Gå til innhold

Forslag til krav ved lokale lønnsforhandlinger

Anbefalte innlegg

Vi skal i gang med de lokale lønnsforhandlingene nå og jeg tenkte det hadde vært kjekt med en tråd med forslagt til krav man kan fremme.

Man bør alltid ha en del punkter på listen som skal fremlegges for ledelsen, det er alltid litt gi og ta.

Jeg kan liste opp noen av de som vi hos oss har fått gjennom / fremmet gjennom årenes løp og håper andre gjør det samme

Krav vi har fått igjennom:

• Fri med betaling Julaften
  • Fri med betaling Nyttårsaften
  • Reiseforsikring for den ansatte, kone/samboer og barn
  • "Brilleavtale" Ansatte får dekket intill 3500,- ved kjøp av briller til arbeidet vernebriller med styrke/terminalbriller. (Krav om oppjustering den hvert år)
  • Uføredel i pensjonsforsikringen
  • Årlige overføringer til Velferdskassen på x NOK (Krav om oppjustering hvert år)
  • 1000,- av regning på treningssenter til de ansatte dekkes av bedriften. (Regning legges frem for bedriften (Lurer på om denne summen blir tatt fra velferdskassen men ble usikker nå))
  • Helsekø forsikring - En forsikring som sikrer at man får behandling innen en vis periode

Krav vi i løpet av årene har stilt:

• Fri med betaling fredagen etter Kristi Himmelfartsdag
  • Lønnsforhandlingene skal gjelde fra 1 Oktober inneværende år (som før) og ikke fra 1 Januar påfølgende år
  • Økning av pensjonsavtalen fra x% til x%
  • Økinng av kronetillegget
  • Økning av ansienitetstillegget (3,5 og 10 år)
  • Økning av Bas/formannstillegg
  • Økning av klatretillegg
  • Økning av smusstillegg
  • Økning av offshoretillegg
  • Arbeidsgiver betaler full lønn ved sykdom

Ønsker også og høre forslag til andre krav man kan komme med til lønnsforhandlingene.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der jeg jobber følger vi tariffen til til EL&IT, i tillegg har vi:

Pensjonssparing (trukket av lønn) - 2%

Subsidiering av trening på bestemt kjede - 500,- i året

Oppmøtested i servicebil

Automatisk smusstillegg/ubekvemstillegg ved arbeid på skip (10,2%)

Eget høydetillegg for høyder over 30 meter (dette skal for øvrig forhandles lokalt).

Utover dette blir det meste forhandlet sentralt, men vi har lokale tillegg på grunnlønna,

Hvis det er av interesse så kan det være greit å organisere dere, om dere ikke allerede er det. Jeg ser at en del av kravene dere har kommet med og fått igjennom er med i tariffen til EL&IT. Dog vet jeg ikke hvilken bedrift du er i, men jeg vil tro tariffen er forholdsvis lik for hele LO.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber følger vi tariffen til til EL&IT, i tillegg har vi:

Pensjonssparing (trukket av lønn) - 2%

Subsidiering av trening på bestemt kjede - 500,- i året

Oppmøtested i servicebil

Automatisk smusstillegg/ubekvemstillegg ved arbeid på skip (10,2%)

Eget høydetillegg for høyder over 30 meter (dette skal for øvrig forhandles lokalt).

Utover dette blir det meste forhandlet sentralt, men vi har lokale tillegg på grunnlønna,

Hvis det er av interesse så kan det være greit å organisere dere, om dere ikke allerede er det. Jeg ser at en del av kravene dere har kommet med og fått igjennom er med i tariffen til EL&IT. Dog vet jeg ikke hvilken bedrift du er i, men jeg vil tro tariffen er forholdsvis lik for hele LO.

Hei

Takker for inspill til tråden.

Vi har klubb og hører vel til verkstedklubben (LO) om jeg ikke tar helt feil og det er noe som heter det.

Hvilke av de på den øverste listen er i tariffen?

Kan tenke meg pensjonsforsikring og uføredelen til pensjonsforsikringen? Andre?

Lenke til kommentar

Det som vi har er i tariffen, som dere har måtte forhandle selv er:

Lønn ved sykdom (dvs. lønn i dagene med egenmelding), fri med betaling

ved jul og nyttår er i tariffen. Uten at jeg er sikker så tror jeg at det er noe i påsken også.

Uansett, du finner landsoverenskomsten som er gjeldene fra 2008-2010 her (klikkbar). Det er kommet en ny, men den er ikke ute enda. Den er ikke dårligere.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...