Gå til innhold

Syn i militæret

Gjest Harley Quinn

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Jeg var på sesjon i går og fikk beskjed om at jeg ikke var tjeneste dyktig pga jeg har -3.75 i syn.

Er virkelig reglene blitt slik? Broren min var i militæret i starten av 2000 tallet og hadde 3.75 på begge øyne + skjeve hornhinner, ikke bare kom han inn, men de betalte også dyre briller for han.

Når ble det evt forandret? Merker jeg egentlig er litt irritert ettersom det er blitt gjort om på, vet også om flere senere som har kommet inn med så mye som -6.

Eller har de slike grunner for folk som ikke har noe spesiell erfaring (jeg har bare førerkort klasse B og T1-T4 på truck) og dermed sier nei til de for slike ting?

Endret av AnnChristin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da betyr vel det at jeg som har - 5 i syn og bare blir verre ikke kommer inn da. Jeg blir litt forbanna. Har gledet meg til førstegangstjeneste i alle år, og nå blir det trolig ikke noe av.

Er det noen vet hva det kommer av? Lavt budsjett?

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Nå vil jeg påstå at jeg er over gjennomsnittelig motivert og trent. Synd om synet skal ødelegge for det.

Er det jeg er og. Hadde jeg vært kalt inn pga alder og fordi de måtte hadde det vært noe annet. Men jeg er 23, vervet meg frivillig, vet hvor jeg skal og svarte tilogmed ja på at jeg kan tenke meg internasjonale operasjoner evt senere. Så min eneste løsning er operasjon til 30.000.

Lenke til kommentar

Da betyr vel det at jeg som har - 5 i syn og bare blir verre ikke kommer inn da. Jeg blir litt forbanna. Har gledet meg til førstegangstjeneste i alle år, og nå blir det trolig ikke noe av.

Er det noen vet hva det kommer av? Lavt budsjett?

Det har vel noe å gjøre med at du er ubrukelig som soldat med -5 i syn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er jeg noe mindre ubrukelig om jeg har - 2? I begge tilfellene må man bruke briller om man skal kunne utføre sine oppgaver skikkelig.

Jeg er sånn sett enig i at en profesjonell soldat ikke kan ha et så dårlig syn, men det er snakk om førstegangstjenesten. Det er forskjell på det og krig.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Det er forskjell på førstegangstjeneste og krig, men kravene er strengere i førstegangstjenesten enn i krig (og enda strengere i utenlandstjeneste). Med krig mener jeg nå det juridiske begrepet krig. Hvorfor skal man trene opp soldater man ikke kan bruke?

Jeg mener det burde vært forskjell på hvor man skal. Jeg kan skjønne at de som skal i hæren og være mye ute i skogen gjerne burde være foruten briller/linser. Men andre jobber som f.eks terminalarbeider, kontorarbeid o.s.v vil det jo strengt tatt ikke ha noe å si. Veldig mange sier at hva skjer om det blir krig, og vel, blir det krig er jeg ganske sikker på at jeg fortsatt hadde jobbet på terminalen eller på kennel som er ønskene mine.

Lenke til kommentar

Vel, det er grenser på hvor lite felt man får, og i krise/krig så kan du havne i en situasjon hvor du må gjøre din jobb under litt andre omstendigheter. Alle skal også kunne forsvare seg selv. Dessuten så er det ikke du som bestemmer hva du skal brukes til i førstegangstjenesten. Forsvaret velger da heller soldater som kan brukes til mye, enn soldater som ikke kan brukes til mye. Når forsvaret har så begrenset personellbehov som de har så kan de velge fra øverste hylle.

Ellers så skal førstegangstjenesten rekruttere til videre tjeneste, enten i HV eller som profesjonell soldat/befal. Om du ikke kan tjenestegjøre i HV eller som grenader er du mindre ønsket enn en som kan det. Gode kontor-soldater med gode organisatoriske evner er for eksempel ønsket til staber i HV, har du jobbet som hunderøkter er det mulig hundetjenesten i HV har bruk for deg etc. etc.

ellers så er det så enkelt som at veldig få kalles inn i dag, og om forsvaret kan velge mellom en soldar som kan klare seg i felt, og en som ikke kan det, så velger forsvaret selvfølgelig

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Nå virker det som om at er man avhengig av briller/linser blir man automatisk puttet som tjeneste udyktig. Også under evt krig..

Men valget er jo da øyeoperasjon, da kunne jeg helt fint være med (til tross for at gjerne mange får dårligere mørkesyn etterpå). Da mangler jeg bare 30.000 ish for å kunne verve meg.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Jepp, slik fungerer det altså. Og problemet er?

Ikke noe bortsett fra at jeg er litt irritert såklart. Opplegget er jo nogenlunde nytt, men de burde, ifølge meg, opplyse om det på sidene dems.

Og slik de hadde det på sesjon nå kunne man så og si bestemme hvor man ville. Flere ville på grensevakt men kom ikke inn før i 2012 og 2013. Og jeg fikk faktisk beskjed om at jeg var jente, ville frivillig inn og var tjeneste dyktig (dette var før legen nevnte dette med synet) og han jeg pratet med sa at jenter fikk omtrent alltid viljen sin for ellers kunne de bare enkelt og greit si at nei, jeg vil ikke alikevel. Og forsvaret legger veldig vekt på å få inn jenter.

Endret av AnnChristin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...