Gå til innhold

Uendelighet, er det mulig?

Anbefalte innlegg

Altså kan vi ut i fra dette eksempelet sette frem en hypotese om at dersom vi ser det samme blåskjæret i galaksene rundt oss, så vil de være på vei mot oss, men dersom disse galaksene har et rødskjær så vil de være på vei bort fra oss. Det vi observerer er for det meste et rødskjær, med unntak av f.eks Andromeda som er på vei mot oss og vil kollidere om ca 4.5 milliarder år.

Konklusjonen er at universet ekspanderer.

Hva er mest sannsynlig? At hele universet ekspanderer med aksellererende hastighet (strider mot sunn fornuft), eller at rødforskyvningen kan forklares med en annen mekanisme?

At universet ekspanderer. Akseptere bevisene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dopplereffekt gir rød- eller blåforskyvning, men rødforskyvning er ikke alltid pga. dopplereffekt. Viktig forskjell!

Her er vi i hvert fall enige. Men jeg tror altså ikke at rommet utvider seg. De som drar denne konklusjonen begår etter min mening en svak misintegrasjon, M1.

Lenke til kommentar

Men jeg tror altså ikke at rommet utvider seg.

Du om det. Det betyr ikke det grann uten at du kommer med konkrete alternative forslag. Det minste du kan gjøre er å komme med andre forklaringer enn at det «strider mot sunn fornuft», noe du ser ut til å være den eneste som mener – noe som igjen strider mot din bruk av begrepet i utgangspunktet.

Uansett er det lite beskrivende, spesielt når andre ikke deler din oppfatning, så du bør finne andre ord å forklare deg med.

De som drar denne konklusjonen begår etter min mening en svak misintegrasjon, M1.

:roll: Usosialt av deg å bruke begreper som utelukkende finnes i objektivismens filosofi, uten videre forklaring.

Edit: Hva med litt historie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Counterintuitive#Counterintuitive_ideas_in_science

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Det minste du kan gjøre er å komme med andre forklaringer enn at det «strider mot sunn fornuft»

Typisk tankefeil. Jeg trenger ikke komme med en alternativ forklaring for å forstå at den nåværende forklaringen er gal.

I sin tid var det sunn fornuft at jorda var flat og at sola gikk rundt jorda. Det holder ikke å støtte seg på det alene. End of.

Lenke til kommentar

I morgen er der en ny dag, skal du se.

Enig.

Din bruk av begrepet sunn fornuft har altså ingenting med common sense å gjøre, som man kunne komme i fare for å tro.

Det du egentlig sier da er at du finner det ulogisk at universet utvider seg.

La oss bare si FORNUFT. Det er ufornuftig å tro at jorda er flat, når det ikke er noe som tilsier det.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Det er lett for deg å si i dag, når vi vet bedre.

Å si at jorda er flat er dessuten en utmerket tilnærming, for over mindre avstander fremstår den nettopp slik. I dagliglivet er det ytterst sjelden vi må forholde oss til avstander hvor jordas krumning utgjør en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...