Gå til innhold

Uendelighet, er det mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt over Utrykket Uendelighet og kommet fram til at det er teoretisk umulig.

For eks.

Jeg har ofte hørt at Universet er uendelig stort fordi det alltid utvider seg og ikke viser tegn til og stoppe.

Betyr det at jeg også er Uendelig stor da fordi jeg alltid vokser og ikke har vist tegn til og ville stoppe på 14 år.

 

Selv om noe utvider seg så betyr ikke det at det er uendelig stort men at det har en størrelse det ene øyeblikket og at det har blitt litt større det neste.

Derfor spør jeg er det i det hele tatt teoretisk mulig at noe kan være Uendelig?

Jeg er selv overbevist om at jeg har rett, men vis noen mener noe annet vil jeg gjerne høre deres meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv overbevist om at jeg har rett, men vis noen mener noe annet vil jeg gjerne høre deres meninger.

Jeg er overbevist om at du tar feil. At Universet (i betydning alt som er) er uendelig stort er dessuten lettere å akseptere enn det motsatte. Tenk deg at du står rett innenfor Universets yttergrense (som jeg ikke tror finnes), og skyter et skudd i retning bort fra Universets sentrum. Hvor blir det da av kula? Forsvinner den?

Lenke til kommentar

Det han sier med at en ting ikke er uendelig stor bare fordi den kontinuerlig vokser, må jo bare være logisk og riktig.

Og når vi tenker på universet tenker vi vel ikke på alt som er, men det rommet vi befinner oss i. Altså er det ikke nødvendigvis uendelig stort, og kanskje finnes det noe utenfor vårt univers, hvor regler som rom og uendelighet er irrelevante.

 

Oida, det ble svada, og funket nok best i mitt hode :p

Lenke til kommentar

Jeg er selv overbevist om at jeg har rett, men vis noen mener noe annet vil jeg gjerne høre deres meninger.

Jeg er overbevist om at du tar feil. At Universet (i betydning alt som er) er uendelig stort er dessuten lettere å akseptere enn det motsatte. Tenk deg at du står rett innenfor Universets yttergrense (som jeg ikke tror finnes), og skyter et skudd i retning bort fra Universets sentrum. Hvor blir det da av kula? Forsvinner den?

 

Nei, den ville ha fortsatt til den ikke hadde mer energi til og fortsette forrover, universet utvider seg lagt fortere enn en Kule.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tall kan jo bli uendelig store eller uendelig små for den saks skyld.

 

Nei, et tall kan ikke være uendelig stort.

Et tall må ha en bestemt størrelse, for eks: 1,3,89,3456, vis ikke er det ikke et tall men et variabel.

Og et variabel kan ikke være uendelig stort, fordi et uendelig stort variabel krever uendelig plass for og kunne finnes og vis det ikke finnes noe sted eksisterer det ikke.

Altså verken tall eller variabler kan være uendelig store, fordi det ville kreve uendelig plass, noe som ikke eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tall kan jo bli uendelig store eller uendelig små for den saks skyld.

 

Nei, et tall kan ikke være uendelig stort.

Et tall må ha en bestemt størrelse, for eks: 1,3,89,3456, vis ikke er det ikke et tall men et variabel.

Og et variabel kan ikke være uendelig stort, fordi et uendelig stort variabel krever uendelig plass for og kunne finnes og vis det ikke finnes noe sted eksisterer det ikke.

Altså verken tall eller variabler kan være uendelig store, fordi det ville kreve uendelig plass, noe som ikke eksisterer.

 

Sier definisjonen for et tall at det må ha en bestemt størrelse?

Men da kan jeg si at vi har et uendelig antall av tall.

Endret av RasmusKRiis
Lenke til kommentar

Hva med en sirkel da? man kan jo følge veien på en sirkel hele tiden altså uendelig.

 

Ja og du kan også gå rundt i sirkler ganske lenge, men til slutt blir du sliten og orker ikke å gå mer.

Omkretsen av en sirkel er fast størrelse, altså den er ikke uendelig uansett hvor lenge du kan følge den uten om og finne slutten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med en sirkel da? man kan jo følge veien på en sirkel hele tiden altså uendelig.

 

Ja og du kan også gå rundt i sirkler ganske lenge, men til slutt blir du sliten og orker ikke å gå mer.

Omkretsen av en sirkel er fast størrelse, altså den er ikke uendelig uansett hvor lenge du kan følge den uten om og finne slutten.

 

Du kan jo sparke en ball runtd i sirkelen, si at sirkelen er friksjons fri, da vil ballen aldri stoppe.

Lenke til kommentar

Tall kan jo bli uendelig store eller uendelig små for den saks skyld.

 

Nei, et tall kan ikke være uendelig stort.

Et tall må ha en bestemt størrelse, for eks: 1,3,89,3456, vis ikke er det ikke et tall men et variabel.

Og et variabel kan ikke være uendelig stort, fordi et uendelig stort variabel krever uendelig plass for og kunne finnes og vis det ikke finnes noe sted eksisterer det ikke.

Altså verken tall eller variabler kan være uendelig store, fordi det ville kreve uendelig plass, noe som ikke eksisterer.

 

Sier definisjonen for et tall at det må ha en bestemt størrelse?

Men da kan jeg si at vi har et uendelig antall av tall.

 

Nei, vi har ikke uendelig mange tall, vi har de tallene vi har funnet.

De vi ikke har funnet enda eksisterer ikke enda.

Jeg kan telle rimelig langt, men ikke uendelig og det kan heller ingen andre fordi det ville tatt uendelig mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med en sirkel da? man kan jo følge veien på en sirkel hele tiden altså uendelig.

 

Ja og du kan også gå rundt i sirkler ganske lenge, men til slutt blir du sliten og orker ikke å gå mer.

Omkretsen av en sirkel er fast størrelse, altså den er ikke uendelig uansett hvor lenge du kan følge den uten om og finne slutten.

 

Du kan jo sparke en ball runtd i sirkelen, si at sirkelen er friksjons fri, da vil ballen aldri stoppe.

ja, vis vi bytter ut sirkelen med ett sirkel formet vakum rør.

Men uansett vil nok ballen stoppe til slutt, men vis vi ser bort fra det.

Kan vi si at Fotballen har surret rundt X antall ganger i det øyeblikket man teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med en sirkel da? man kan jo følge veien på en sirkel hele tiden altså uendelig.

 

Ja og du kan også gå rundt i sirkler ganske lenge, men til slutt blir du sliten og orker ikke å gå mer.

Omkretsen av en sirkel er fast størrelse, altså den er ikke uendelig uansett hvor lenge du kan følge den uten om og finne slutten.

 

Du kan jo sparke en ball runtd i sirkelen, si at sirkelen er friksjons fri, da vil ballen aldri stoppe.

ja, vis vi bytter ut sirkelen med ett sirkel formet vakum rør.

Men uansett vil nok ballen stoppe til slutt, men vis vi ser bort fra det.

Kan vi si at Fotballen har surret rundt X antall ganger i det øyeblikket man teller.

 

ja, men vi kan vel også si at den vil snurrer rundt i ∞ til.

Lenke til kommentar

Uendelighet er teoretisk umulig fordi teorier må handle om virkeligheten slik vi kjenner den, og den er begrenset. :) Snakker man om friksjonsfrie baller og den slags har vi forlatt teori og er over på fantasi. På den annen side kan vi jo si at endelighet er noe vi tilfører. Det er sinnet som deler opp tilværelsen når vi opplever den, forestiller oss begynnelser her og slutter der. Når vi har vanskeligheter for å forestille oss universet som uendelig, er det fordi vi forventer at alt skal ha en begynnelse og en slutt. Det er sånn vi er skrudd sammen.

Lenke til kommentar

Uendelighet er teoretisk umulig fordi teorier må handle om virkeligheten slik vi kjenner den, og den er begrenset. :) Snakker man om friksjonsfrie baller og den slags har vi forlatt teori og er over på fantasi. På den annen side kan vi jo si at endelighet er noe vi tilfører. Det er sinnet som deler opp tilværelsen når vi opplever den, forestiller oss begynnelser her og slutter der. Når vi har vanskeligheter for å forestille oss universet som uendelig, er det fordi vi forventer at alt skal ha en begynnelse og en slutt. Det er sånn vi er skrudd sammen.

 

Men slik vi skjenner det så er det jo alltid noe mer også? Egentlig er begge ting like teoretisk umulig? :p

Lenke til kommentar

Uendelighet er teoretisk umulig fordi teorier må handle om virkeligheten slik vi kjenner den, og den er begrenset. :) Snakker man om friksjonsfrie baller og den slags har vi forlatt teori og er over på fantasi. På den annen side kan vi jo si at endelighet er noe vi tilfører. Det er sinnet som deler opp tilværelsen når vi opplever den, forestiller oss begynnelser her og slutter der. Når vi har vanskeligheter for å forestille oss universet som uendelig, er det fordi vi forventer at alt skal ha en begynnelse og en slutt. Det er sånn vi er skrudd sammen.

 

Men slik vi skjenner det så er det jo alltid noe mer også? Egentlig er begge ting like teoretisk umulig? :p

Nei, fordi enhver ordentlig teori er begrenset av vår evne til å utarbeide den. Man kan ikke lage noen teori om noe man ikke kan observere, og uendelighet er en slik "ting".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...