Readyz Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Tenkte jeg skulle opplyse folk, til refleksjon av om at har vi egentlig fri vilje? Her om dagen tenkte jeg, hvis man har en maskin. En superdatamaskin som kan beregne alle bevegelsene til atomer og molekyler til den minste bestanddel i hele universet, helt nøyaktig. Ville det da være mulig å forutse fremtiden? Er da valgene som du har tatt og kommer til å ta, allerede vært bestemt? Sett det på en annen måte, vi mennesker er de personene vi er på grunnlag av arv og miljø. Er du høy har du sikkert mer selvtillit enn en som er lav, er du en den største i søskenflokken er du sikkert vant med å ta ansvar osv. og hvem du er som person er bestemt av alt du har sett, hørt, følt og opplevd igjennom siden du var født til nå. På bakgrunn av arv og miljø, vil et valg allerede vært tatt før bestemmer deg for at du tar den. Virkelig? Ja faktisk. Basert på tidligere erfaringer, vil et valg være lett å ta om du allerede har erfaring med det. Om du ikke har så mye erfaring på et område du skal velge i, vil valget resultere i at du ikke vet hva du skal velge, eller at du bare velger noe og ser hvordan det går. Alt avhenger av hvem du er som person. Men den arven og miljøet som er skapt og som gjør deg til den personen du er idag, om det hadde eksistert en slik datamaskin: Så ville datamaskinen visst hva du kom til å velge før du tok valget ditt. Har man da virkelig fri vilje? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Vell bortsett fra at å forutse atomers bevegelse er ut fra hva jeg har hørt en umulighet. Nå min tankegang er at om du kunne gjøre det, ville du vell kunnet forutse fremtiden, tingen er jo at det er en umulighet da. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ikke enig med deg Selvsagt spiller arv og miljø inn, men det avgjør ikke de små avgjørelsene i livet, som på sikt er store.. En liten avgjørelse kan være at istedenfor å gå på den butikken å handle, så går du på en annen. Der treffer du en jente, som du kommer i prat med. Begynner å date og gifter deg med. Barn kommer til verden. Så, hvis det var "meningen" at du skulle gifte deg med henne, og at disse barna skulle komme til verden, er du avhengig av at noen ser fremtiden, og visste at denne jenta skulle handle på denne butikken den dagen. Det er så mange små tilfeldigheter som kan endre kursen for hele fremtiden. Jeg tror på fri vilje Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Tilfeldigheter har vel ingenting med fri vilje å gjøre, har det vel? Og nei, jeg tror heller ikke på at vi noensinne vil få noen super maskin som kan regne ut slike ting, til det er tilfeldigheter litt for tilfeldige. At den kan regne ut hva vi kommer til å velge er mulig, hvis den har informasjon om din bakgrunn og andre valg du har tatt.. Ihvertfall i en stor grad av nøyaktighet. For det er vår "frie" vilje, valgene vi har valgt fra før og erfaringene vi har fra disse valgene igjen. Noen valg er vi opplærte til å ta, de ligger i bunn liksom, mens andre valg har vi aldri før stått ovenfor... Og der er når du står ovenfor to valg og ikke klarer å velge at du forstår at det er erfaringen fra andre valg du basserer dine valg på, for da må du plutselig velge random. Med hensyn til jenter i butikken... Du VISSTE jo ikke at jenta du skulle gifte deg med var i den butikken... Hva om du ikke hadde gått inn da, valgt en annen butikk? Kanskje du hadde møtt en jente i den butikken også? Hadde det ikke vært for to flotte sønner ville ihvertfall jeg sagt at jeg angrer på at jeg traff min nåværende ex kone på byen, for hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg unngått henne som om hun var personifiseringen av svartedauen! Men den erfaringen hadde jeg ikke da, hvordan kunne jeg vite, så derfor ble det som det ble og jeg kan i dag angre på det valget mens jeg drømmer om at jeg kunne fått like flotte sønner med dama som sto til høyre for min ex kone den gangen jeg traff henne... tilfeldigheter og atter tilfeldigheter og det har jeg veldig liten tro på at vi noensinne vil klare å forutsi.... Fremtiden er ikke der, men blir til når vi en dag kommer dit... Det er omtrent derfor jeg ikke har noen tro på rekarnasjon, for det fordrer en styrt og kontrollert verden.. Lenke til kommentar
Readyz Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Ikke enig med deg Selvsagt spiller arv og miljø inn, men det avgjør ikke de små avgjørelsene i livet, som på sikt er store.. En liten avgjørelse kan være at istedenfor å gå på den butikken å handle, så går du på en annen. Der treffer du en jente, som du kommer i prat med. Begynner å date og gifter deg med. Barn kommer til verden. Så, hvis det var "meningen" at du skulle gifte deg med henne, og at disse barna skulle komme til verden, er du avhengig av at noen ser fremtiden, og visste at denne jenta skulle handle på denne butikken den dagen. Det er så mange små tilfeldigheter som kan endre kursen for hele fremtiden. Jeg tror på fri vilje Ja men datamaskinen vet allerede hva du tenker, akkurat nå vet vi ikke så mye om hjernen og hvordan den virker 100%. Men sett at datamaskinen klarer å beregne alle atomer og elektriske signaler i hjernen til alle mennesker i hele verden, så ville nok maskinen visst at du og jenta kom til å gå på samme butikk. Man har dermed ikke fri vilje i den forstand at du kan velge noe datamaskinen ikke vet noe om. Dermed er fri vilje en illusjon du tror du har men er egentlig allerede beregnet i forhold til alle hendelser du har hatt tidligere i livet. For å kunne plutselig ta slike små valg så må man allerede ha tenkt over det at "nå vil jeg heller handle i en annen butikk" så må jo det være en grunn til at du heller ville gå i den butikken eller en annen, enten om butikken har større utvalg, lavere priser etc. Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Så, hvis det var "meningen" at du skulle gifte deg med henne, og at disse barna skulle komme til verden, er du avhengig av at noen ser fremtiden, og visste at denne jenta skulle handle på denne butikken den dagen. Du trenger ikke nødvendigvis "noen" som ser fremtiden - ei heller trenger det å være noen "mening" i det hele. Det spørs hvilket nivå man observerer på. Det finnes fysiske lover som bestemmer resultatet av enhver interaksjon mellom legemer - det være seg fotballen som spretter mot bakken, båtens fremdrift når propellen roterer og så videre. Et deterministisk verdenssyn innebærer at alle slike interaksjoner foregår i henhold til et konsistent og forutsigbart sett av lover, hvilket ikke nødvendigvis innebærer noen form for "plan". For enhver hendelse har man et sett med startbetingelser og en lov som bestemmer sluttsituasjonen entydig på bakgrunn av disse. Det er ikke fordi det er planlagt - snarere fordi hendelsen ut fra de gjeldende lover ikke kunne gi noe annet resultat. Når det gjelder fri vilje, innebærer determinismen at vi har fri vilje sett ut fra vårt eget ståsted - vi oppfatter våre egne avgjørelser som frie - men sett "utenfra" er det bare en illusjon, for vi reagerer på den eneste måten vi er i stand til i den situasjonen vi befinner oss i. Det viktigste motargumentet mot determinismen finner man i kvantemekanikken. Heisenbergs usikkerhetsrelasjon sier at man kun kan fastslå en partikkels bevegelsesmengde og posisjon med en begrenset nøyaktighet. Ved hjelp av bølgefunksjoner og slikt kan man beregne en "sannsynlig" posisjon, men til syvende og sist er det (i alle fall tilsynelatende) en del tilfeldigheter ute og går. Spørsmålet er imidlertid hvorvidt disse bevegelsene faktisk ER tilfeldige. Selv om vi ikke greier å gjøre målinger på et slikt system uten å påvirke det, og selv om vi ikke har funnet en entydig regel som lar oss gjøre nøyaktige beregninger, så er det fortsatt ikke utenkelig at ting foregår på en fullstendig regelmessig og ikke-tilfeldig måte. Et annet interessant spørsmål er følgende: Dersom man hevder at det eksisterer en fullstendig fri vilje som er frikoblet fra naturlovene - må ikke dette nødvendigvis innebære et skille mellom menneskets fysiske og bevisste eksistens? Eller sagt på en annen måte - en erkjennelse av at det faktisk ER et skille mellom kropp og sjel? 1 Lenke til kommentar
McHill Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Vi mennesker tar avgjørelser basert på erfaring vi har fra andre situasjoner, denne erfaringen er i bunn og grunn Variabler, så vis vi hadde hatt en Superdatamaskin som kunne alle variablene ikke bare for oss mennesker menn også for alle andre livsformer og i detalj hvordan absulutt alt virker(For eks: hvordan solas gravitasjonsfelt på virker jorda osv.), noe som i virkeligheten ville væårt så nærme det umulige at det er latterlig, men vis vi av like vell sier at en datamaskin kunne alle variablene som er med og påvirker alle avjørelser og naturfenomener, hadde vi kunne regnet oss fram til hvordan en hendelse vil påvirke en annen og på den måten kunne spå fremtiden. Men i praksis ville dette vært uhyre vanskelig vis ikke umulig få til fordi noen må jo lese spådommen og man kan jo ikke beregne på forhånd hvordan det og kunne sin egen fremtid vil påvirke den aktuelle personen uten om at spådommen er ferdig. Kortfersjonen: det er mulig og forutsi fremtiden så lenge man kan alle variablene men det vil være komplett umulig og kunne alle variablene fordi de er avhengig av spådommen i seg selv. Men det er mulig så lenge ingen kan spådommen. Ble litt rotete, men jeg håper dere forstår. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Fast plan ja... Var sammen med en kar i militæret som hardnakket påsto at grunnen til at han aldri hadde kjørt på en elg var fordi han alltid lå minst 20 kilometer over farts grensen.... Han mente at i og med at han kjørte for fort så ville han ha passert elgen han ville kjørt på hvis han hadde holdt fartsgrensen.... Nesten synd at vi ikke får overtalt elgene til å skjønne dette... he he Han ga seg når vi andre forklarte at elgen faktisk ikke løper rundt i skogen med et tidsskjema for når elgene skal hoppe ut i veien foran biler.... Lenke til kommentar
Readyz Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Tilfeldigheter har vel ingenting med fri vilje å gjøre, har det vel? tilfeldigheter og atter tilfeldigheter og det har jeg veldig liten tro på at vi noensinne vil klare å forutsi.... Fremtiden er ikke der, men blir til når vi en dag kommer dit... Det er omtrent derfor jeg ikke har noen tro på rekarnasjon, for det fordrer en styrt og kontrollert verden.. Tilfeldigheter eksisterer ikke, det er alltid en eller annen grunn for at noe skjer. Om du skulle treffe på en dame på butikken ville det være fordi hun skulle på butikken og du skulle på butikken på samme tid, verre enn det blir det ikke. At du fant en dame du vile ta kontakt med avhenger jo helt av deg selv, hvorfor gjorde du det ikke før foreksempel? Enten man er sky eller player, det er mange variabler som skal inn, men prinsippet er at om man kunne regne ut alle disse variablene så ja da har man en slik maskin. Men fortsatt er det fullt mulig å lage en slik datamaskin om man har nok regnekapasitet og kan alle variabler og formler, også må man har nok forståelse for alt som skjer i universet, atomer etc. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Tilfeldigheter eksisterer ikke, det er alltid en eller annen grunn for at noe skjer. Fin påstand, dessverre helt uten substans og sånt Lenke til kommentar
Readyz Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Tilfeldigheter eksisterer ikke, det er alltid en eller annen grunn for at noe skjer. Fin påstand, dessverre helt uten substans og sånt Leste du det jeg skrev eller? Gi meg en eksempel på tilfeldigheter da? Når du går på butikken avhenger jo om du enten bare har lyst til å gå med venner på butikken? Eller trenger matvarer?eller lyst på snop så derfor tar du en tur. Om tilfeldigheter eksisterte i den forstand at "Oi! hvordan i h....! kom den solen dukket opp av ingenting?" Spørs hva du ligger i tilfeldighet. Så kom med eksempler på tilfeldigheter så skal eg prøve å forklare om du ikke forsto hva jeg skrev. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Vell bortsett fra at å forutse atomers bevegelse er ut fra hva jeg har hørt en umulighet. Nå min tankegang er at om du kunne gjøre det, ville du vell kunnet forutse fremtiden, tingen er jo at det er en umulighet da. Bare for å spinne videre på den tanken (vi later som om at det er mulig å forutse de minste byggesteinenes adferd). Kompleksiteten, størrelsen, alderen og mengden "stuff" i universet vil gjøre det umulig å beregne selv med den mest vanvittige datamaskin. Tenk på den sinnsvake mengden med komplekse utregninger som vi ikke i nærheten kan få nøyakig nok. Tenk på faktumet at space/time ikke er slett (det kroker og bukter seg mellom store masse-ansamlinger. Hvert eneste lille støvkorn i universet må det tas høyde for! Den datamaskinen som eventuelt skulle regne ut noe slik sinsvakt, ville ha smeltet ned som en løpsk atomreaktor etter bare noen få tusen iterasjoner! Kort og greit ville det ikke latt seg gjøre å bygge en så kraftig datamaskin da størrelsen, strømforbruket og varmeutviklingen ville ha nådd uhåndterlige høyder. Det er i det hele tatt en vanvittig idè å tro på en skapende gud. Vi burde prise oss lykkelige for at vi lever i en fredelig krok av verden og til rette tid. Om 2191 år (helt vilkårlig tall) kan det hende jorden blir truffet av en gammastråle-"sprut" eller kanskje vi om 5433 år blir truffet av en gigantisk asteroide. At livet har blitt radert fra jordens overflate har allerede skjedd flere ganger. Jau mannskit at dette er planlagt av en skapende gud... Ser det ble langt OT dette. Sorry. Lenke til kommentar
Readyz Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) La oss si at vi ruller en ball nedover en vei, plutselig ruller den til venstre. Er dette tilfeldig? Skal vi bare godta at det var tilfeldig at ballen svingte til venstre eller skal vi undersøke de dypereliggende årsaker slik som om at vinklingen på veien førte til at ballen svingte til venstre eller at det var et kraftig vindkast? Vell bortsett fra at å forutse atomers bevegelse er ut fra hva jeg har hørt en umulighet. Nå min tankegang er at om du kunne gjøre det, ville du vell kunnet forutse fremtiden, tingen er jo at det er en umulighet da. Bare for å spinne videre på den tanken (vi later som om at det er mulig å forutse de minste byggesteinenes adferd). Kompleksiteten, størrelsen, alderen og mengden "stuff" i universet vil gjøre det umulig å beregne selv med den mest vanvittige datamaskin. Tenk på den sinnsvake mengden med komplekse utregninger som vi ikke i nærheten kan få nøyakig nok. Tenk på faktumet at space/time ikke er slett (det kroker og bukter seg mellom store masse-ansamlinger. Hvert eneste lille støvkorn i universet må det tas høyde for! Den datamaskinen som eventuelt skulle regne ut noe slik sinsvakt, ville ha smeltet ned som en løpsk atomreaktor etter bare noen få tusen iterasjoner! Kort og greit ville det ikke latt seg gjøre å bygge en så kraftig datamaskin da størrelsen, strømforbruket og varmeutviklingen ville ha nådd uhåndterlige høyder. Å gjøre slikt idag ville selvsagt være en umulighet, men hva med i fremtiden? Hva med fremtidens datamaskiner som har mye mye bedre regnekapasitet og bedre kjøleløsninger, kanskje maskinene ikke går på strøm lenger men lys? Eller noe helt annet. Skulle jo komme kvantemaskiner om ikke så altfor lenge. Endret 5. oktober 2010 av Readyz Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Å si at det er en umulighet er på lik linje som folk pleide å si at det var umulig å fly. Vi vet ikke om det er mulig å regne ut bevegelse og liknende, selv mener jeg å ha lest om at atomer som spaltes brukes i dag for å få tilfeldigheter. Vi vet vell ikke om med dette om man kunne se fremtiden, men nå tror jeg at det er en valid teori. Dessverre er det vell slik at vi ikke klarer det med dagens teori, og ikke kan si noe sikkert. En ting er klart og det at dette er interessant å bryne seg på. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Å si at det er en umulighet er på lik linje som folk pleide å si at det var umulig å fly. Vi vet ikke om det er mulig å regne ut bevegelse og liknende, selv mener jeg å ha lest om at atomer som spaltes brukes i dag for å få tilfeldigheter. Vi vet vell ikke om med dette om man kunne se fremtiden, men nå tror jeg at det er en valid teori. Dessverre er det vell slik at vi ikke klarer det med dagens teori, og ikke kan si noe sikkert. En ting er klart og det at dette er interessant å bryne seg på. Nå vet jeg ikke hvem som sa dette, men jeg tipper det ble uttalt før vi fikk definert den vitenskapelige metode. Vi vet så mye mye mer i dag. Jeg har drevet litt med Distributed Computing. Nærmere bestemt F@H. Dette er simulert protein-bretting som utføres på vanlige pcer. Når simuleringen er ferdig etter alt fra en knapp time til kanskje over et døgn lastes resultatet opp mot en hovedserver (som forskerne henter data fra). EN slik avansert proteinstreng bruker en rimelig kjapp pc mange timer på å computere! Og så snakker dere om å simulere hvert eneste atom i hele universet med en supercomputer. Hallo! Dette er sinnsvake påstander dere kommer med... Det er greit å drømme om fantastiske framtidige inovasjoner, men dette er ikke fysisk mulig. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Tilfeldigheter eksisterer ikke, det er alltid en eller annen grunn for at noe skjer. Om du skulle treffe på en dame på butikken ville det være fordi hun skulle på butikken og du skulle på butikken på samme tid, verre enn det blir det ikke. At du fant en dame du vile ta kontakt med avhenger jo helt av deg selv, hvorfor gjorde du det ikke før foreksempel? Enten man er sky eller player, det er mange variabler som skal inn, men prinsippet er at om man kunne regne ut alle disse variablene så ja da har man en slik maskin. Men fortsatt er det fullt mulig å lage en slik datamaskin om man har nok regnekapasitet og kan alle variabler og formler, også må man har nok forståelse for alt som skjer i universet, atomer etc. Dersom det ikke eksisterer tilfeldigheter (en tilfeldighet vil være et utfall du ikke kan beregne utenifra, men hendelsen kan likegjerne ha kun et utfall), så vil det jo ikke være snakk om begreper som player, tørst osv. Og hvordan kan du si at det er tilfeldig eller deterministisk? La oss si du har (eller tror du har) et valg, du kan kjøpe melk eller juice, eller begge, eller ingen. Det er kun et utfall av dette valget, du er ikke klar over utfallet før det har skjedd, kan du da gå tilbake å si at dette var tilfeldig, eller deterministisk? Du har ingen grunn til det ene eller det andre. En annen ting, som vil virke mot deg, er numerikken i seg selv. Numerisk tilnærming (det som skjer på PC-en) vil medføre feil i alle utregninger som bygger seg opp. Du vil ikke kunne benytte e som et tall, men en tilnærming. Samme gjelder brøker. Bits er stikkordet . En annen ting, dersom du hadde en slik maskin, kunne du enkelt bruke maskinen til å regne på utfallet av hva maskinen gjør, og dermed spare uhordelig med tid, og repetere denne operasjonen hele tia, tilsvarende reise-i-tid paradoks . Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Tenkte jeg skulle opplyse folk, til refleksjon av om at har vi egentlig fri vilje? Her om dagen tenkte jeg, hvis man har en maskin. En superdatamaskin som kan beregne alle bevegelsene til atomer og molekyler til den minste bestanddel i hele universet, helt nøyaktig. Ville det da være mulig å forutse fremtiden? Er da valgene som du har tatt og kommer til å ta, allerede vært bestemt? Sett det på en annen måte, vi mennesker er de personene vi er på grunnlag av arv og miljø. Er du høy har du sikkert mer selvtillit enn en som er lav, er du en den største i søskenflokken er du sikkert vant med å ta ansvar osv. og hvem du er som person er bestemt av alt du har sett, hørt, følt og opplevd igjennom siden du var født til nå. På bakgrunn av arv og miljø, vil et valg allerede vært tatt før bestemmer deg for at du tar den. Virkelig? Ja faktisk. Basert på tidligere erfaringer, vil et valg være lett å ta om du allerede har erfaring med det. Om du ikke har så mye erfaring på et område du skal velge i, vil valget resultere i at du ikke vet hva du skal velge, eller at du bare velger noe og ser hvordan det går. Alt avhenger av hvem du er som person. Men den arven og miljøet som er skapt og som gjør deg til den personen du er idag, om det hadde eksistert en slik datamaskin: Så ville datamaskinen visst hva du kom til å velge før du tok valget ditt. Har man da virkelig fri vilje? Meget godt spørsmål og - delvis - riktig tenkt. For å starte med den kristne guden (superdatamaskinen) blir den påstått å være en allmektig, allvitende, allfader og alle tings innerste årsak, og følgelig vet den allerede hva man vil velge før man har valgt. Dette setter den frie viljen helt ut av spill, og når den samstundes sier velg meg eller evig pine har det ikke noe med fri vilje å gjøre - men ett ultimatum. Jeg fortsetter med en litt annen vinkling og dropper et innlegg fra SolDebatt Vi har ingen fri vilje. Skrevet av 'SaftSuse', 26.august.2003, kl.17:39 Når du hjelper din syke bestemor med å hogge ved, så er det enten fordi du liker å hjelpe, eller fordi du får skyldfølelse om du ikke hjelper. I begge tilfeller så velger du å gjøre det som gir deg minst smerte og mest glede. Hvis du liker å hjelpe, får du en "belønning" i form av at du gjør noe du liker. Hvis du hater å hogge ved, så vet du at "straffen" (skyldfølelsen) likevel er verre enn å gjøre møkkajobben. Når du hjelper din bestemor, så er det altså bare fordi du ønsker å gjøre det som er best for DEG??? Hvis du derimot hater å hogge ved og heller ikke får noen skyldfølelse om du ikke hjelper, så kommer du heller ikke til å hjelpe til med å hogge denne veden. Vil det si at uansett hvilke gode gjerninger vi gjør, så gjør vi det fordi det passer oss selv best? Hvis vi ikke får en form for belønning for å gjøre en god gjerning, eller får en straff for å ikke gjøre det, så kommer vi altså heller ikke til å gjøre den gode gjerningen? Er det slik at vi alle bare er store egoister? Så kommer den frie viljen inn i bildet. Hvis vi alle velger den veien som gir mest "belønning" og minst "straff", har vi da en fri vilje, eller er vi bare slaver av våre egne følelser? Det er også en annen måte å se dette på. Vi kan også si at det er våre følelser som gir oss vår fire vilje, men siden vi ikke kan kontrollere våre følelser, kan vi da kalle det en FRI vilje? Hvis du er sint på din bestemor, så hemmer dette skyldfølelsen av å ikke hjelpe. Du får heller ingen glede av å hjelpe noen du er sint på. Så igjen gjør du det som gir deg minst straff og mest belønning. Med straff og belønning mener jeg naturligvis den "straffen" og "belønningen" som dine egne følelser gir deg. Ja, jeg hadde valget mellom å skrive innlegget eller la være, men spørsmålet er om dette var et virkelig valg. Jeg ønsker å skrive dette innlegget, det er mine følelser som styrer mine ønsker og det er mine ønsker som styrer mine valg. De fleste normale mennesker vil si at det føles godt å glede andre, og selv om du verken får penger, gaver, eller ikke en gang takknemlighet, så føler vi oss vel fordi vi har gjort noe godt mot andre. Det er akkurat dette som er poenget. Vi gir oss selv en belønning i form av lykke og stolthet over å ha gledet noen. Hvis vi IKKE har gitt oss selv denne belønningen, er min påstand fremdeles at vi heller ikke ville ha gjort den samme handlingen. Selv handlinger som virker 100% uegoistiske kan forklares på denne måten. F.eks hvis en mor dør som følge av å redde sitt barn, var det naturligvis en heltemodig handling, men var det uegoistisk? Jeg vil påstå at sorgen over å tape sitt eget barn, og smerten ved å se sitt eget barn lide, er større enn frykten for selv å dø. Dvs. si at den personen som ofrer sitt eget liv for sitt barn, likevel velger den letteste veien. Det er veldig ekkelt å tenke på at vi er så egoistiske uansett hva vi gjør, men er det sant? Hva skjer om vi følger denne tanken videre? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå