miCro Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Jeg har en del problemer med skjermbildet og selv om jeg er relativt sikker på at skjermkortet er årsaken hadde det vært greit å få det bekreftet. Problemene er som følger: Jeg har både en TV og en PC-skjerm koblet til skjermkortet. Bildet på TVen får iblant svært rare farger: Jeg har løst dette problemet med å skifte pixelformat, men det hele fungerer fortsatt ikke som det skal. Filmer og serier (både HD og SD) hakker under panorering. Jeg bruker ikke 200Hz eller noe lignede på TVen, all bildebehandling er skrudd av. Dette er imidlertid ujevn hakking. Tven har ikke samme problemet når jeg bruker den ilag med en PS3. Jeg har også prøvd ulike utgaver av XBMC, MPC-HC o.l. Det kan være et software problem, men jeg føler jeg har prøvd mye for å luke vekk den muligheten. I tillegg hopper skjermbildet inn og ut noen ganger når jeg først skrur på TVen, men det gir seg etter noen sekunder. Hver gang jeg restarter maskinen resettes overscan innstillingene slik at skjermbildet på TVen ser slik ut: Det i seg selv er irriterende, men det som er rart er under scaling options er 0% valgt. Ifølge skjermkortets innstillinger skal dermed ikke bildet være nedskalert. Dette løses relativt kjapt ved å sette verdien et hakk ned og deretter tilbake på 0%, men det føles unødvendig å måtte gjøre dette ved hver omstart. Trolig en software bug, men det er pussig at den fortsatt er til stedet etter såpass mange software- og driveroppdateringer fra ati. Neste problem begynte nå nylig og jeg er usikker på om problemet ligger i skjermen eller skjermkortet. I blant ser skjermbildet på monitoren slik ut: Problemet løses ved å skru skjermen av og på. Skjermkortet er et ATI Sapphire Radeon HD 5870, skjermen er en Dell U2711 og TVen er en Philips 40PFL9704. Det hadde vært greit å få noen råd om det er skjermkortet som er synderen eller om problemene kan ha andre årsaker før jeg sender kortet på service. Setter svært pris på hjelp! Endret 5. oktober 2010 av miCro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå