Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hei! Jeg kjøpte i dag 200 stk Nicotiana tabacum fra Impecta. Dessverre har det seg lik at jeg ikke har noe budsjett til å kjøpe noe profesjonelt lys-system, eller noe som helst. Det jeg lurer på er om plantene mine kommer til å vokse opp, og bli relativt normal størrelse. Evt. Hva slags lys trenger de, kan jeg sette dem i et mørkt rom opplyst av en helt vanlig 40 watts lyspære, eller må jeg sette dem i vinduskarmen? Jeg har også planer om å plante dem i et sett med plast-kopper, er det noen som har noen innspill angående dette? 1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 haha kan du ta noen bilder av anlegget ditt eller ? Er det til eget bruk ? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 haha kan du ta noen bilder av anlegget ditt eller ? Er det til eget bruk ? Ja dette er til eget bruk. (noe annet ville vell vært ulovlig. Vet ikke om denne lyspæren vil virke, burde jeg heller sette dem i vinduskarmen? Aller helst vil jeg ha dem inne i dette rommet inntil de er store nok. Jeg vet ikke om de vil få nok luftsirkulasjon her, og jeg har absolutt ikke nok penger til noe ventilasjonssystem for dem. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 http://www.growtobacco.net/ Ellers finner vi nok de største ressurspersonene på innendørs dyrking i stonermiljøet. http://www.weed.no/utstyr.php Oppsettet ditt ser mer ut som en brannfelle enn noe annet. Noen få kroner må du nok avse. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Oppsettet ditt ser mer ut som en brannfelle enn noe annet. Noen få kroner må du nok avse. Å? hvordan kom du frem til det? PS; har ikke særlig mye penger jeg er ute å blåse på dette prosjektet. Er gjerne åpen for innspill, men noe stoner-sett til flere hundre/tusen kommer dessverre ikke på tale. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Er ikke sikkert du trenger å bruke penger. En sponplate og noen planker blir jordkasse. Noen gamle metallrør blir stativ til lys. Klarer du å få tak i dette, trenger du bare å bruke litt på en brukbar lyskilde. En førtiwatts lyspære lager mer varme enn lys. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Er ikke sikkert du trenger å bruke penger. En sponplate og noen planker blir jordkasse. Noen gamle metallrør blir stativ til lys. Klarer du å få tak i dette, trenger du bare å bruke litt på en brukbar lyskilde. En førtiwatts lyspære lager mer varme enn lys. Takker, jeg skal gå ut og se om jeg klarer å finne noe å ha, leste at sparepærer skal fungere flott. Angående en jordkasse, er dette nødvendig, eller kan jeg ha dem i koppene? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Er ikke sikkert du trenger å bruke penger. En sponplate og noen planker blir jordkasse. Noen gamle metallrør blir stativ til lys. Klarer du å få tak i dette, trenger du bare å bruke litt på en brukbar lyskilde. En førtiwatts lyspære lager mer varme enn lys. Takker, jeg skal gå ut og se om jeg klarer å finne noe å ha, leste at sparepærer skal fungere flott. Angående en jordkasse, er dette nødvendig, eller kan jeg ha dem i koppene? Det skal jeg ikke si for sikkert, men jeg ser for meg at ting blir mer stabile i kasse. Næringstilgang, fuktighet, temperatur og så videre. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Du trenger mye mere lys og luft. Istedenfor kopper har du ikke sånne små blomster potter med hull i ? Men kan bli spennde å se dette prosjektet ditt. Hold oss oppdatert og post noen nye bilder etc. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Du trenger mye mere lys og luft. Istedenfor kopper har du ikke sånne små blomster potter med hull i ? Men kan bli spennde å se dette prosjektet ditt. Hold oss oppdatert og post noen nye bilder etc. Jeg skal gjøre noen innkjøp av potter i morgen, og jeg skal holde dere så oppdatert som jeg kan. PS; har byttet lyspæren med en sparepære, det ble mye mindre varme nå. Er vell liten sjanse for brann nå? Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Hvordan tror du lysfordeling blir nå da utifra det bilde der ? Er vel ikke uten grunn at man bruker flere lys ved litt 'proffere' anlegg. Koppene kan ikke stå så spredt. Her trengs det mere lys gitt. Og det med brannfare tviler jeg på. Det viktige er her å feste det skikkerlig, få nok lys, luft. Hehe du burde skaffe sånn lite drivhus/glasshus med solpanel og planter. Sette det ute i sol- lys og dulle med det. Endret 5. oktober 2010 av Charlo Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Hvordan tror du lysfordeling blir nå da utifra det bilde der ? Er vel ikke uten grunn at man bruker flere lys ved litt 'proffere' anlegg. Koppene kan ikke stå så spredt. Her trengs det mere lys gitt. Og det med brannfare tviler jeg på. Det viktige er her å feste det skikkerlig, få nok lys, luft. Hehe du burde skaffe sånn lite drivhus/glasshus med solpanel og planter. Sette det ute i sol- lys og dulle med det. Meget interessant. Jeg har akkurat begynt denne hobbyen, har selv ikke drevet mye planting. Men når jeg fant ut at tobakk var lovlig i Norge, bestemte jeg meg for å begynne med det. Å sette opp et drivhus i hagen senere er definitivt et alternativ, det blir nok om en god stund. Har ikke meget stor hage, og ikke har jeg noe særlig budsjett enda. Jeg sitter å tenker på hvordan jeg skal få til noe ventilasjon, er det noen som aner hvor viktig ventilasjon er? Og om jeg trenger frisk luft, eller bare en vifte inni dette lille rommet. Er det nok om denne boksen åpnes daglig? Og skal lyset stå på 24/7? Jeg har veldig mange spørsmål angående dette, og håper at det er mange med grønne tomler der ute som er villig til å hjelpe meg. Og i og med at jeg bestilte frøene i dag, kommer de nok ikke før slutten av uken, deretter har jeg hørt at det skal ta noen 14 dager før de spirer, etter det skal visst planten vokse nokså fort. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Fant ut at Nicotiana Tabacum inneholder en veldig lav konsentrasjon av nikotin (1-3%) og Nictiana Rustica inneholder mye mer (9%) Så jeg bestemte meg for å bestille 300 rustica frø i tillegg. Håper å få Tabacum frøene på lørdag og rustica på mandag. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Kvifor i alle dagar lager du deg eit dyrkeopplegg inne i skapet? Er det ikkje mykje lettare å ha tobakksplantene ute i dagslys i staden for å drive på med kunstig lys? Dessutan er det mykje lettare å gløyme vatninga dersom du ikkje ser plantene daglig, har du dei inne i skapet er det fort gjort at dei tørker ut utan at du veit om det. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Kvifor i alle dagar lager du deg eit dyrkeopplegg inne i skapet? Er det ikkje mykje lettare å ha tobakksplantene ute i dagslys i staden for å drive på med kunstig lys? Dessutan er det mykje lettare å gløyme vatninga dersom du ikkje ser plantene daglig, har du dei inne i skapet er det fort gjort at dei tørker ut utan at du veit om det. Hehe, godt spøsmål. Vell jeg har mest lyst til å ha dem skjult frem til de er blitt store. Jeg kommer garantert til å vanne dem daglig (håper jeg) ettersom at jeg har gledet meg lenge til å begynne med et slikt prosjekt. Jeg skal sette 2-3 blomster i vinduskarmen for å se om det gjør noen forskjell, tror selv at 24/7 lys er bedre for dem, men nå er jeg ikke selv sikker på dette. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Var hos plantasjen, fant ingen små kopper/potter å sette dem i, så jeg kjøpte to boller, og jeg flytter dem heller senere når de er store nok. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Vanlig lyspærer vil hjelpe lite. Det gir feil lys. Sparepærer er bedre. Du vil ha høy watt og hvitt lys. Gjerne opp i ~6000K. (K, eller Kelvin, sier noe om hvilken farge det er på lyset.) På NorCan.org er de flinke. Du kan spørre der. De baserer seg mest på cannabis-dyrking, men de samme prinsippene gjelder for tobakk kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Ang. vifte så kan det være en ide å sette inn en liten pc-vifte eller noe. I naturen har vi vind, men i en slik liten boks så kan man risikere at oksygenet plantene "puster ut" blir liggende på bladene. Dette kan hemme veksten. Så litt bevegelse i lufta er aldri galt. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Vanlig lyspærer vil hjelpe lite. Det gir feil lys. Sparepærer er bedre. Du vil ha høy watt og hvitt lys. Gjerne opp i ~6000K. (K, eller Kelvin, sier noe om hvilken farge det er på lyset.) På NorCan.org er de flinke. Du kan spørre der. De baserer seg mest på cannabis-dyrking, men de samme prinsippene gjelder for tobakk kan jeg tenke meg. Beklager at jeg ikke gjorde meg klar, men dette er en sparepære, om jeg ikke tar feil. Ang. vifte så kan det være en ide å sette inn en liten pc-vifte eller noe. I naturen har vi vind, men i en slik liten boks så kan man risikere at oksygenet plantene "puster ut" blir liggende på bladene. Dette kan hemme veksten. Så litt bevegelse i lufta er aldri galt. Så jeg trenger bare montere en PC vifte på veggen inne i boksen, og det vil føre til OK sirkulasjon, jeg trenger ikke noen hull for å få inn frisk luft. (Jeg kommer mest sannsynligvis til å åpne den daglig, I tillegg til at jeg flytter dem ut når de er større Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå