Gå til innhold

Hvem sin skyld er det at folk blir hacked?

Hvem sin skyld er det?  

77 stemmer

1. 1. Hvem sin skyld ?

• Hackeren?
      23
    • Brukeren?
      48
    • Blizzard?
      2
    • Alle
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at oftest er det brukeren selv som er skyldig, ved at han/hun svarer på email eller går inn på falske wow sider.

Men uansett så ville jo ikke sånt skjedd uten at hackerne fantest så egentlig er det deres skyld.

Jeg har blitt hacket en gang og det skjedde mens jag hadde en lengre pause fra wow, fikk en mail fra blizzard om at de mistenkte at kontoen min var hacket. Skjekket armory og joda da hadde kontoen min vært i bruk av noen i nesten en måned.

Grunnen til at dette skjedde i mitt tilfelle var at noen hackere hadde fått tilgang til en server som Blizzard lagret kontoinfo til kontoer som ikke var i bruk på. Og det var mange kontoer som ble hacket på den måten.

Dette førte jo selvfølgelig til at jeg begynte å spille igjen da jeg bare måtte inn i spillet for å se at jeg fikk allt av gear mm. tilbake og spiller enda.

Lenke til kommentar

Jeg sier brukeren fordi hackere/tyver finnes og man er klar over det, skulle man bli hacked så er det ditt feil at han kom seg inn.

Tenk deg at du har passord og brukernavn skrevet på papir eller notepad så stikker du bare for å hente kaffe eller noe, og du er på "internet-cafe" OK, noen ser på passordet og stjeler accounten din, hvem sin skyld er det? nja kan liksom ikke skylde på tyven/hackeren.

Blir nesten det samme hvis du får email, så trykker du på linken og der står det at du får en nice mount som gave osv osv, sjekk din account NÅ!

MEN, så tilhører siden til en annen person og siden er akkurat som blizzard sin, så du logger deg dit med ditt passord + brukernavn og de blir lagret til sidens database... du vil sannsynligvis ikke merke noe før du er "hacked".

Det har skjedd med mange uten at dem er selv klar over det.

SÅ, det var DU som la passordet ligge åpent på notepad og det var DU som gikk på linken uten å sjekke om den er original link.

Dermed, brukeren er feilen, hackeren ba deg ikke logge på siden eller la notepad stå åpent, det var DU.

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sier brukeren fordi hackere/tyver finnes og man er klar over det, skulle man bli hacked så er det ditt feil at han kom seg inn.

Tenk deg at du har passord og brukernavn skrevet på papir eller notepad så stikker du bare for å hente kaffe eller noe, og du er på "internet-cafe" OK, noen ser på passordet og stjeler accounten din, hvem sin skyld er det? nja kan liksom ikke skylde på tyven/hackeren.

Blir nesten det samme hvis du får email, så trykker du på linken og der står det at du får en nice mount som gave osv osv, sjekk din account NÅ!

MEN, så tilhører siden til en annen person og siden er akkurat som blizzard sin, så du logger deg dit med ditt passord + brukernavn og de blir lagret til sidens database... du vil sannsynligvis ikke merke noe før du er "hacked".

Det har skjedd med mange uten at dem er selv klar over det.

SÅ, det var DU som la passordet ligge åpent på notepad og det var DU som gikk på linken uten å sjekke om den er original link.

Dermed, brukeren er feilen, hackeren ba deg ikke logge på siden eller la notepad stå åpent, det var DU.

:)

Enuff said

Lenke til kommentar

Skylden vil ALLTID ligge hos hackeren. Det er tross alt h*n som har utført udåden.

Ansvaret kan derimot ligge hos både bruker og blizzard, alt etter hvor sikkerhessystemet sviktet, men mest sannsynlig brukeren da..

Hackeren utfører en handling som går inn på en annens konto ulovlig, men hva har eieren av kontoen gjort for at hackeren skal komme inn?

Alle som sitter med en data tilkoblet til internett bør ha ett lite snev av nettvett ved bruk av en eller annen form for antivirus og oppdateringer.

Hackeren blir bare glad for alle opplysninger han kan fiske fra en usikret data, ergo det er ikke han sin skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er feil å si at det er brukeren sin skyld. Jeg har en yngre bror med sin egen konto. Før jeg advarte han om falske e-mailer og /w var han ikke klar over faren, fordi han ikke frekventerer noe forum e.l. der det er skrevet advarsler. Så spør du meg er det hackeren sin skyld siden han utnytter intetanende og godtroende folk.

Lenke til kommentar

Å so at det er brukerens skyld er på en måte det samme som å si at det er offerets skyld at de blir voldtatt.

Skyld og ansvar er to forskjellige ting. Brukeren har ansvar for å opptrå forsvarlig, men skyldsspørsmålet er alltid mot den utøvende part, i dette tilfellet "Hacker".

Endret av MrLee
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det spørs jo i stor grad om hvordan hackeren skaffet brukernavn og evt passord. Om han skaffet epostlista fra f.eks wowhead (la oss si at han fant alle epostene som var registrert der) og bruteforca en haug med accounter. Er det da brukerens feil. På en måte så kan det være det om passordet er "passord1", men det blir en annen sak.

Lenke til kommentar

Kan dra dette her til voldsomme sammenligninger, det er uansett atter til slutt hackeren sin skyld. Hackeren gjør noe ulovlig, men det er brukeren som riktignok "lar" hackeren få begå denne handlingen. Uansett er det noen som lar seg lure, men det er på grunn av usikkerhet og/eller uvitenhet. Kan lett sammenlignes med en "hacket" minibank som gjør slik at ditt kort kan bli kopiert, samtidig som de får passordet og får muligheten til å tappe kontoen din. Her er det brukeren som på en måte "lar" hackeren få slå til. I media ble det jo sagt at folk måtte være oppmerksom på minibanker som så modifisert ut på en eller annen måte, og være ekstra forsiktig. Samme gjelder wow(bortsett fra at her er hackerne ikke akkurat så veldig profesjonelle).

Skjønner derimot hvorfor folk også mener det er brukeren sin feil, fordi det med hacking og virus er almenn kunnskap, og de aller fleste burde vite at de burde skjerme seg bort fra slikt, om de ønsker å bruke internettet, men på grunn av usikkerheten og uvitenheten kan ikke skylden alene settes mot brukeren.

Lenke til kommentar

Da får jeg rette litt på meg selv. Dersom det står i Blizzards policy, skal brukerne være mer informert om hva som kan skje, og hva de burde styre vekk fra. Står fremdeles fast på at man ikke kan kun skylde på brukerne. Finnes sikkert noen som er litt mer profesjonelle på dette området, og klarer å lure folk.

Tror likevel det er relativt få her som kan skryte på seg om å ha lest diverse Eula, ToS og andre policys

Lenke til kommentar

Ble små diskusjon på trade chat istad, må bare ta det opp her og høres hvem dere synes er skylden? :hmm:

Skylden ligger på gullkjøpere og dette er også grunnen til at account hackingen aldri vil ende for det er umulig å gjøre noe med et problem som så mange spillere ønsker å ha.

Spillere ønsker å kjøpe gull og da må det være account hacking i spilling, til syvende og sist er det ikke så viktig å gjøre noe med for spillerene får det slik som de selv vil.

Dersom folk hadde sluttet å kjøpe gull ville account-hackingen også tatt slutt, men dette er et idealistisk og urealistisk mål og dermed bør enhver som spiller WoW være innstilt på å beskytte seg mot account hacking når guildvenner har kjøpt gull (da må kontoer hackes for å få levert ordren).

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

hackeren, jeg spilte heftigi noen måneder - og så slutta jeg. etter en stund så lurte noen folk på om jeg hadde begynt igjen. Men det hadde jeg ikke, så jeg sjekka armory og fant ut at jeg hadde blitt hacka. Men det var litt rart for jeg hadde ikke gitt pw eller brukernavn til noen, ikke mail eller vært på ulumske sider eller gitt bort mail. Så jeg dret i det i over et halvt år til broren min ordna det for meg, så han skulle spille på den.

Endret av JohnnyDepp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...