WebKnight Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Etter nedgangstider i IT-bransjen har nå min arbeidsgiver valgt å permittere et antall arbeidstakere, deriblandt meg. Har aldri vært i den situasjonen før og lurer litt på hvordan det er med lønn i denne perioden. Arbeidsgiveren sa jeg ville motta ca 80 % av vanlig lønn, men hvordan får jeg dette. Går det gjennom arb.giver eller arbeidskontoret ?? Håper noen av dere som har vært / er i samme situasjon kan komme med svar og tips til hva jeg kan gjøre nå. Har tittet litt på lovteksten Men klarer ikke å tyde så mye ut av den... Ser ut til at det blir en laaaang ferien nå God sommer alle sammen !! Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Føler med deg. Jeg har også hørt at man får 80% av den intekten man hadde. Men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Prat med din arbeidsgiver WebKnight, han kan skal kunne svare deg på det. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 For det første må du passe på at arbeidsgiveren din ikke 'lurer' deg. Du har krav på lønn fra arb.giver i 14+3 dager etter du har mottatt skriftlig permisjonsvarsel (man SKAL ha 14 dagers varsel + 3 dagers ventetid). Dersom det er liten sannsynlighet for at du kommer tilbake i stillingen (f.eks pga generell nedgangstider i IT-bransjen) har du KRAV på å bli oppsagt. Da skal du ha full lønn for 3 månder (oppsigelsesperioden). At en arb.giver tyr til permitering for å vri seg unna oppsigelseslønnen er usaklig og ulovlig. (Et av de vikigste kravene til at en permitering er 'lovlig' er etablert gjennom rettspraksis, og går på at det må være reelle utsikter til oppgang i bransjen i overskuelig framtid). (Overskuelig framtid er foresten helst ikke over 6 mnder!) Er du 100% permitert? Dagpenger mottar du fra A-Etat. (Dersom du tjente mer enn 81 255,- i siste kalenderår (2002)). Du må foresten ha utskrift av den siste ligningen din (med stempel fra Ligningskontoret etc). Du mottar 2,4 promille av dagpengegrunnlaget for 5 dager i uka. Ergo; Dersom du tjente 100.000 i fjor får du 240 kroner dagen.. I gjennomsnitt 62,4% av tidligere inntekt før skatt. Dagpenger må ironisk nok skattes av.. (husk å endre skattekortet hvis du regner med å være arb.ledig over lengre tid).. Hm, det var vel det viktigste skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 ..et par ting til som jeg glemte; Du må selv henvende deg til A-Etat for å søke om dagpenger! Gjør dette ASAP da det ofte kan være noen dagers venetid hos dem. Si ALDRI opp stillingen din selv om du får deg ny jobb! Da har du fortsatt krav på oppsigelseslønn den dagen du blir oppsagt. (Dersom firmaet ikke går konk da, men da får du pengene utbetalt fra Lønnsgarantifondet etter noen månder) Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 26. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2003 Tusen takk for svar, spessielt til deg Danko. Så da får jeg lunte nedom arbeidskontoret da... Fy F..N for en JÆ..A nedtur - Hater bare tanken på det... Bare en ting, du sier Danko Si ALDRI opp stillingen din selv om du får deg ny jobb! Da har du fortsatt krav på oppsigelseslønn den dagen du blir oppsagt. Altså om jeg får ny jobb så sier jeg ikke opp den gamle ? Men hva om de da opphever permitteringen da.. Må jeg ikke egentlig tilbake dit da og jobbe ? Er som du skjønner bare litt usikker rundt dette. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Hvis de avslutter permiteringen og kaller deg tilbake da du er i ny jobb, så er det bare å si opp selv hvis du heller vil bli i den nye. Når det har gått 6 mnder og du fortsatt er permitert, så send en (rekomandert) brev og krev at de sier deg opp. (Det skal foresten stå i permiteringsvarselet hvor lenge du er permitert.. 1 mnd, 3 mnder, e.l., eller på ubestemt tid). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå