Gå til innhold

Statsbudsjettet for 2011 inneholder merverdiavgift på elektroniske tjenester - Hvordan spillbransjen påvirkes diskuteres her

Anbefalte innlegg

Steam blir ikke dyrere enn det er nå, slik jeg har fortsått det. Spotify blir det også samme pris.

Nytter ikke å si noe til disse brukerene. De ønsker bare å sutre å krisemaksimere.

Den kunne du vel spart deg for. Eneste jeg har spurt om gjennom hele tråden var kilder, og frem til nå har det ikke vært noen.

Takker skrujernet. Var ikke obs på den artikkelen :)

Og hvorfor maser du etter kilder? Du kommer med en påstand, vi argumenterer for vår påstand. Du har ikke vist til EN eneste kilde som sier noe om høyere priser på steam. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første bestemte Steam at euro og dollar er verdt like mye, så spill her i europa blir en god del dyrere. Det vil ikke være rart om de bare legger til momsen og driter i prisen. Folk er villig til å betale nesten hva det skal være om det er på Steam.

For det andre bruker de neppe en norsk moms-sats. Om de justerer prisen etter norsk moms vil spill bli dyrere.

Lenke til kommentar

Den norske stat har ikke noe med når vi kjøper eloktroniske varer fra utlandet imo

Så de skal bare sitte og se på at digital disturbisjon i Norge er dømt til å faile, istedenfor å gjøre noe med det som styrker økonomien i Norge, og gjør at flere folk prøver seg på digitale salg, noe som fører til økt konkurranse.

Unnskyld for å sprekke boblen, men den norske stat har absolutt noe med dette å gjøre, og det er et riktig valg både fra et kapitalistisk og et sosialistisk synspunkt.

Lenke til kommentar

En rekke innlegg er flyttet hit fra denne tråden. Jeg beklager rot enkelte steder i tråden som konsekvens av dette.

Videre diskusjon rundt avgiftsøkningens konsekvenser på spillbransjen fortsetter her i tråden, mens diskusjon som går mer på det politiske bes tas i Politikk og Samfunn.

Ellers har vår søsterside, Hardware.no, en relevant artikkel, for dem som ønsker mer informasjon.

Kommentarer på veiledning tas som vanlig på PM.

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Sorry Jens&Co; Dette har dere ikke tenkt gjennom i det hele tatt.

Umiddelbart merker jeg meg disse punktene som store ankepunkter for å innføre denne skatten:

1) Piratvirksomhet. Piratkopierte utgaver av spill, programvare, e-bøker, musikk, filmer og tv-serier er mer tilgengelig enn noensinne for de fleste forbrukere av dette. Enten det er usenet eller torrents så kan en finne det meste lett tilgengelig. En treg infrastruktur rundt omsetning av disse varene har tidligere promotert lovløsheten rundt piratvirksomhet. For en eventuelt ny aktør innenfor elektronisk distribusjon vil denne loven være som en stor møllesten rundt halsen, for den jevne forbruker er det så og si som en oppmuntring til å fortsette tyveriet av nedlastbare produkter.

2) Miljøhensyn. Å skrive elektronisk informasjon ut på ett fast medium, transportere det til butikken og videre til forbrukeren skaper ett signifikant karbon-avtrykk. Det er ingen miljøargumenter for å klemme til rundt omsetning av elektronisk leverte produkter. Det er sikkert godt nytt for bokhandlere, film-, spill-, software- og platebutikker. Men for miljøet er det en katastrofe at elektronisk overføring av de samme produktene blir hemmet. Jens Stoltenberg reiser rundt hele jordkloden for å redde miljøet, mens her hjemme driter han over alt av logikk og fornuft på hvordan vi kan gjøre en lokal innsats for å bevare miljøet.

3) Byråkratiet. Håndhevingen av den nye momsen vil føre til en åpenbar ekspansjon av den allerede gigantiske sentraladministrasjonen som tar seg av innkreving av dine og mine penger.

Det finnes sikkert mange flere argumenter. Men bare det første argumentet alene burde få en apekatt i ett eller annet direktorat til å reise seg i protest mot denne dumskapen.

Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden. Beklager AP, SV og SP. Dere har mistet stemmen min igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...