jokabele Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Temaet sier vel sitt. Jeg er på DSLR-jakt og trenger innspill fra Nikonister: Er Capture NX2 et must for å hente ut all infoen i NEF-filer, eller klarer andre RAW-konvertere å omgå hemmelighetskremmeriet til Nikon nok til at det duger? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ja på begge spørsmålene, det er bare Capture NX2 som leser alt det Nikon legger inne i fila (og View NX2 fra Nikon), men det er også andre som duger. Prøv selv og se hva som tilfredsstiller dine egen krav. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Til normale bilder vil du spare deg for ekstremt med tid på å bruke Capture NX2. Raw-filene får lagt til alle innstillinger på kamera. Ekstremt tidsbesparende om man klarer å ha rett innstillinger på kamera og jobber med RAW. Jeg bruker periodevis Adobe Camera Raw, men går ekstremt ofte veien via Capture NX2 før jeg fortsetter i Adobe Photoshop CS5. Edit: Ingen program henter flere detaljer fra RAW-filene enn Capture NX2 for Nikon raw-filer. Endret 5. oktober 2010 av TGB Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hadde Capture før, men etter installasjon av Lightroom ble det kasta ut. Ikke mer behov for det, mer interessert i helheten jeg får i LR. Kan Capture hente enda mer data ut av NEF? Tja, kanskje. Kanskje ikke. Det er i så fall antageligvis marginalt. Jeg tror ikke du ser et bilde på en vegg og tenker: "Hmmm...tenk så mye mer man kunne hentet ut med Capture". Det er vel også god grunn til å anta at man ikke har peiling på hvilken råfremkaller som er brukt, og heller ikke bryr seg... Jeg har også en følelse av at mange bruker Capture til ren råfremkalling for deretter lagring i LR og så videre jobbing i PS. Tungvindt spør du meg, når du kan få alt i LR. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hadde Capture før, men etter installasjon av Lightroom ble det kasta ut. Ikke mer behov for det, mer interessert i helheten jeg får i LR. Kan Capture hente enda mer data ut av NEF? Tja, kanskje. Kanskje ikke. Det er i så fall antageligvis marginalt. Jeg tror ikke du ser et bilde på en vegg og tenker: "Hmmm...tenk så mye mer man kunne hentet ut med Capture". Det er vel også god grunn til å anta at man ikke har peiling på hvilken råfremkaller som er brukt, og heller ikke bryr seg... Jeg har også en følelse av at mange bruker Capture til ren råfremkalling for deretter lagring i LR og så videre jobbing i PS. Tungvindt spør du meg, når du kan få alt i LR. Tid er penger, og ofte klarer jeg meg fint med å bare kjøre dem gjennom Capture NX2 om jeg har klart å få innstillinger rett i kamera. Bruker også til tider Lightroom 3 og batchjusterer. Alt etter hva som fungerer best. Om jeg skal ta tyngre redigeringer i adobe photoshop CS5, så betyr det lite for totalflyten om jeg går via LR3, importerer direkte til CS5 eller går via Capture NX2. Finnes ingen fasit. Forskjell i kvalitet mellom Camera Raw og Capture NX2 er vel det vi kan si minimal. Camera Raw krever mer justeringer før man kommer i mål er min erfaring. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis tid er penger så er IKKE Capture NX2 programvaren å bruke. Makan til værre programvarekode skal man lete lenge etter. Det skal dog sies at NX2 gir fortreffelige resultater når man først har ventet til de gråe hårene har vokst ut... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Har brukt Capture NX og NX2 i en årrekke, samt prøvd en god håndfull andre rawkonvertere, men kan ikke si meg enig i at CNX2 er nevneverdig treg. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Spørsmålet til trådstarter er om Capture NX2 er et must. Og til det er svaret nei. Men det er sikkert et godt program for konvertering av NEF-filer. Du må selv avgjøre om det funker for deg. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Man må ihvertfall ha monstermaskin for at Capture skal gå rimelig kjapt.... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Man må ihvertfall ha monstermaskin for at Capture skal gå rimelig kjapt.... Kjører på en core 2 duo på 3 GHz med 8 GB RAM. Fungerer uten problem. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Det er overhodet ikke et must, og de fem årene jeg har fotografert i raw har jeg aldri brukt Capture NX2. Selv bruker jeg Capture One 5, eller iPhoto, som også har blitt flittig brukt i det siste. Capture One Pro koster skjorta, men light-utgaven, som er mer enn bra nok, koster under 800 kroner. Anbefales lett. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg kan ikke kommentere Capture NX2, men personlig foretrekker jeg å ha ett program som støtter det jeg måtte komme borti av RAW-filer. Jeg har Lightroom/Photoshop som bruker samme RAW-konverteringsmodul, men det finnes jo flere andre å velge i også. Da slipper jeg å bytte program hvis jeg bytter merke, eller hvis kompaktkameraet er at annet merke enn speilrefleksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå