Gå til innhold

Statsbudsjettet for 2011 inneholder merverdiavgift på elektroniske tjenester - Hvordan spillbransjen påvirkes diskuteres her

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan vel snike seg litt unna dette med VPN?

Etter det jeg har skjønt så pålegger norske staten at leverandørene sjekker hvilket land vi kommer fra når vi handler på nettet, så dermed VPN = win. Bare å sette IP i Danmark eller Kazakhstan så er du good to go.

Og dere andre slutter å stemme ap bare fordi morra deres gjorde det

Lenke til kommentar

Hvem er det som sier at Steam er noe unntak? Jeg bare sier at du å jeg ikke kommer til å merke forskjell på prisene ut til oss. De som selger på Steam må derimot forvente å betale 25% til staten. Ergo overskuddet blir lavere. Men dette gjør de jo i dag i mange andre land så det går nok helt fint.

Lenke til kommentar

Hvem er det som sier at Steam er noe unntak? Jeg bare sier at du å jeg ikke kommer til å merke forskjell på prisene ut til oss. De som selger på Steam må derimot forvente å betale 25% til staten. Ergo overskuddet blir lavere. Men dette gjør de jo i dag i mange andre land så det går nok helt fint.

hva om Steam bare øker dagens priser med 25% på grunn av at de må betale moms til staten? Tviler på at de vil redusere deres fortjeneste med 25% for at du og jeg ikke skal merke noen prisendringer.

Lenke til kommentar

Dette er helt latterlig.. Fatter ikke hva de skal bruke alle pengene til?

Norge er dritdyrt allerede og samtidig all skatten, hva skjer med okonimien her?

Har ikke vi ogsa dette oljefondet som visst nok er verdens storste? Blah

hvorfor er det latterlig? Det er heller et likestilling og tetting av smutthull i Mva-loven. Spill er allerede mva-pliktig vare, derfor er det ganske urettferdig om man ikke skulle betale moms ved kjøp av spill fra utlandet. De norske nettsidene som selger nedlastbare spill de må betale moms. De norske og utenlandske "spill selgere" blir nå likestilt, flere vil nå kanskje kjøpe spill fra Norge enn fra utlandet. Bedre at norske penger forblir i Norge, enn å sende penger ut av Norge. Er bare positive effekter ved denne endringen, bare at prisen på spill kan øke med 25%. Er bare rettferdig overfor norske butikker å tette dette hullet. At folk reager så j* er litt sykt. At dere og media klarer å vinkle denne endringen så utrolig negativ, skam dere!

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

hva om Steam bare øker dagens priser med 25% på grunn av at de må betale moms til staten? Tviler på at de vil redusere deres fortjeneste med 25% for at du og jeg ikke skal merke noen prisendringer.

Jo det er akkurat det som vil skje.

Lenke til kommentar

At folk reager så j* er litt sykt. At dere og media klarer å vinkle denne endringen så utrolig negativ, skam dere!

Hvorfor er det "sykt" at vi reagerer på å (kanskje) måtte betale 25% mer enn det vi gjør i dag? Jeg vil heller sende pengene mine til utlandet enn å betale mer her hos norske nettbutikker.

Lenke til kommentar

At folk reager så j* er litt sykt. At dere og media klarer å vinkle denne endringen så utrolig negativ, skam dere!

Hvorfor er det "sykt" at vi reagerer på å (kanskje) måtte betale 25% mer enn det vi gjør i dag? Jeg vil heller sende pengene mine til utlandet enn å betale mer her hos norske nettbutikker.

Må jo innrømme at jeg bestiller en del ting fra utlandet, men holder meg som regel under 200 kr. Men er glad for at ikke alle tenker som deg, da hadde vi ikke hatt noen butikker igjen i norge.

Lenke til kommentar

Må jo innrømme at jeg bestiller en del ting fra utlandet, men holder meg som regel under 200 kr. Men er glad for at ikke alle tenker som deg, da hadde vi ikke hatt noen butikker igjen i norge.

Vel, nå tenkte jeg på små (billige) ting som bøker, filmer og musikk under 200 kroner. Hvis det går over tollgrensen koster det jo som regel mer enn i norske butikker, så da er det ikke noe å spare.

Lenke til kommentar

At jeg kan risikere å betale 150,- mer for noe jeg kjøper regelmessig, og som allerede er dyrt, er mer enn nok til at jeg skal reagere på det.

Heller sykt at folk ikke reagerer.

Regner med at du prater om et spill, siden tråden handler om steam, som koster 450 i utlandet, med moms blir det da 600 kr. Så, ALLE spill i Norge koster da 600 kr? Får du virkelig ikke spill under 600 kr i Norge? Kan virkelig ikke ta seriøst det du skriver nå. Hva med å slutte å kjøpe denne regelmessige tingen fra utlandet, og kjøpe den fra Norge? Da støtter du norske butikker i samme slengen.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Ja, om det hadde finnes en like bra tjeneste som Steam med norske røtter hadde jeg nok brukt den. Men nå har det seg slik at jeg alltid har kjøpt spill på Steam av mange årsaker. For det første slipper jeg å ta vare på DVD-er, og alt det fører med seg, også kan jeg ha alle spillene mine på alle maskinene, alle spill blir patchet automatisk etc etc. Nevn gjerne en norsk tjeneste som kan levere brøkdelen av disse tjenestene.

Jeg har heller aldri sagt man ikke får spill her i landet til under 600,-. Hvor har du det i fra? Jeg sa heller aldri noe om at det kommer til å bli sånn. Jeg sa at jeg RISIKERER å betale x-antall kroner mer for spill fra Steam.

Snakk for deg selv når det gjelder å bli tatt seriøst her.

Lenke til kommentar

Hva vil dere frem til. Om dere mener Steam ikke vil bli dyrere som følge av dette, som selvfølgelig er en mulighet, kan dere vel komme med kilder i stedet for tomme påstander?

Common sense har ikke alltid vist seg å være tilfellet i denne bransjen.

Les bla. den nye artikkelen på forsiden av hw. Der står det at steam allerede betaler moms.

Den norske stat har ikke noe med når vi kjøper eloktroniske varer fra utlandet imo

Endret av Skrujernet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steam blir ikke dyrere enn det er nå, slik jeg har fortsått det. Spotify blir det også samme pris.

Nytter ikke å si noe til disse brukerene. De ønsker bare å sutre å krisemaksimere.

Den kunne du vel spart deg for. Eneste jeg har spurt om gjennom hele tråden var kilder, og frem til nå har det ikke vært noen.

Takker skrujernet. Var ikke obs på den artikkelen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...