r2d290 Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 En skog har 64 elger, 14 av dem er merket. Jegeren skyter 8 tilfeldige elger. Y=antall merkede elger Hva er sansynligheten for [Y mindre enn eller lik 3] ? Står noe om å bruke en tabell, men da må jeg først vite hva forventningsverdien er. Noe hjelp? Lenke til kommentar
compus Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Dette er et typeeksempel på en hypergeometrisk fordeling. Sannsynligheten finnes enkelt ved å benytte den tilhørende sannsynlighetsfunksjonen. Forstår ikke helt poenget med en tabell. Red: Jeg ser at med de angitte verdiene vil nok en tabell kunne forenkle beregningen. Endret 5. oktober 2010 av compus Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Står noe om å bruke en tabell, men da må jeg først vite hva forventningsverdien er. Det står vel i boken din hvordan du regner ut forventningsverdien? Uansett finner du det her. PS: Som forumveileder bør du vite at det finnes en egen matteassistansetråd.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå