L4r5 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg hadde nok laget et lite hull i bakplata, men det bør nok gå bra om du er nøye med å lufte hver dag. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Var hos plantasjen, fant ingen små kopper/potter å sette dem i, så jeg kjøpte to boller, og jeg flytter dem heller senere når de er store nok. Nøtteliten det var noen fine fat, men du må ha et lys til hver da. Lysfordeling blir jo halveis Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Nøtteliten det var noen fine fat, men du må ha et lys til hver da. Lysfordeling blir jo halveis Takk, vell det er forsåvidt bare meningen at de skal tilbringe sine første 40-50 dager inni her, deretter, når de er noen desimeter høye, skal jeg flytte dem ut av skapet, og muligens plante noen nye der. Trenger virkelig små spirer så mye lys? (PS; det var et spørsmål, prøver ikke fortelle noen noe, jeg er ganske fersk innen tobakksdyrking selv) PS; er på jakt etter en vifte, er redd det fort kan bli dyrt å skaffe en CPU vifte og 12v adapter, så jeg tror heller jeg skal se etter en liten kontor vifte. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis de står sånn, kommer plantene bare til å vokse i retning av lampa og til slutt knekke under sin egen vekt. Det er derfor du må ha noenlunde jevnt lys. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis de står sånn, kommer plantene bare til å vokse i retning av lampa og til slutt knekke under sin egen vekt. Det er derfor du må ha noenlunde jevnt lys. For pokker da, vell vell, får se og finne meg enda en lampe jeg kan feste inni der. Uansett hvor lite prosjektet var planlagt, vokser det hele tiden PS; vil plantene skades så mye om det bare er snakk om å gjøre dem 10 cm høy? Tobakk er jo en ganske tykk og sterk plante. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Det kan hende det går bra, men det er jo ikke noe bra utgangspunkt uansett. Hvis plantene er misdannet fra starten av, vil de aldri kunne bli helt 100%. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Det kan hende det går bra, men det er jo ikke noe bra utgangspunkt uansett. Hvis plantene er misdannet fra starten av, vil de aldri kunne bli helt 100%. Du har rett. - Hva om jeg putter en kontor-lampe på den ene siden? (Vet det kommer til å se grådig harry ut, men jeg har ikke penger til å kjøpe noen annen lampe) PS: denne er bare 20 watt, og er ikke en sparepære. Endret 6. oktober 2010 av Notelitten Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 En jallamekk kunne jo vært å plassere skålene på et sånt roterende koldtbordsfat og skiftet stilling på det med jevne mellomrom. Er du ekstra petter smart, motoriserer du. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hvis de står sånn, kommer plantene bare til å vokse i retning av lampa og til slutt knekke under sin egen vekt. Det er derfor du må ha noenlunde jevnt lys. For pokker da, vell vell, får se og finne meg enda en lampe jeg kan feste inni der. Uansett hvor lite prosjektet var planlagt, vokser det hele tiden PS; vil plantene skades så mye om det bare er snakk om å gjøre dem 10 cm høy? Tobakk er jo en ganske tykk og sterk plante. Hehe, men det er jo det som er spennnde med prosjekter da. Meningen er at man skal lære og utvikle det. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 En jallamekk kunne jo vært å plassere skålene på et sånt roterende koldtbordsfat og skiftet stilling på det med jevne mellomrom. Er du ekstra petter smart, motoriserer du. Neitakk, jeg har planer om å gro tobakk, ikke gull. Legger med bilder av gro-rommet etter at jeg satte inn den nye lampen, hva tenker du, vil dette funke? PS: har ikke flyttet taklampen enda, ettersom at det er mye hærk, tar det etterpå. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Billig svar på luftproblemene. (støysvak) Kan om ønskelig kombineres med dimmer for glødelamper for hastighetsjustering. Øverst: Billig dimmer. Kombiner det med et hull på ca 50mm og du har rikelig med luft i kassen. EDIT: Er ikke det en halogenlampe med heftig varmeutvikling? EDIT2: Eliminer lysproblematikken din. Alt i alt koster det ca 0,5K, men jeg hadde gjort det. Endret 6. oktober 2010 av ThOms-N Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Problemet her er ujevnt lys. Det blir ikke så veldig mye jevnere på den måten. Kanskje hvis du kler innsiden av skjenken med alufolie? Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Problemet her er ujevnt lys. Det blir ikke så veldig mye jevnere på den måten. Kanskje hvis du kler innsiden av skjenken med alufolie? Det hadde jeg ikke tenkt på ! God ide. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Billig svar på luftproblemene. (støysvak) Kan om ønskelig kombineres med dimmer for glødelamper for hastighetsjustering. Øverst: Billig dimmer. Kombiner det med et hull på ca 50mm og du har rikelig med luft i kassen. EDIT: Er ikke det en halogenlampe med heftig varmeutvikling? Har veldig lite lyst på et hull i kassen, så lurer på om det er mulig å åpne den daglig istedenfor. Jeg ser viften, men er ikke det en 12 volts vifte? jeg må jo kjøpe adapter i tillegg i såfall, og dimmeren koster jo flesk. Selv om det er meget fristende. Jeg må nesten se det nærmere, meget interessante alternativ. Jo det er en halogenlampe med mye varme, er dette av brannfare, jeg setter den jo langt ned fra topplokket, og i tillegg trenger jo frøene mye varme. Problemet her er ujevnt lys. Det blir ikke så veldig mye jevnere på den måten. Kanskje hvis du kler innsiden av skjenken med alufolie? Jo det hørtes lurt ut, altså å dele hele sjenken i to? Jeg har lest om Kross-pollenisering, så jeg tror kanskje det ville blitt lurt uansett? Eller misforstår jeg? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Neida, bare tapetser veggene slik at lyset reflekteres i alle retninger. Dropp halogenlampa. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Neida, bare tapetser veggene slik at lyset reflekteres i alle retninger. Dropp halogenlampa. Okei, hørtes bra ut, da beholder jeg lampen i midten også? PS, har du kunnskap til kross-pollenisering? er det noe jeg bør være redd for? Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Bare polstre veggene, taket , gulvet osv med alimiums folie slik at lyset absorberes. Dette kan du jo fikse lett med noe skikkerlig teip kanskje ? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Vifta er 230v. Hadde selv vært ganske skeptisk til å ha halogenlampa stående på kontinuerlig. (Bryterboksen på min smeltet) 32-3514 DIMMER 230V/50-300W (GP+JT) 99,00 36-3067 TAKARMATUR 2X18W 239,00 32-610 VIFTE 230V 120X120MM 179,00 Dette hadde vært en kanonløsning. Dropper du lysarmaturet så koster det under 300 kroner. Men lysarmaturet gir et kanonjevnt og sterkt lys. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Bare polstre veggene, taket , gulvet osv med alimiums folie slik at lyset absorberes. Dette kan du jo fikse lett med noe skikkerlig teip kanskje ? Det absorberes (tar opp) ikke. Heller det motsatte. Det reflekteres(sender tilbake). Men uansett så vil det bli punktbelysning fra pæren som er sterkes. Hvitmaling inni ville nesten gjort samme nytten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Neida, bare tapetser veggene slik at lyset reflekteres i alle retninger. Dropp halogenlampa. Okei, hørtes bra ut, da beholder jeg lampen i midten også? PS, har du kunnskap til kross-pollenisering? er det noe jeg bør være redd for? Slik jeg tolker det som står på Wikipedia er kross-pollinering rett og slett bare at planter pollinerer hverandre i stedet for seg selv. Vet ikke hvorfor det eventuelt skulle være farlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå