Gå til innhold

Diskusjon rundt Statsbudsjettet

Anbefalte innlegg

I dag kommer statsbudsjettet ut.

Aftenpostens samle side

Dette har allerede lekket ut:

Fedrekvoten utvides med to uker fra 10-12. Én av ukene tas fra «fellespotten» av permisjonen, mens én uke legges til foreldrepermisjonen.

Flere fedre får rett til fedrekvoten: Også de som får barn med en kvinne som er uføretrygdet, får rett til fedrekvoten.

Barnevern: Kommunene vil få mer øremerkede midler til dette formålet.

Omsorg: Regjeringen setter av penger til å bygge 2000 nye sykehjemsplasser eller omsorgsplasser med heldøgns bemanning.

Helse: Lån på 700 millioner til første byggetrinn av den planlagte barneklinikken på Haukeland.

Samferdsel: 1 milliard til rassikring av utsatte veier, 100 millioner til kollektivsatsing i byene, og Regjeringen vil øke satsingen på samferdsel i tråd med nasjonal transportplan.

Klima: 21,6 millioner til Transnova, som skal brukes til å finne løsninger som kan redusere CO2-utslipp fra biler

Naturvern: Arbeidet med å ta vare på dyremangfold og spesielle naturtyper styrkes med 80 millioner kroner.

Kirke: 27 millioner kroner til trosopplæring i den norske kirke, pluss 5 millioner til nye prestestillinger.

Politi/domstoler: PST (Politiets sikkerhetstjeneste) får økte bevillinger, og domstolene får 76 millioner ekstra.

Kultur: Kultur-budsjettet øker med over 640 millioner kroner. 32 millioner kroner til norsk film. 3,4 millioner kroner til Jærmuseet, og 72,8 millioner kroner til Kristiansand symfoniorkester, Agder Teater og Opera Sør. Nasjonalmuseet får dessuten 135 millioner kroner mer fra Fornyingsdepartementet.

Nordområdene: 168 millioner kroner til blant annet oljevern, seismikk og slepebåter i nord, samt 100 millioner til Norges geologiske undersøkelse for å lete etter gull.

Næringsliv: 225 millioner til kommunale næringsfond

Utenriks: Regjeringen vil foreslå å stenge fem norske ambassader: i Elfenbenskysten, Colombia, Øst-Timor, Slovenia og Nicaragua.

Kongehuset: Får 112,6 millioner kroner til å reparere taket på slottet.

Avgifter: Tobakksavgiftene økes med mellom 5 og 10 prosent. Regjeringen kommer trolig også til å foreslå økt avgift på alle typer drivstoff.

Skatt: Pensjonistskatten endres, slik at de som har tjent mest, får skatteøkning, mens de som har tjent lite, får reduksjon.

Økte avgifter på tobakk og alkohol kommer vel ikke som noen bombe, men jeg syns det er trist at feks skole har blitt nedprioritert igjen. Det er jo tross alt Norges fremtid.

Hva er dine tanker om statsbudsjettet så langt?

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Busjettet minner meg også om hvor idiotisk monarkiet er. Hundrevis av millioner for å reparere et tak?

Det ville strengt tatt blitt noenlunde det samme om vi hadde hatt president like lenge, bare at det hadde vært taket på norges svar på det hvite hus som lakk, og ikke på slottet.. ;)

Syns også det er litt komisk med 100millioner til leting etter gull.

Hvorfor? Eller for å spørre på en annen måte; ville du synes det var like komisk med 100 millioner til leting etter olje?

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg syns det var komisk?

Det er jo fordi jeg ikke tenker på å lete etter gull som enn potensiell inntektskilde.

Hadde ikke syns det hadde vært komisk om pengene hadde blitt brukt til oljeleting.

Ellers syns jeg det er tåpelig med moms på elektroniske tjenester fra utlandet, feks spotify og iTunes kjøp.

Lenke til kommentar

Litt merkelig at de øker alkoholavgiftene når svenskene gjør det samme, her hadde man jo en gylden mulighet til å redusere smuglingen.

Økte avgifter på tobakk og alkohol kommer vel ikke som noen bombe, men jeg syns det er trist at feks skole har blitt nedprioritert igjen. Det er jo tross alt Norges fremtid.

Er det ikke slik at vi i Norge allerede bruker mye mer penger på skole enn i andre vestlige land da? Jeg tror heller skolene burde bli bedre på å prioritere.

Synes man burde satset enda hardere på vei jeg. Her holder ikke Norge mål i dag, og det blir ikke akkurat bedre med tiden. Hvorfor ikke lansere noen store prosjekter fremfor å klatte på litt her og der? Tenker motorvei mellom Oslo, Stavanger og Bergen hadde gjort mye. Mulig prisen blir stiv, men det bygges jo vei i andre fjellrike land i Europa, og et sted må man begynne?

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at vi i Norge allerede bruker mye mer penger på skole enn i andre vestlige land da? Jeg tror heller skolene burde bli bedre på å prioritere.

Synes man burde satset enda hardere på vei jeg. Her holder ikke Norge mål i dag, og det blir ikke akkurat bedre med tiden. Hvorfor ikke lansere noen store prosjekter fremfor å klatte på litt her og der? Tenker motorvei mellom Oslo, Stavanger og Bergen hadde gjort mye. Mulig prisen blir stiv, men det bygges jo vei i andre fjellrike land i Europa, og et sted må man begynne?

Men skole tenkte jeg helhetlig. Tenker jo litt ut i fra meg selv, som er en snusende, alkoholdrikkene student. Snusen øker jo med 10%, så da blir det flere harryturer i drittbilen til en kompis som forurenser mye. Det er jo ikke akkurat gunstig.

Er enig i deg med tanke på vei. Uten at det er en sak som bryr meg personlig så veldig mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men skole tenkte jeg helhetlig. Tenker jo litt ut i fra meg selv, som er en snusende, alkoholdrikkene student. Snusen øker jo med 10%, så da blir det flere harryturer i drittbilen til en kompis som forurenser mye. Det er jo ikke akkurat gunstig.

Er enig i deg med tanke på vei. Uten at det er en sak som bryr meg personlig så veldig mye.

Den korte og miljøvennlige drittbilen vell? Ellers må du jo betale ekstra avgift.

Lenke til kommentar

Tviler på at den er særlig miljøvennlig. Det er en Honda Civic fra 96 eller noe med hull i eksospotten. Hadde vrakpanten blitt satt opp som visse partier ville så hadde vi kunne kjørt en mer miljøvennlig bil, men dengang ei...

De satte opp vrakpanten i USA, funket som bare pokker. Men nå er jo problemet at bruktbilmarkedet lider utrolig hardt av det, og det er nesten umulig å finne seg billige biler. Dette betyr jo at ungdommen vil få mye problemer med å finne seg biler.

prosjektet skadet de fattige.

Lenke til kommentar

Okei nå bør folk snart innse at det ikke var det største sjakktrekket å la den rødgrønne regjeringen få en periode til. Skal bare summere opp punktvis hva jeg synes er helt blåst med det nye statsbudsjettet:

- Bilavgiften:Regjeringen maner frem at vi skal klemme planeten vår sunn og frisk, derfor øker de bilavgiften, men ikke frykt, golf bluemotion blir hele 32 kr billigere! Vi er en av verdens rikeste land og kjører rundt med en nesten øst-europeisk bilpark. Regjeringen tyter om trafikksikkerhet samtidig som de pumper opp bilpriser. Dobbelmoralsk? Ja. Harde fakta er at eldre biler er mindre sikre enn nye og forurenser mer enn nye.

Vet at bilavgift begrunnes med at Norge ikke har hatt noen bilindustri (som danmark) og derfor pumpet på med avgifter. Men nå er det på tide med en forandring. Øk heller bensinavgiftene (hvis de på død og liv må tjene så mye på bil), slik at de som kjører mye betaler mest. Er det ikke det som er målet dems med avgiftene?

Samtidig som de gnåler om det her så har de bestemt at de skal bruke 780 millioner kroner mindre på CO2-håndtering. Er greit vi skal ta vare på planeten, men et sted må grensen gå. Regjeringen kutter sine egne utgifter til deler av miljøkampen og lar det gå ut over mannen på gata. Konge.

- Toppskatten: Say no more. Hvis de mener at det er rimelig å smelle inn toppskatt niv 1 på 471 200 kr og niv 2 på 765 800 så får de leve i boblen sin. Liker spesielt utradget fra en artikkel i na24, "Merk at i marginalskatten på 47,8 prosent er arbeidsgiveravgiften holdt utenfor. Ifølge departementet er marginalskatten, inkludert arbeidsgiveravgift, 54,3 prosent. Med andre ord – høytlønte som jobber overtid må ut med mer enn halve overtidslønnen til staten. "

- Innføring av mva ved kjøp av elektroniske tjenester som spotify, spill fra feks steam og ebøker. opp 25 % i pris. Konge!...

- Ingen penger som skal gå til lærerstillinger, men de deler pengene ut til kommunene og regner med at de selv skal klare å ordne nye stillinger. Dette kommer til å smelle tilbake på dem om et år eller to. Men de de gir da den norske kirkes trosopplæring 27 millioner kroner. Serr?!

- Grensen på 200 kroner på momsfri import av varer som er kjøpt på nett. Vært uendret i 35 år. Skulle vært på 1000 kr idag hvis den hadde fulgt den normale prisjusteringen.

- Studenter: Får i prinsippet mindre å rutte, stipendet går opp 2 %. Videre så har de ikke klart å gi 11 mnd studiestøtte.

- Økt avgift på snus, røyk og alkohol. Kan skjønne økningen av avgiftene på røyk. Men snus? Det er ikke ufarlig, selv om mange nok lever i den fantasien, men fortsatt. Regjeringen har gjort stort nummer ut av at det er et problem av så mange drar til sverige for å handle. Takk for at dere nettopp ga alle en ny motivasjonsfaktor til å ta turen over grensen.

Det var det jeg kom på i farten som jeg har sett å reagert på. Ja de har jo noen positive ting, men det er jo ikke mer enn forventet. Økt bevilgning til feks sykehus, og kultur (kanskje litt i overkant).

På en annen side svikter de jo politiet. Og de bevilger 158 mill til statskirken, 10 % mer enn ifjor. Dette er jeg sterkt imot, staten kan ikke med god samvittighet sponse en kirke som ikke aksepterer alle sånn som de er, tenker da spesielt på homofile. Motargumentet om at det er troen dems er verdiløst, kristendommen har alltid vært en populist og medgangsreligion som har tilpasset seg samfunnsstrømningene for økt oppslutning. De følger uansett ikke bibelen helt når det kommer til homofilsaken, bare delvis nekter dem å være prester eller å gifte seg. Også litt morro at regjeringen indirekte finansierer homodiskriminering :D

Det var det jeg hadde så langt. Håper virkelig folk stemmer blått neste valg og ikke blir skremt bort pga noen halvgærne tullinger sitter i FrP og lager lyd. Sv er jo like gale, bare andre veien. De mente jo helt seriøst at bensinbiler skulle norge være kvitt innen 5 år, og de er heller ikke så veldig keene på å belønne de som gidder å få seg en utdanning eller jobber i noe mer avansert en kassa på rimi.

Heia blått!

• Liker 8
Lenke til kommentar

- Økt avgift på snus, røyk og alkohol. Kan skjønne økningen av avgiftene på røyk. Men snus? Det er ikke ufarlig, selv om mange nok lever i den fantasien, men fortsatt. Regjeringen har gjort stort nummer ut av at det er et problem av så mange drar til sverige for å handle. Takk for at dere nettopp ga alle en ny motivasjonsfaktor til å ta turen over grensen.

Jeg vil spørre deg, hvorfor kan du skjønne økningen av avgiftene på røyk men ikke snus? Er dette fordi du nyter snus, eller er det fordi røyk er mer helseskadelig? Argumentet du bruker angående harryturene, dette hender da med begge produktene, så å øke avgiften på ett av dem vil være direkte dobbeltmoralsk. Selv mener jeg at vi burde senket avgiftene til et nivå som gjør dem billigere enn Sverige, da hadde vi blitt kvitt smugling.

Nå, jeg er ellers GANSKE enig med deg, og håper selv på at FrP vinner, selv om jeg assosierer meg selv med Det Liberale Folkepartiet.

Lenke til kommentar
Studiestøtten vil kun øke med 178 kroner i måneden på grunn av indeksregulering. Regjeringen foreslår også å fordele studiestøtten flatt over 10 måneder.

Forslaget om flatt studielån er nesten provoserende. Ville vært interessant å se begrunnelsen til et slikt forslag.

Ellers så er økningen i studiestøtten minimal, men man klarer seg helt utmerket på dagens studiestøtte så det er egentlig ikke grunnlag for noen veldig stor økning der.

Lenke til kommentar

Hmmm..

Bilavgift - wohoo sparer 32,- på en golf bluemotion. Jeg trenger en stor bil siden jeg har to barn, bikkje og samboer. Må nok kjøpe eldre, bruktbil (som forurenser mer) i år også. Takk skal dere faen meg ha.

Jeg har selv slutta å røyke, men hvis prisene går mere opp på tobakk vil folk kjøre enda oftere til Sverige (i gamle, forurensende biler) for å handle røyk og snus. Terskelen tid/drivstoff x besparelse blir for lav. Idioter.

Mer penger til vei? Flott. Fjern bomringene da. Ånei, kan jo ikke det.. Vurderer snart en "Foxplate" til bilen.

Og for øvrig. Når den dagen kommer hvor jeg kan kjøpe bile til 5-600.000,- cash, så vil jeg drite langt i hvor mye avgifter jeg betaler på bilen for mesteparten er jo co2-avgift. Det betyr at staten tar penger for at bilen min forurenser, som de igjen bruker til klimafremmende tiltak så bilen min i praksis er utslippsfri.. Ehhh.. Eller..?

TAKK TIL DERE SOM STEMTE RØD/GRØNT!

Endret av Mister Gnu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil spørre deg, hvorfor kan du skjønne økningen av avgiftene på røyk men ikke snus? Er dette fordi du nyter snus, eller er det fordi røyk er mer helseskadelig? Argumentet du bruker angående harryturene, dette hender da med begge produktene, så å øke avgiften på ett av dem vil være direkte dobbeltmoralsk. Selv mener jeg at vi burde senket avgiftene til et nivå som gjør dem billigere enn Sverige, da hadde vi blitt kvitt smugling.

Nå, jeg er ellers GANSKE enig med deg, og håper selv på at FrP vinner, selv om jeg assosierer meg selv med Det Liberale Folkepartiet.

Grunnen er at røyk er bevist ekstremt helseskadelig og påvirker de rundt deg, derfor =)Er vel mer forskjellen i avgiftsøkningen jeg reagere på, formulerte meg litt dårlig. Grunnen til at snus går opp 5 % mer enn røyk er fordi flere har begynt å snuse. Derfor har de nå to grunner til å pålegge snus mer avgift, de kan "forhindre" unge å begynne å snuse + mer penger i kassen! :D

Håper forresten ikke at FrP vinner. Mens SV vil pumpe statens inntjening i været, straffe de som har suksess og generelt være trangsynte så vil FrP bruke opp hele sparegrisen med en gang. Kommer sikkert til å bli noen sykt fete år men med en helt jævlig bakrus. Jeg stemmer høyre, og ser på frp som en uunngåelig og nødvendig bivirkning hvis de skal vinne valget.

Lenke til kommentar

- Innføring av mva ved kjøp av elektroniske tjenester som spotify, spill fra feks steam og ebøker. opp 25 % i pris. Konge!...

Hvordan skal de kontrollere det? Alle vil jo handle via en proxy som står utenfor Norge for å unngå moms og det blir mindre på norske aktører.

Lenke til kommentar

Hvordan skal de kontrollere det? Alle vil jo handle via en proxy som står utenfor Norge for å unngå moms og det blir mindre på norske aktører.

Penger som går til utenlandske konti, tror jeg.

Lenke til kommentar

- Bilavgiften:Regjeringen maner frem at vi skal klemme planeten vår sunn og frisk, derfor øker de bilavgiften...

Gjør de? Jeg har ikke funnet en eneste bil- eller drivstoffavgift som er økt.

- Toppskatten: Say no more. Hvis de mener at det er rimelig å smelle inn toppskatt niv 1 på 471 200 kr og niv 2 på 765 800 så får de leve i boblen sin.

Tjener du 470k tjener du godt over middels. Tjener du 765k tjener du faen så bra, og jeg har ingen stor sympati med noen av disse. Skatt etter evne...

"Med andre ord – høytlønte som jobber overtid må ut med mer enn halve overtidslønnen til staten. "

Arbeidsgiveravgiften er ikke en del av lønna, og betales ikke av den høytlønte som jobber overtid. Idiotisk argumentasjon.

- Grensen på 200 kroner på momsfri import av varer som er kjøpt på nett. Vært uendret i 35 år. Skulle vært på 1000 kr idag hvis den hadde fulgt den normale prisjusteringen.

Nøyaktig hvorfor skal varer og tjenester som er mva-belagt i norske butikker plutselig være mva-fritt ved egenimport? For at flest mulig norske butikker og butikkansatte skal gå konkurs og miste jobben? At gebyret Posten og andre speditører tar på pakker over grensa er alt for høyt er en annen sak, men prisen der er det det frie markedet som bestemmer..

- Studenter: Får i prinsippet mindre å rutte, stipendet går opp 2 %. Videre så har de ikke klart å gi 11 mnd studiestøtte.

Hvordan kommer du fram til det? Om stipendet går opp 2%, og inflasjonen blir på 1,8%, (ref alle inflasjonsjusteringer) er det en reell økning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...