvikling, men rekner med at det blir å begynne på mastergrad til høsten, og er jeg heldig blir det ett år ved CERN i Sveits.. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 all den der høyskole utdanningen høres fryktelig avansert ut :-? er det interessant stoff og givende å holde på med eller er det veldig vanskelig? Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 høyskoleutdanning er ikke så vanskelig. Studerer selv til dataingeniør, og gjør obligene (hverken mer eller mindre) og har et snitt på ca 2.5 Lærer programmering (java, c++, php), databaser (mysql), hvordan datamaskinen er oppbygd, samt matte, fysikk, kjemi. De 3 siste er nok de faga folk flest sliter mest med. Selv syntes jeg fysikk var skikkelig vanskelig, men det var bare å jobbe. Er et snitt på mellom 2.5 og 3.0 fra dataingeniør godt nok til å få jobb? Lenke til kommentar
kosh Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 karaktersnitt er vel ikkje det viktigaste, er vel like viktig kva du har gjort ved siden av studiane, dersom du har 2,5 og ikkje har gjort noke anna er vel det noke dei legg merke til, på samme måte som om du har 1,0 i alt og ikkje kan vise til noke andre aktiviteta iløpet av studiane, noke som kanskje kan bli tatt som ett tegn på at du er lite sosial. Kan vel påstå at informatikkutdanning er ganske generelt, du lærer det basiske i alle felt, det er opp til deg sjølv å lære det meir avanserte. Med det basiske som grunnlag, er det lettare å gjere valg og ta beslutningar seinare. Har vore bort i alt ifrå datamaskinarkitektur,database,nettverk,programmering,matte, mobile systemer,rettsinformatikk,kompilatorteknikk, datasikkerheit, algoritmer og systemutvikling. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Er et snitt på mellom 2.5 og 3.0 fra dataingeniør godt nok til å få jobb? Har høyskole (dataingenør) utdanning selv, og gikk ut med 1.9 i snitt...og jeg var ikke best i klassen. Et snitt mellom 2.5 og 3.0 vil jeg beskrive som halvdårlig egentlig. Mange it-fag er ganske rett fram. Med det mener jeg at det er kun et svar (satt litt på spissen) slik som det er i matte. Vil egentlig si at du hvertfall bør tenke deg et snitt på 2.0-2.5. Dårligere enn det, etter mitt skjønn, er ikke bra. Du havner nede i sumpa hvor "alle" andre er. Når du ikke skiller deg ut på noen måte, så blir det vanskelig å få jobb...tror jeg da. I tillegg kommer jo de med master også, meg inkludert. Nei...du må nok sikte høyere... my 2 cents Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Anbefaler utdanning som har minst 3 år. setter opp ein del punkt kvifor - Dess lengre utdanning dess meir spiss- og breddekompetanse. - Korte utdanninger -> stor "produksjon" 1-2 år ferdig - Lang utdanning 3-5 år før ein er ferdig. Mindre kvantum på studentmassen. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Noen som studerer juss her eller BI? Hvordan er det? Lenke til kommentar
tmx Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Noen som studerer juss her eller BI? Hvordan er det? Sikkert fint det, men en nyutdannet jurist har minst like vanskelig for å finne seg en jobb som en nyutdannet dataingeniør, tviler på at det er noe lettere for økonomer i disse tider. Jeg tror økonomien vil stabilisere seg om 2-3 og at man da vil kunne se hvem i bransjen som "duger". De som klarer seg er folk som tenker langsiktig og tar en lenger (>3 år) høgskole/universitets-utdannelse, i motsetning til de som velger skoler ala it-akademiet. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Gå for høyskole/universitet. IT-akademiet kan du bare glemme. Beste er vel å bli Dataingeniør på høyskole, noe som tar 3 år. IT-akademiet er bare tull, dessuten koster det mye mer en det å bli en "ordentlig ingeninør". Lenke til kommentar
fredster Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 er det dumt og naivt av meg å tro at dette er en svingning som kommer til å gå over, og at om 5 år kan siturasjonen være helt en annen pga it blir en stadig større del av samfunnet? :-? Jeg tror ikke det er naivt i det hele tatt !! Noe optimistisk, men langt i fra naivt. Det denne bransjen trenger er bla. journalister som ikke leter etter feil og mangler (som uansett ofte er subjektivt), og graver i søppla for på død og liv å finne noen NEGATIVE sider ved et produkt/firma/ansatte (som f.eks. i Tønne-saken). Jeg vet ikke om noen la merke til hva som skjedde med IT-indeksen her hjemme, når en politiker ble intervjuet i forb. med "First Tuesday"(husker ikke hvem det var, men jeg tror det var P.C. Foss). Han sa bla. at det absolutt var grobunn i den norske -IT-næringen, at han var optimistisk i forhold til dette første 10-året i det nye årtusen +++++ en masse annet POSITIVT !!! Dagen etter hadde indeksen STEGET for første gang på flere år..... Tilfeldig ? I think not ! Neste gang du møter noen som sier f.eks. "Herregud ! Det firmaet overlever ikke ut året engang" eller noe slikt som "Jeg er glad jeg ikke jobber i DET firmaet. Jeg hørte nemlig rykter om at...........", så kan du si at "de i DET firmat er sikkert også glade for at du ikke jobber der, for med den holdningen du har så går det GARANTERT til helv....,og det på 1ste. klasse" Kort oppsumert; Det hjelper ikke at en hel bransje (og alle andre bransjer forøvrig) fyrer oppunder hverandres negative "spådommer" om hva fremtiden vil bringe av KONKURSER og OPPSIGELSER., hvis vi skal snu den trenden som vi er inne i nå ! "Our environment, the world in which we live and work, is a mirror of our attitudes and expectations." -Earl Nightingale Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Er man flink, og viser pågangsmot, og er villig til å flytte på seg, så får man jobb. De stakkarene som har tatt 1-årige IT-utdanninger hos it-akademiet, sliter, mens de som har jobbet seg gjennom en 3-årig eller 5-årig it-utdanning får jobb. Jobb godt med programmering (c++, php, java, delphi) og databaser under studiet, så får du jobb. Selv har jeg fullført 1/5 år, så jeg har et godt stykke igjen. 8) Lenke til kommentar
gustav Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Takk for mange og utfyllende svar. Har klart slått fra meg it-akademiet. Men hva er hovedforskjellene på ingeniørstudiet og studiet i informatikk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå