Gå til innhold

Uendelighet, er det mulig?


Anbefalte innlegg

Det du egentlig sier da er at du finner det ulogisk at universet utvider seg.

Du svarte ikke på denne. Jeg har da to muligheter: Be deg svare, eller anta at den som tier samtykker. Så da kan du enten svare på det, eller på følgende:

 

Hvordan er det ulogisk å konkludere med at universet utvider seg når man observerer rødforskyvning som øker proporsjonalt med avstand? Det virker nemlig ganske logisk.

 

Illustrasjon:

 

350px-Expansion_of_the_Universe_%28Galaxies%29.png

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er din mening

 

Da er ikke det fulle veldig imponerende siden du ikke har en eneste begrunnelse.

 

den sunne fornuft trenger ikke begrunnes.

 

takk for debatten, jeg synes den har vært spennende.

 

Vi er uenige, men vi kunne vært uenige om langt verre ting. F. eks. hvem som eier livet mitt.

Lenke til kommentar

Liberalister foretrekker å tenke grundig over hver sak og så ta en prinsipielt standpunkt utledet fra visse elementære fakta. Jeg forstår det om dette er en ukjent fremgangsmåte for folk flest.

"Hei!

Jeg leste to setninger, og derfor syns jeg at det er slik, og det er herved fakta."

 

Som sagt, "fordi jeg sier det" slutter å være en brukbar grunn for noe som helst allerede før man slutter med bleier. Dessuten har det ikke noe med liberalisme å gjøre, skjønt at for en som tror at "fordi jeg sier det" blir tatt seriøst av noen over bleiealder er det vel ingen mening med å påpeke det.

 

At noen ikke er smart nok eller kan nok til å skjønne det betyr ikke at det ikke gir mening, det betyr bare at de er for dumme til å skjønne det.

Skjønt, de færreste går rundt og presser sin egen dumhet på omverdenen i en slik grad som enkelte gjør i tråden her - men det er jo en annen sak.

 

TrondH: Morsommere med indirekte fornærmelser :whistle:

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er din mening

At det er lite imponerende - ja

At du ikke har noen saklig begrunnelser - nei. Det er fakta. ("fordi jeg sier det" sluttet å være en saklig grunn før man begynte i barnehagen)

Men hva hvis man legger til noen flerstavelsesfremmedord da? "Fordi jeg sier pluralobjektepistemologisk kognitiv-hermeneutisk noksagtivisme!" Da snakker vi walkover ..

Lenke til kommentar

Jeg kan gå med på at rommmet mellom to objekter kan bli større ved at objektene forflytter seg i fra hverandre i rommet. Men at rommet i seg selv utvider seg er jo ganske absurd. Men om dere får dere til å tro på den slags, så vær så god.

Ta en ballong, tegn to streker på den, blås den opp.

 

Voila, du har nettopp bevist at det som ikke kommer selvsagt for deg er mulig, og enda bedre, veldig lett å tenke seg for andre.

 

Så kanskje slutte å ta utgangspunkt i at du vet mer og er smartere enn de som dedikerer livene sine til å forske på slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...