Isabellviktoria Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hei! Jeg er en jente på 19 år som skal backpacke litt med noen venninner etter jul. Det jeg lurer på er om jeg trenger å ta vaksine mot japansk hjernehinnebetennelse. Har snakket med helsesøster om dette, og hun har sagt jeg burde vurdere det om jeg skal oppholde meg i landsbygda i Vietnam. Spesielt om jeg har tenkt meg å arbeide på rismarker, være i kontakt med griser og enkelte vadefugler. Vel, dette har vi jo ikke tenkt vi skal gjøre da. Det vi derimot vet vi blir å gjøre, er å jobbe i en liten landsby i Sør-Kambodsja (Takeo) Her skal vi være i en 10-14 dager for å jobbe frivillig på et barnehjem. Jeg vet de blant annet har en liten gård med noen dyr. Burde jeg derfor vaksinere meg? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hmm, jeg skal til Vietnam og Kambodsja selv neste år. Dog kun som turist (glo på Angkor Wat, se et par steder fra Vietnamkrigen, Ha Long Bay, Saigon etc). Vil du tro at jeg trenger det da? Gleder meg til turen Lenke til kommentar
Isabellviktoria Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Så artig! Nei, jeg vil tro du slipper å ta den vaksinen da! Vi skal og være turister utenom de få dagene vi skal jobbe Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Dere bør heller passe dere for mygg for det er dengue-feber i området og ingen vaksine mot det. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Dere bør heller passe dere for mygg for det er dengue-feber i området og ingen vaksine mot det. Mhm. Jeg skal dessverre til Mekong-deltaet. Der kan jeg tenke meg at det er en god porsjon med mygg (sumpaktig område, litt sånn som Everglades i Florida). Finnes det noe prevantivt man kan ta mot Dengue? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Myggnett, myggstift og å unngå regnperioden er eneste beskyttelse. Om et par år har vi antagelig vaksine klar. http://en.wikipedia.org/wiki/Dengue Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Myggnett, myggstift og å unngå regnperioden er eneste beskyttelse. Om et par år har vi antagelig vaksine klar. http://en.wikipedia.org/wiki/Dengue Eh jada. Ola Dunk skal ut på tur i Juli... Uansett, vi håper det blir en finfin tur. Får kjøpe uante mengder myggspray og spraye som en gal da. Er ikke verre. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 FHIs standardsvar for når man trenger vaksinen: Opphold på 30 dagers tid eller mer i endemiske områder utenfor storby i syk domssesongen Vaksinasjon kan vurderes før kortere opphold under spesielle forhold med økt risiko for smitte (griserøkt, fugletitting i våtmarksområder) Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Mao: Svaret er ja, du bør ta den vaksinen. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 For 10-14 dager på et barnehjem? Jeg ville hørt hva slags dyr de har i gårdsbiten, og eventuelt om dere skal være borti disse i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå